Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Voor bewegingsonderwijs is er een vakleerkracht waar kinderen van groep 3 t/m groep 8 tweemaal per week een uur les van krijgen. Voor muziek is er een docent die eenmaal per twee weken gedurende een jaar les geeft aan de kinderen van twee bouwen.
Iedere dag is er veel tijd voor spel, bewegen en werken. Kinderen ontwikkelen verschillende vaardigheden passend bij hun eigen niveau en in hun eigen tempo. Spelen en leren zijn moeilijk van elkaar te scheiden. Er wordt gewerkt aan de lees- en rekenvoorwaarden, aan de grove en fijne motoriek, aan het zelfstandig werken en samen werken. Kinderen leren met concrete materialen, Montessori - en andere materialen.
Het montessorionderwijs heeft vrijstelling van het voeren van een vast rooster. Het door de overheid geleverde rooster, gaat uit van gescheiden vakken. De praktijk is anders. De kinderen werken voor een groot deel individueel aan hun ontwikkeling. De leraren gaan uit van gemiddelde tijden voor de vakken, maar wegen per kind af of de leertijd langer of korter moet zijn. Zo wordt er voor lezen gemiddeld vier uur per week in groep 3 en 4 aangehouden. Maar er zijn kinderen die meer tijd besteden aan lezen. Wanneer de school werkt aan het vakgebied Kosmisch Onderwijs en Opvoeding, zitten daar heel veel taalactiviteiten in. Informatie opzoeken, begrijpend lezen, overleggen, presenteren (in gesproken en geschreven woord), werkstukken maken. Maar ook de opdrachten voor beeldende vorming zitten verweven in de thema's en projecten. De kinderen van groep 3 tot en met 8 krijgen per week 90 minuten bewegingsonderwijs van een vakdocent. De muzieklessen worden verzorgd door de leerkrachten, die worden ondersteund door een docent van de muziekschool.
Montessori-leerkrachten zijn opgeleid om passend onderwijs te geven en te kijken naar de ontwikkelingsbehoeftes van kinderen. Het goed observeren van kinderen en het organiseren van het onderwijsaanbod voor heterogene groepen met drie jaarklassen behoort tot de competenties van onze leerkrachten. Voor kinderen van groep 3 en 4 die daarnaast extra ondersteuning nodig hebben voor taal is er een schakelklas. Daarnaast bied de school trainingen aan voor sociale competenties. Voor kinderen die om meer uitdaging vragen is er een maaklab. Voor het extra inoefenen van reken- en leesvaardigheden buiten de groep zijn leraarondersteuners. Als de school niet de vereiste kennis en vaardigheden heeft is er een uitgebreid netwerk van deskundigen waar een beroep op gedaan kan worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor dit schooljaar is de zorgstructuur herschreven. Dit moet resulteren in (nog) tijdiger interventies.
Montessori heeft een visie op de ontwikkeling en het leren van kinderen vanaf de geboorte. Er is een ruim aanbod van materialen en oefeningen met een doorgaande lijn vanaf de peuterleeftijd. Wij kunnen kinderen daarom in de onderbouw een passend aanbod geven, zowel aan kinderen die nog minder ver in hun ontwikkeling zijn als kinderen die veel verder zijn dan het gemiddelde kind van die leeftijd.