Bos en Lommerschool

Meimorgenstraat 2 1061 BN Amsterdam

  • Schoolfoto van Bos en Lommerschool
  • Schoolfoto van Bos en Lommerschool
  • Schoolfoto van Bos en Lommerschool
  • Schoolfoto van Bos en Lommerschool

Het team

Toelichting van de school

Wij werken samen met Aslan Muziekcentrum. Alle groepen krijgen een bepaalde periode muziek-, dans- en/of dramalessen van vakdocenten. Daarnaast krijgen de groepen 3 t/m 8 een les beeldende vorming van een uur van een vakleerkracht. Zowel muziek/ dans/ en dramalessen als de lessen beeldende vorming worden in blokken aangeboden d.w.z. dat een groep in een bepaalde periode wekelijks óf beeldende vorming óf muziek/ dans/ dramales heeft van Aslan Muziekcentrum.

https://www.aslanmuziek.nl/

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Rijksoverheid geeft o.a. op basis van het leerlingenaantal een bepaalde hoeveelheid formatie(personeel). Ieder jaar maken wij vervolgens een formatieplan (personele bezetting). Als er een leerkracht ziek is of afwezig met een andere reden volgen we de volgende stappen om de leerkracht te vervangen:

• We kijken of dit intern, binnen het team opgelost kan worden. Directie en intern begeleiders gaan niet voor de groep. De schoolleider is altijd eindverantwoordelijk op het moment dat er een onbevoegde leerkracht voor een groep staat (onderwijsassistente, invaller via Invalpool, stagiaire).

• We doen een beroep op De Brede Selectie. De vervangingspool van de Federatie Openbaar Onderwijs Amsterdam.

• We nemen contact op met De Verhalenfabriek, een invalpool. Invallers via deze invalpool bieden, in overleg, een kunstzinnig lesprogramma aan.

• Indien er geen invaller is, verdelen we kinderen over andere groepen met eigen werk.

• Het verdelen van leerlingen, vormt een grote belasting voor de voortgang in de andere groepen. Om die reden kan het zijn dat wij u vragen om uw kind een dag thuis te houden. Kinderen van ouder(s) waarvoor dat echt niet mogelijk is, worden op school opgevangen. Indien het mogelijk is, wordt er digitaal werk klaargezet. 

• Hoe verder we gaan in het doorlopen van bovenstaande stappen, hoe minder wenselijk de situatie. Wij willen alle kinderen kwalitatief goed onderwijs geven, en op het moment dat wij intern geen vervanging kunnen vinden, komt de onderwijskwaliteit helaas onder druk te staan.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Algemeen

De school heeft ongeveer 370 leerlingen.
De leerlingen zijn verdeeld over de groepen 1 tot en met 8. Voor deze indeling is de leeftijd het belangrijkste uitgangspunt.
De groepsgrootte ligt rond de 25 leerlingen. Wij hebben een inpandige voorschool van Impuls.

Er werken ongeveer 35 teamleden, leerkrachten en onderwijsassistenten op school. De directeur en de plaatsvervangend directeur vormen samen de schoolleiding, waarbij de directeur eindverantwoordelijke is. Zij werken nauw samen met de intern begeleiders (leerlingenzorg, professionalisering leerkrachten en schoolontwikkeling) en de bouwcoördinatoren. Een aantal leerkrachten hebben naast lesgevende taken ook  niet-lesgebonden taken waarvoor zij ambulante uren krijgen.

 Behalve het onderwijspersoneel zijn er een administratief medewerker en een conciërge aan onze school verbonden.

Jaarlijks plaatsen wij een groot aantal stagiaires in onze groepen. Zij zijn afkomstig van het MBO (pedagogisch medewerker/onderwijsassistent) en van de Pabo (HvA) en de UPvA.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school


VVE methode Piramide

We werken in de groepen 1 en 2 met de VVE-methode Piramide. Het educatieve programma Piramide biedt uitdagende, aantrekkelijke activiteiten en spel aan, waardoor jonge kinderen (0-7 jaar) zich optimaal kunnen ontwikkelen. Alle te behalen kerndoelen zijn in activiteiten rond de thema's verwerkt. Piramide is opgebouwd volgens 4 vaste stappen: Oriënteren- Demonstreren- Verbreden- Verdiepen. In elke stap wordt elk thema telkens verder verkend en gaan we verder de verdieping in met de kleuters. Kleuters krijgen door spelenderwijs leren aandacht op alle ontwikkelgebieden:

- Persoonlijkheidsontwikkeling & sociaal emotionele ontwikkeling

- Motorische ontwikkeling

- Kunstzinnige ontwikkeling

- Taalontwikkeling

- Ontwikkeling van waarnemen, denken en rekenen

- Oriëntatie op ruimte, tijd, en wereldverkenning

- Digitale geletterdheid

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De gymnastieklessen zijn 2 x 45 minuten per week. Het omkleden duurt ca. 15 minuten per keer, en is niet opgenomen in de onderwijstijd. Op dagen waarop gymnastiek op het rooster staat wordt korter buiten gespeeld. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen dat zoveel mogelijk kinderen in hun eigen buurt naar school kunnen. Indien mogelijk gaan kinderen, die een extra ondersteuningsbehoefte hebben, met extra begeleiding, toch (gedeeltelijk) naar de Bos en Lommerschool. Onze school beschikt over een lift.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds schooljaar 2023-2024 zijn we van start gegaan met het werken met een nieuwe VVE-methode: Piramide. Dit educatieve programma geeft onze onderbouwleerkrachten, onderwijsassistenten en de pedagogisch medewerkers van de voorschool grip op de ontwikkeling van het jonge kind. In Piramide is:

- Veel aandacht voor spel en een uitdagende leeromgeving, en biedt uitstekend ontwikkelingsmateriaal en activiteiten

- Ruimte voor eigen invulling

- Dekkend op alle ontwikkelgebieden, en sluit aan bij de kerndoelen

- Een doorgaande leerlijn

Dit schooljaar volgen alle medewerkers van de onderbouw de VVE Basistraining van Piramide, waardoor zij nog beter leren om goed naar kleuters te kijken, en aansluitend passende en uitdagende (spel) activiteiten aan te bieden.

Terug naar boven