Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de groepsoverzichten zijn naast de referentiedoelen ook doelen m.b.t. de tussenresultaten van cito opgenomen. De tussenresultaten zijn uitgangspunt voor de evaluatie van de groepsplannen en de schoolevaluatie met behulp van de datamuur. Aan de hand van deze evaluaties wordt de strategie voor de komende periode uitgezet.
Wij zijn trots op het feit dat wij kansrijk adviseren. Dat na 1 jaar bijna 92% en na 3 jaar bijna 75% nog op het advies zit dat wij gegeven hebben. Met daarbij in het achterhoofd dat het de afgelopen twee jaren onrustige jaren zijn geweest.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De missie is waar wij voor staan, de visie is waar wij de komende vier jaar voor gaan:Onderzoekend leren, onderwijs in samenhang, kennis en vaardigheden, feedback en dialoog zijn onze kernwoorden. Op de Blauwe Lijn wordt thematisch, samenhangend en adaptief onderwijs aan alle leerlingen aangeboden.Het uitgangspunt voor de ontwikkelingen binnen het (passend) onderwijs op onze school zijn altijd de leerlingen. De Blauwe Lijn ziet het als de belangrijkste taak de kinderen een goede basis mee te geven voor de toekomst.
Op 22 mei 2018 heeft de inspectie onze school bezocht en het predicaat GOED gegeven. Wij zijn hier heel trots op.