Bos en Lommerschool

Meimorgenstraat 2 1061 BN Amsterdam

  • Schoolfoto van Bos en Lommerschool
  • Schoolfoto van Bos en Lommerschool
  • Schoolfoto van Bos en Lommerschool
  • Schoolfoto van Bos en Lommerschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Minimaal twee keer per jaar vindt een evaluatie plaats op basis van de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Deze resultaten bespreekt de intern begeleider op groeps- en individueel niveau met de leerkracht(en) en de betrokken onderwijsassistent(en). De resultaten vragen mogelijk om bijsturing/ aanpassing van het lesaanbod in de groep. Voor individuele kinderen met specifieke onderwijsbehoeften worden handelingsplannen opgesteld. Kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften op didactisch en/of sociaal-emotioneel gebied worden geclusterd.

Instrumenten die gebruikt worden bij de evaluatie van de resultaten:

  • Het CITO leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld, voor de groepen 3 t/m 8
  • De Doorstroomtoets in groep 8
  • Methode gebonden toetsen
  • Het observatiesysteem Mijn kleutergroep voor de groepen 1 en 2
  • Het protocol leesproblemen en dyslexie

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kansrijk adviseren

Op de Bos en Lommerschool wordt kansrijk geadviseerd. Dat betekent dat we hoge verwachtingen hebben en bij twijfel de leerling een kans geven om in het voortgezet onderwijs te laten zien wat hij of zij kan. Kansrijk adviseren is in het voordeel van de leerling: die maakt de verwachting vaak waar. We kijken nadrukkelijker naar de ontwikkeling die een leerling in de afgelopen jaren doormaakte en maken gebruik van observaties en analyse van toetsen. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de procedure voor de overgang basis- naar voortgezet onderwijs veranderd. De Cito Eindtoets wordt niet meer in april afgenomen. Leerlingen uit groep 8 maken in februari de Cito Doorstroomtoets. Het definitieve advies wordt in maart gegeven. Daarna kunnen leerlingen zich aanmelden bij het voortgezet onderwijs. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een passende plek op de school van hun voorkeur. Er is 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.

De procedure ziet er als volgt uit:

  • Eind groep 7 bespreken de leerlingen met ouders/verzorgers hun doorstroommogelijkheden.
  • In oktober/november wordt nog een Cito toets afgenomen.
  • Tussen 10-31 januari ontvangen leerlingen hun voorlopig schooladvies.
  • Tussen 5-9 februari maken leerlingen de Cito Doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de Cito Doorstroomtoets.
  • Tussen 18-uiterlijk 22 maart ontvangen leerlingen het definitieve schooladvies.
  • Als de uitslag van de Cito Doorstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dat kunnen onderbouwen.  
  • Tussen 25-31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk digitaal, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
  • Leerlingen die de overstap maken naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden.


  • In Amsterdam ontvangen alle ouders van de leerlingen in groep 8 de Keuzegids. De Keuzegids helpt ouders en leerlingen uit groep 8 van de basisschool bij de keuze voor het vervolgonderwijs. In de Keuzegids wordt de Amsterdamse procedure van basisschool naar voorgezet onderwijs (de zogenaamde Kernprocedure) uitgelegd aan ouders.
  • Meer informatie over de kernprocedure vindt u op de website  http://www.voschoolkeuze020.nl/home. Hier kunt u eveneens de brochure Kernprocedure en Keuzegids downloaden.
  • De resultaten van de Doorstroomtoets 2023-2024 van onze school vindt u t.z.t. op onze schoolkaart via www.scholenopdekaart.nl  

   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Bos en Lommerschool vinden wij het belangrijk dat een kind met plezier naar school komt. Dit proberen we te bereiken door een prettige sfeer te creëren in de klas. Team Bos en Lommer heeft, in goed overleg, de volgende brief aan onze (toekomstige) leerlingen opgesteld waarin duidelijk verwoord staat wat onze visie is op sociale opbrengsten:

Welkom op de Bos en Lommerschool.

Op de Bos en Lommerschool vinden we de relatie met jou en je ouders belangrijk. We willen dat je weet én voelt dat wij je willen leren kennen.

Samen zorgen we ervoor dat iedereen zich veilig voelt op onze school. In gesprek met elkaar willen we onze verschillen en overeenkomsten ontdekken en hiervan leren. Echt naar elkaar luisteren en zo elkaar leren begrijpen is het uitgangspunt van waaruit we samen verder willen groeien. Met elkaar dezelfde kant opkijken én gaan is wat ons verbindt en motiveert.

We willen je aanmoedigen om nieuwsgierig naar de wereld om je heen te zijn. Laat je stem horen! Wij begeleiden jou bij het aangaan van nieuwe uitdagingen, het komen tot succeservaringen en zien we jouw zelfvertrouwen groeien.

Het team van de Bos en Lommerschool wil jou helpen om jezelf te verwonderen. Bij de kleuters doen we dit met thematisch werken. Vanaf groep drie zijn methodes de kapstok om jouw talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Tijdens je hele schoolcarrière sluiten we aan bij het leren op jouw eigen niveau.

Samen met jou en je ouders werken we ernaartoe dat jij straks met een open houding naar de wereld om je heen kijkt en in gesprek gaat met de ander. Dat jij je unieke plek in de maatschappij inneemt.

Als team stralen wij energie en plezier uit. Wij helpen je om te ontwikkelen tot een ondernemend, sociaal, autonoom en creatief mens. We geloven in jou en we zijn er voor jou! 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Waardering van diversiteit
  • Luisteren naar elkaar
  • Tijd, rust en vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven