15e montessorischool van Maas en Waal

Uiterwaardenstraat 544 1079 AZ Amsterdam

  • Op onze gymzaal ligt een duurzaam groen dak.
  • Schoolfoto van 15e montessorischool van Maas en Waal
  • Getekend door een moeder van onze school: Chris Lily James, The Art of Gifting
  • Schoolfoto van 15e montessorischool van Maas en Waal
  • Middenin onze centrale hal staat deze prachtige kast voor KOO (kosmisch onderwijs en opvoeding)

Het team

Toelichting van de school

Directeur: Liselore Knigge

Intern begeleiders: Lize (OB) en vacature (MB/BB)
Kleine Klas-begeleiders: Maud en Basje
Specialist gedrag: Lize  
RT leesproblematiek: Louise R.
RT rekenproblematiek: Saskia  
VVE-coördinator: Félice 
ICT-coördinator: Damian
Cultuurcoördinator: Mirjam
Leerkrachtcoach: Louise S.
Bovenbouwcoördinator: Susan 
Middenbouwcoördinator: Louise S.
Onderbouwcoördinator: Sonja 
Conciërge: Lydia  
Administratie: Damian
TSO-coördinator: Lydia

Klassen

OBA    Jitske & Sonja
OBB    Félice & Saskia 
OBC    Mirjam & Anneke
OBD    Anneke & David                     

MBA    Louise S. & Wanda 
MBB    Maud & Femke 
MBC    Lize & Franca
MBD    Gemma & Wanda                                                                 

BBA    Remco 
BBB    Susan & Louise R.
BBC    Tim
BBD    Basje

Vakleerkracht bewegingsonderwijs OB                      Richard 
Vakleerkracht bewegingsonderwijs MB/BB                 Laura & Wietze
Vakleerkracht muziek Amsterdamse Muziekschool      Ciska

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof of ziekte wordt zoveel mogelijk gezorgd voor vervanging. Daarvoor maken wij gebruik van diverse invalpools, maar ook collega's zijn vaak bereid een dag in te vallen. Wij werken met co-teachers, waardoor dagdelen ook overgenomen kunnen worden door een collega. Mocht de vervanging niet lukken, dan worden de kinderen opgedeeld over de andere groepen. Wanneer we in nood helemaal geen oplossing kunnen vinden, vragen we de ouders hun kind een dagje thuis te houden. Gelukkig hebben we deze noodgreep afgelopen schooljaar (22-23) niet in hoeven zetten en weten we het vaak op een andere manier op te lossen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het montessori onderwijs is een basisgedachte: kinderen leren ook van meerwetende partners. Daarom zijn bij ons op school de klassen ingedeeld in heterogene groepen. De onderbouw bestaat uit de leerjaren 0, 1 en 2, de middenbouw uit groep 3, 4 en 5 en de bovenbouw uit groep 6, 7 en 8. Drie leerjaren bij elkaar betekent dat de kinderen een keer de jongste, de middelste en de oudste van de groep zijn. 

Voor bewegingsonderwijs en muziek heeft de school vakleerkrachten. Alle kinderen van groep 1 t/m 8 krijgen muziekles, de onder- en middenbouw krijgt 2x per week 45 min. gym en de bovenbouw 1x per week 90 min. in gymzaal op het schoolplein.

Kinderen die moeite hebben met leren of met het reguleren van hun gedrag gaan 1x per week een aantal uur naar de 'Kleine Klas'. Dit is een rustig, prikkelarm lokaal waarin zij in een klein groepje de aandacht krijgen die zij extra nodig hebben. Voor kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn bieden wij de 'Kleine Klas Plus'. Hier werken zij een dagdeel per week met 'peers' aan uitdagende opdrachten.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De kinderen werken in hun eigen tempo en kiezen zelfstandig aan welke vakken ze per dag werken. De leerkrachten bewaken dat ze genoeg tijd besteden aan de verschillende vakken.

Wij integreren de vakken wereldoriëntatie, geschiedenis, natuur, techniek en kunstzinnige vorming aangeboden. Dit noemen wij samen Kosmisch Onderwijs en Opvoeding (KOO). De kinderen werken onderzoekend binnen diverse thema's. Topografie wordt in de bovenbouw apart aangeboden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs aan kinderen in de leeftijd van 4 - 12 jaar. Voor de meeste kinderen bieden wij de basisondersteuning in de klas aan: onderwijs voor de basisgroep, voor de groep die iets meer tijd en uitleg nodig heeft en voor de de groep die sneller door de leerstof gaat. Onderwijs op drie niveaus per leerjaar.

Een aantal kinderen heeft een extra ondersteuningsbehoefte. Daarvoor bieden wij de extra ondersteuning in de vorm van de arrangementen 'Kleine Klas' (werken aan leerachterstanden en gedragsproblematiek in een kleine prikkelarme ruimte ) en 'Kleine Klas Plus (meer- en hoogbegaafdheid), rekenbegeleiding, lees- en spellingsondersteuning, NT2 onderwijs.

Voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte die wij niet (meer) kunnen begeleiden op onze school vragen wij advies bij het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen. Sommige kinderen stromen door naar het speciaal (basis)onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben in het kader van de NPO middelen extra co-teaching ingezet in iedere klas en de lees- en spellingexpert uitbreiding gegeven. Zie voor verdere uitwerking ons NPO-plan  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven