Montessorischool de Regenboog

Woudrichemstraat 3 -5 1107 NE Amsterdam

  • wij werken samen met diverse theaters die voor kinderen projecten aanbieden
  • Schoolfoto van Montessorischool de Regenboog
  • Schoolfoto van Montessorischool de Regenboog
  • Een meetproject met de hele school, van kleuters tot groep 8.
  • kleuters maken met behulp van materiaal al grote getallen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In zijn algemeenheid kan worden gezegd dat onze schooladviezen hoger zijn dan de adviezen op basis van de eindtoetsscores. Het zijn kansrijke en reële adviezen, wat blijkt uit de rapportages over de schoolloopbaan van oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ondanks onze hogere adviezen is er ook nog een flinke groep leerlingen die na 3 jaar voortgezet onderwijs opstroomt. Een kleiner deel van de leerlingen doet het na 3 jaar iets minder goed dan verwacht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van kinderen gebeurt dagelijks. De leerkracht observeert kinderen bij het geven van individuele- en groepsinstructies, tijdens het werken en bij het nakijken van het werk van kinderen. Hoe gaat een kind om met andere kinderen, kan het samenwerken en samenspelen, hoe reageert het op tegenslagen, kan een kind doorzetten? Jaarlijks toetsen wij onze kinderen vanaf groep 3 op de belangrijkste reken- en taaldomeinen. Wij streven naar een minimaal aantal toetsen die ons zo veel mogelijk diagnostische informatie geven. Die informatie geeft ons de handvatten voor gerichte ondersteuning voor wie dat nodig heeft. Zeswekelijks wordt de voortgang van de kinderen van een groep door de intern begeleider met de leerkracht besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In zijn algemeenheid kan worden gezegd dat onze schooladviezen hoger zijn dan de adviezen op basis van de eindtoetsscores. Het zijn kansrijke en reële adviezen, wat blijkt uit de rapportages die wij ontvangen over de schoolloopbaan van oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ondanks onze hogere adviezen is er nog een groep leerlingen die na 3 jaar voortgezet onderwijs ook nog is opgestroomd. Een kleiner deel van de leerlingen doet het na 3 jaar iets minder goed dan verwacht.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Zelfstandigheid is het vertrekpunt van ons onderwijs: wij werken vanuit zelfstandigheid. Zelf controle hebben, zelf keuzes maken, zelf verantwoordelijkheid dragen. Samenwerken is leerzaam. De één weet wat de ander niet weet. En kinderen leren eigen kwaliteiten en die van anderen kennen, ze leren zich te verplaatsen in anderen en leren aan te spreken op gemaakte afspraken. 

Ruimte bieden aan kinderen om zelf keuzes te maken en als leerkracht durven te wachten en niet direct te gaan (bij)sturen is een dagelijkse opdracht en uitdaging. Het programma, dat wat er gedaan moet worden, is vaak leidend: als leerkracht heb je een planning voor een dag, een week, een maand, een jaar. Hoe zorg je er voor dat er binnen dat programma de ruimte voor kinderen is om daar hun eigen programma van te maken. Montessori heeft een organisatie die de kaders, de stijgers geven om dit mogelijk te maken. Het blijft altijd samen zoeken, met de kinderen en met collega's om dit alles  mogelijk te maken. De specifieke aanpak: materialen waarmee kinderen zelfstandig kunnen werken, korte instructies, drie jaargroepen in een groep.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfstandigheid
  • samenwerken
  • zelfkennis

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In december 2016 is de school door de onderwijsinspectie bezocht voor een kwaliteitsonderzoek. De Regenboog heeft haar kwaliteit op orde.

De belangrijkste oordelen van de inspectie zijn:

. De school heeft een adequate zorgstructuur en leraren benutten de informatie uit de toetsen en observaties om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoefte van de leerlingen.

. Het didactisch handelen voldoet aan de basiskwaliteit. Leerlingen werken taakgericgt, alleen of samen, zichtbaar betrokken aan hun opdrachten.

. De sfeer in de  school is prettig en veilig. Niet alleen geven de geledingen dit aan, het is ook waarneembaar tijdens het schoolbezoek.

. De school heeft voldoende eindresultaten, maar kan haar schooleigen doelen breder en ambitieuzer formuleren.

. De samenwerking met ouders en derden, bijvoorbeeld de voorschool, is goed en gericht op kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

. De school heeft een voldoende cyclisch systeem van kwaliteitszorg en de kwaliteitscultuur is goed. het team en de directie werken bewust en doelgericht aan hun eigen professionaliteit en de vormgeving en kwaliteitsv erhoging van hun montessorionderwijs.

Als bijlage is het volledige inspectierapport toegevoegd.

Terug naar boven