WSV

Mr. P.N. Arntzeniusweg 90-92 1098 GT Amsterdam

  • Op deze locatie zijn de groepen 7 en 8 gehuisvest.
  • Op deze locatie zijn de groepen 0 tot en met 6 gehuisvest.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De WSV neemt twee keer per jaar de leerlingvolgsysteem toetsen af van Cito. In groep 8 nemen we de eindtoets van Cito af.

Daarnaast worden vanuit de verschillende methodes toetsen afgenomen bij ieder blok.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale Veiligheid:

Schoolreglement en pestprotocol De WSV wil kinderen een veilig klimaat bieden, waarin zij zich harmonieus kunnen ontwikkelen. De school heeft daarom een schoolreglement opgesteld, waarin belangrijke omgangsregels zijn vastgelegd. Dit reglement bevat regels voor iedereen die bij de school betrokken is. De leerkrachten bevorderen een goede en prettige werksfeer in de klas door duidelijke afspraken met de kinderen te maken. Een van die afspraken is dat kinderen op een prettige en respectvolle manier met elkaar omgaan; dat kinderen elkaar accepteren. Meestal lukt dat goed, maar in een enkel geval wordt een kind systematisch door andere genegeerd of gepest. Dan komt een kind dusdanig in de knel, dat pedagogische maatregelen van de leerkracht niet meer volstaan. In zo’n geval moet men onder ogen zien dat er een ernstig probleem is. Om pesten te voorkomen en te bestrijden, hanteert het team van de WSV het pestprotocol van de methode De Kanjertraining. In het dagelijkse onderwijs wordt het omgaan met elkaar als leerpunt ook in werkvormen geïntegreerd. Diverse vormen van onderling helpen, samenwerken en feedback geven, wil de WSV deel uit laten maken van het dagelijkse onderwijs. Kanjertraining: Het team heeft de training van De Kanjertraining gevolgd. De lessen zijn verweven in het onderwijsprogramma. Thea Bruggen is de coördinator op de WSV voor de kanjertraining. Zij ondersteunt het team bij het geven van de Kanjertraining en begeleidt nieuwe leerkrachten hierin. In de lessen staan de 5 uitgangspunten van De Kanjertraining zijn: We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand doet zielig, centraal.

KanVas

De methode Kanjertraining heeft ook een leerlingvolgsysteem voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Er worden twee keer per jaar vragenlijsten ingevuld door de leerkrachten en vanaf groep 5 ook door de leerlingen. De coördinator van de Kanjertraining bespreekt de uitslag met de leerkracht en indien nodig wordt er een interventie gepleegd. Mogelijke interventies kunnen zijn; observatie in de groep door de coördinator, gesprek met de leerling en ouders of een verwijzing naar een externe hulpverlener.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kanjertraining
  • Veilig pedagogisch klimaat
  • Burgerschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven