15e montessorischool van Maas en Waal

Uiterwaardenstraat 544 1079 AZ Amsterdam

  • Op onze gymzaal ligt een duurzaam groen dak.
  • Schoolfoto van 15e montessorischool van Maas en Waal
  • Getekend door een moeder van onze school: Chris Lily James, The Art of Gifting
  • Schoolfoto van 15e montessorischool van Maas en Waal
  • Middenin onze centrale hal staat deze prachtige kast voor KOO (kosmisch onderwijs en opvoeding)

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde score op de Eindtoets was 534,8. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde hebben 0,5 punten lager gescoord. Dit was - gezien de resultaten van deze groep kinderen de afgelopen jaren - niet geheel volgens de verwachting. Het viel op dat een aantal kinderen tegen de verwachting in echt onder hun niveau had gescoord, waardoor het gemiddelde ook gedrukt werd. Er zijn geen heroverwegingen geweest op basis van de Eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten zijn voor ons de indicatoren om ons onderwijs te analyseren en evt. aan te passen. Twee keer per jaar maken onze kinderen vanaf groep 3 toetsen voor begrijpend en technisch lezen, rekenen en taalverzorging. Hier gebruiken wij vanaf dit schooljaar de toetsen van IEP voor. Op basis van deze resultaten analyseren wij de opbrengsten op schoolniveau, op leerjaarniveau, op groepsniveau en op kindniveau. Zo kunnen we trends ontdekken, of juist uitschieters en als team samen werken aan het nog meer passend maken van het onderwijs.

Kleuters observeren wij via de Montessori leerlijnen voor het jonge kind van Parnassys, zodat wij ook de ontwikkeling van de jongste kinderen goed kunnen meten en ook daar ons aanbod op kunnen aanpassen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari de doorstroomtoets. Ze moeten zich eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. De volgorde van schooladvies en eindtoets blijft hetzelfde: het voorlopig schooladvies wordt afgegeven voorafgaand aan de afname van de eindtoets. De periode waarin de basisschool de schooladviezen geeft wordt vervroegd. De eindtoets wordt kort daarna afgenomen. Hiermee wordt beoogd toetstraining waar mogelijk te beperken, met als doel om de kansengelijkheid tussen leerlingen te bevorderen.

- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies

- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets

- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets

- Leerlingen ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies

- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school

Het advies komt tot stand op basis van jarenlang volgen van ontwikkeling. Op cognitief gebied, werkhouding/motivatie en executieve vaardigheden. Dit alles wordt met ouders besproken eind groep 7 in een oriënterend gesprek. In januari komt er een voorlopig advies en na de uitslag van de doorstroomtoets volgt het definitieve advies. Iedere stap in dit proces wordt voorbereid met het gehele bovenbouwteam, in samenspraak met de intern begeleider en de directie.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij ons op school willen wij de kinderen begeleiden om zich te ontwikkelen als zelfstandige, hulpvaardige en bewuste mensen die hun steentje kunnen bijdragen om de wereld een beetje vreedzamer te maken.

Dit zit diep ingebed in ons onderwijsconcept en wordt toegepast in alle vakken.

Daarnaast hanteren we de methode 'Kanjertraining' om kinderen ook bewust vaardigheden aan te leren om goed om te gaan met hun klasgenootjes en leefomgeving en te voorkomen dat er een pestcultuur ontstaat.

Wanneer er toch wordt gepest, dan hanteren wij een pest-protocol.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfvertrouwen
  • acceptatie
  • behulpzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De waardering van de inspectie is van 2023. De waardering voor ons bestuur en daarmee voor alle scholen van de stichting was 'voldoende'.

Terug naar boven