Gezonde school
Jump in
Dit is een programma van de Gemeente Amsterdam. Wij werken hierbij samen met de Sportservice van de Gemeente, het Stadsdeel en de GGD. Het doel is een gezonde levensstijl voor iedereen door het organiseren van extra sportactiviteiten onder school en in de Brede School. Daarnaast meet de GGD 1x per jaar de lengte en het gewicht van de kinderen. We besteden aandacht aan gezond eten onder schooltijd en thuis, bijv. door mee te doen aan schoolfruit en het geven van voorlichting aan ouders over gezonde voeding en gezond bewegen.
Gezonde school
Op de Blauwe Lijn krijgen de leerlingen elke dag 200 tot 300 gram groente of fruit aangeboden. De leerlingen hoeven dit zelf niet mee te nemen. Dit zijn de afspraken op school. We vragen de ouders om hieraan mee te werken.
Ons gezonde voedingsbeleid
Drinken Water, thee zonder suiker of melk
10 uurtje Fruit/ groente eventueel met een volkoren/bruine boterham
Lunch Volkoren/bruine boterham, groente/fruit
Trakteren Groente of fruit of 1 andere kleine traktatie
Als een leerling regelmatig iets anders bij zich heeft dan geven we dat weer mee naar huis met een briefje aan de ouder. We vragen of andere leerlingen iets willen delen. De leerling kan ook een stuk fruit of brood uit de 'noodvoorraad' van de school krijgen.
Waarom?
Betere concentratie en leerprestaties
Gezonde leefstijl
Gezonde tanden
Duurzaam (minder afval)
Waarom gezond eten en drinken op school?
Betere concentratie en leerprestaties
Van zowel gezonde voeding als beweging is uit onderzoek gebleken dat dit bijdraagt aan de concentratie en leerprestaties van leerlingen.
Gezonde groei en ontwikkeling
Een gezond voedingspatroon, met gebruik van gezonde producten, levert de voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een gezonde groei en ontwikkeling. Mede door een slecht eetpatroon zijn steeds meer kinderen te zwaar. Kinderen brengen een groot deel van de dag op school door. Wat er op school gegeten en gedronken wordt is mede bepalend voor de gezondheid van de kinderen. De school als leeromgeving heeft hier, naast ouders, ook een verantwoordelijkheid in.
Gezonde tanden
Gezoete drankjes, snoep en andere suiker- houdende producten zijn een aanslag voor de tanden. Het is daarom van belang het aantal momenten waarop kinderen deze gebruiken en de hoeveelheid suikerhoudende producten te beperken.
Gezonde gewoontes
Voedingsgedrag wordt grotendeels gestuurd door gewoonte; je denkt niet meer elke keer na over wat en wanneer je eet. Het is je dagelijkse routine. Door op school op de dagelijkse vaste eetmomenten gezond te eten, worden gezonde automatismen gevormd. Deze gewoonte kan behalve op school, ook een bredere uitwerking hebben. Bijvoorbeeld thuis en als kinderen naar de middelbare school gaan, waar ze geconfronteerd worden met school-kantines. Op veel scholen leren kinderen juist ongezonde gewoontes aan, zoals een pakjes drinken bij de lunch en een koek om 10 uur.
Gezonde smaakontwikkeling
Smaakvoorkeur ontwikkelt zich vooral door ervaring. Door op school gezond te eten en te drinken krijgen kinderen de kans om kennis te maken met en te wennen aan gezonde smaken. Een voorbeeld is het project SchoolGruiten waar kinderen voorafgaand aan dit fruit en groente project aangaven écht geen appels te lusten. Doordat ze het in de klas kregen aangeboden, probeerden ze het toch. Uiteindelijk lustten ze wel appels, vaak tot verbazing van hun ouders.
Gezonde rolmodellen
Voor leerlingen van de basisschool zijn klasgenootjes en docenten belangrijke rolmodellen. Het is van belang dat deze modellen het gezonde gedrag aan elkaar leren en een gezonde norm laten zien. Kinderen kijken naar elkaars (voedings)gedrag, leren van elkaar en beïnvloeden elkaar. Dit geldt zowel bij het ‘leren’ eten en drinken van gezonde producten, als voor het ‘leren’ eten en drinken van ongezonde producten.
Samen is leuker en makkelijker
Ook al nemen de meeste kinderen gezonde producten mee, het blijft lastig als sommige kinderen dit niet doen. De anderen zitten dan tegen het ‘verleidelijke hapje’ aan te kijken. Kinderen eten gezonde producten juist makkelijker als alle andere kinderen dat ook doen, en als ze het samen doen
Ouders ondersteunen
Voor individuele ouders is het vaak moeilijk om hun eigen regels te stellen over het gedrag op school. Zij horen van hun kind terug dat ‘alle andere kinderen ook zoete drankjes en een koek mee krijgen’ en willen niet dat hun kind ‘zielig’ is. Veel ouders vinden het daarom prettig als er onder schooltijd door de school regels worden gesteld, zodat zij daarover niet met hun kind in discussie hoeven. Tevens geeft het aan ouders een duidelijke richtlijn van wat gezond is. Mede door slimme kindermarketing van bijvoorbeeld pakjes drinken of ‘verantwoorde’ koeken, denken veel ouders onterecht dat deze producten gezond zijn.
Duurzaamheid
Vooral wanneer kinderen water uit de kraan drinken in plaats van pakjes drinken, scheelt dit veel verpakkingsmateriaal en dus afval. Ook bespaar je zo op productie en vervoer.
Ruimte voor thuis
Door een gezond voedingsbeleid op school is er ruimte voor extra’s thuis. Naast de basisvoeding hebben kinderen namelijk een kleine ‘vrije ruimte’ voor producten uit de categorie ‘extra’s’. Thuis kunnen ouders deze ‘vrije ruimte’ naar eigen inzicht invulling geven.
Kosten
Water drinken is veel goedkoper dan het drinken van pakjes sap. Dit is voor sommige ouders juist een reden om wel pakjes mee te geven; het meegeven van water zou als teken van armoede kunnen worden gezien. Mede daarom is het fijn als het geven van water als iets goeds wordt neergezet.