Wat is de klachtenregeling?
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook op de Maas en Waal. Wij gaan ervan uit dat klachten en verschillen van inzicht over de dagelijkse gang van zaken in de school in eerste instantie in goed overleg tussen leerlingen, ouders, personeel en schoolleiding worden opgelost of afgehandeld. De directeur van de school speelt hierbij vanzelfsprekend een belangrijke rol. Wanneer we de klacht niet naar wederzijdse tevredenheid kunnen oplossen, bestaat voor ouders de mogelijkheid een officiële klacht in te dienen bij het schoolbestuur van Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel. De route is beschreven in de klachtenregeling Openbaar Onderwijs aan de Amstel. Deze is beschikbaar op school en ook in te zien op www.openbaaronderwijsaandeamstel.nl
Kort samengevat:
1) behandeling op schoolniveau
Indien er sprake is van een klacht of verschil van inzicht gaat de betrokkene een gesprek aan met een of meer van de volgende personen: - de leerling / ouder (via leerkracht of directeur) - de leerkracht / het personeelslid - de directeur Indien er geen oplossing via deze weg te vinden is en/of indien de melder niet precies weet waar en op welke wijze hij/zij het probleem bespreekbaar kan maken, kan contact opgenomen worden met de interne contactpersoon van de school. Op iedere school die valt onder de Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel zijn één of twee interne contactpersonen aangesteld bij wie alle betrokkenen van de school (leerlingen, ouders, personeel, vrijwilligers) terecht kunnen met vragen c.q. klachten van welke aard dan ook, als men, om bepaalde redenen, niet met een klacht naar de directie kan gaan. De interne vertrouwenspersoon is niet degene die een eventuele klacht in behandeling neemt, maar hij/zij zoekt samen met de melder een weg om de problematiek bespreekbaar te maken. Bij ons op school is de interne contactpersoon: Susan Peters ([email protected]).
2) behandeling op bovenschools niveau
Lukt het ook met inschakeling van de interne contactpersoon niet tot een oplossing te komen dan bestaat de mogelijkheid contact op te nemen met een externe onafhankelijke vertrouwenspersoon van Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel:
Mevrouw Minke Fuijkschot
Telefoon: 06-31631673
Email: [email protected]
Zij kan advies geven en, met instemming van de klager, nagaan of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. De externe vertrouwenspersoon kan een melder van een klacht begeleiden en ondersteunen bij eventuele verdere stappen, bijvoorbeeld richting het schoolbestuur, de Landelijke Klachtencommissie, hulpverlening of justitie.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid een officiële klacht bij het schoolbestuur in te dienen. Een dergelijke klacht kan worden ingediend bij het college van Bestuur van de stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel T.a.v. de voorzitter, Postbus 51356, 1007 EJ Amsterdam. De wijze waarop een klacht bij het College van bestuur dient te worden ingediend en de manier waarop een klacht wordt behandeld staat beschreven in de klachtenregeling van de stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel.
Tenslotte kan de klacht ook voorgelegd worden aan de Landelijke Klachtencommissie (LKC) waarbij ons schoolbestuur is aangesloten. De klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur over eventueel te nemen maatregelen. Het reglement van de Landelijke Klachtencommissie is in te zien op de website www.onderwijsgeschillen.nl
Landelijke Klachten Commissie (LKC), Postbus 85191, 3508 AD Utrecht Telefoon: 030-2809590
Email: [email protected]