Dalton Kind Centrum De IJsbreker

Chrysantenstraat 26 1031 HT Amsterdam

  • Bij onze school hebben we ook schooltuintjes.
  • We hebben een kleurrijke ingang, voorzien van prachtig gekleurd glas afkomstig uit Italië.
  • De school is licht en vrolijk, zeker door de kleur oranje die veel terugkomt.
  • Schoolfoto van Dalton Kind Centrum De IJsbreker
  • Schoolfoto van Dalton Kind Centrum De IJsbreker

Het team

Toelichting van de school

Wij hebben op dit moment 60 mensen in dienst, waarvan 15,0% man en 85,0% vrouw. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hebben gelukkig een groot en flexibel team, met veel stagiaires en ook leerkrachten die verschillende dagen dubbel staan. Kort ziekteverlof en andere verloven vangen we meestal gewoon zelf op. Langdurige verloven, zoals zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof of lange ziekteverloven gaan meestal via de ASKO talentenpool. We maken daarnaast veel gebruik van een groepje vaste invallers die om de school heen staan, we realiseren ons dat dit echt een luxe is. Het is nijpend in onderwijsland, maar we zijn een school waar mensen graag werken, dus dat helpt zeker in de zoektocht naar nieuwe bekwame leerkrachten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering:

Op DKC De IJsbreker hebben wij nu 23 groepen; 6 gecombineerde kleutergroepen 1/2, 3 groepen 3, 3 groepen 4, 3 groepen 5, 3 groepen 6, 2 groepen 7, 3 groepen 8. Dit betekent dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in één groep zitten. Een uitzondering vormen de groepen 1 en 2. Deze groepen zullen gecombineerd blijven.

Natuurlijk zijn er regelmatig momenten waarbij wij klas overstijgende activiteiten organiseren. Te denken valt aan: creatieve/techniek dagdelen, thema sluitingen, vieringen, sportdagen, tutorhulp, voorlezen in verschillende groepen, spelen en werken in hoeken, een project, workshops waarbij jongere en oudere kinderen kunnen mixen of assisteren etc.

Ook streven wij zoveel mogelijk naar een evenwichtige verdeling van het aantal kinderen over de groepen. Evenwichtigheid bereiken wij in het leerlingenaantal, in de verhouding oudsten/jongsten, jongens/meisjes (indien mogelijk), in een hanteerbaar aantal leer- en gedragsaanpassingen of (indien van toepassing) lichamelijke handicaps. In principe streven wij naar een goed werkbare groepsgrootte van ongeveer 25 leerlingen per groep. Ons maximum in de kleutergroepen is 30 leerlingen en in de andere groepen 28 leerlingen. Maar tot nu toe komen de meeste groepen uit op een leerlingenaantal tussen de 22-27 leerlingen, behalve de kleutergroepen.   

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij kunnen als school arrangementen aanvragen bij diverse zorgpraktijken. Dit kan voor een hele groep, een klein groepje of voor een individueel kind. Ook is het mogelijk om kinderen met dyslexie of dyscalculie te begeleiden of kinderen die op het gebied van sociale vaardigheden ondersteuning nodig hebben. We hebben 2 teamleden die de opleiding "Rots en water" hebben gedaan. We hebben ook een kinderfysiotherapeute op school.  

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven