Dalton Kind Centrum De IJsbreker

Chrysantenstraat 26 1031 HT Amsterdam

  • Bij onze school hebben we ook schooltuintjes.
  • We hebben een kleurrijke ingang, voorzien van prachtig gekleurd glas afkomstig uit Italië.
  • De school is licht en vrolijk, zeker door de kleur oranje die veel terugkomt.
  • Schoolfoto van Dalton Kind Centrum De IJsbreker
  • Schoolfoto van Dalton Kind Centrum De IJsbreker

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden geanalyseerd en in de groepshandelingsplannen verwerkt. De resultaten liggen boven de inspectienormen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De IJsbreker is een jonge school en bestaat nu bijna 13 jaar. We hebben nu 9 jaar achtereen een groep 8 gehad. Het waren de eerste jaren met name leerlingen die in hun schoolloopbaan overgestapt zijn naar onze school, ivm verhuizing naar Amsterdam-Noord of inzake andere redenen. Het advies aan en vervolgonderwijs voor deze leerlingen was divers en een mooie afspiegeling van het landelijk niveau van verwijzing.

De laatste jaren zien wij dat meer dan de helft van de leerlingen (tussen de 60 en 70%) in groep 8 een Havo of VWO advies krijgt van ons. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde, want landelijk ligt dit op 45,4 %.

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool De Ijsbreker leert kinderen sociaal competent te worden. Een sociaal competent kind houdt zowel rekening met zijn eigen belangen als met die van een ander. En hij doet dit volgens de waarden en normen die in zijn samenleving gelden. Hiervoor zijn kennis, vaardigheden en een juiste houding nodig. Kennis heeft te maken met weten en kennen. Vaardigheden hebben te maken met doen en kunnen. Houding heeft te maken met willen en durven. Er zijn natuurlijk ook andere aspecten van invloed op de houding van een kind. Bijvoorbeeld de gevoelens van een kind en het beeld dat hij of zijn van zichzelf en de ander heeft.

Op basisschool De Ijsbreker wordt kinderen geleerd samen te werken, samen te leren en samen dingen op te lossen. Dit zijn aspecten die naadloos aansluiten op ons Daltononderwijs. Net als het planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociaal competent
  • Respectvol en verantwoordelijk
  • Reflectie op eigen handelen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2013 en april 2015 hebben we onze inspectiebezoeken gehad. De inspecteur was beide keren vol lof over onze school. We zouden in het schooljaar 2019-2020 weer inspectiebezoek krijgen maar dat ging door Covid-19 niet door. Tot nu toe hebben we nog geen nieuw bezoek gehad. Wel monitort de inspectie op afstand. 

Terug naar boven