Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepering:
Op DKC De IJsbreker hebben wij nu 23 groepen; 6 gecombineerde kleutergroepen 1/2, 3 groepen 3, 3 groepen 4, 3 groepen 5, 3 groepen 6, 2 groepen 7, 3 groepen 8. Dit betekent dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in één groep zitten. Een uitzondering vormen de groepen 1 en 2. Deze groepen zullen gecombineerd blijven.
Natuurlijk zijn er regelmatig momenten waarbij wij klas overstijgende activiteiten organiseren. Te denken valt aan: creatieve/techniek dagdelen, thema sluitingen, vieringen, sportdagen, tutorhulp, voorlezen in verschillende groepen, spelen en werken in hoeken, een project, workshops waarbij jongere en oudere kinderen kunnen mixen of assisteren etc.
Ook streven wij zoveel mogelijk naar een evenwichtige verdeling van het aantal kinderen over de groepen. Evenwichtigheid bereiken wij in het leerlingenaantal, in de verhouding oudsten/jongsten, jongens/meisjes (indien mogelijk), in een hanteerbaar aantal leer- en gedragsaanpassingen of (indien van toepassing) lichamelijke handicaps. In principe streven wij naar een goed werkbare groepsgrootte van ongeveer 25 leerlingen per groep. Ons maximum in de kleutergroepen is 30 leerlingen en in de andere groepen 28 leerlingen. Maar tot nu toe komen de meeste groepen uit op een leerlingenaantal tussen de 22-27 leerlingen, behalve de kleutergroepen.
Wij kunnen als school arrangementen aanvragen bij diverse zorgpraktijken. Dit kan voor een hele groep, een klein groepje of voor een individueel kind. Ook is het mogelijk om kinderen met dyslexie of dyscalculie te begeleiden of kinderen die op het gebied van sociale vaardigheden ondersteuning nodig hebben. We hebben 2 teamleden die de opleiding "Rots en water" hebben gedaan. We hebben ook een kinderfysiotherapeute op school.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.