Lukasschool - daltononderwijs

Osdorper Ban 134 1069 ZR Amsterdam

  • Onze centrale hal wordt gebruikt voor vieringen en gezamenlijke bijeenkomsten. 
Ook wordt de hal gebruikt als werkplek.
  • Hier komen dagelijks alle kinderen binnen.
  • Ons plein heeft veel speeltoestellen om actief en veilig buiten te kunnen spelen.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij hebben zelf ambitiedoelen per vakgebied (spelling, rekenen wiskunde, begrijpend lezen, technisch lezen) vastgesteld. De analyse van de resultaten worden 4x per jaar besproken (2x korte schoolbespreking en 2x een grote schoolbespreking) met het gehele team.

Voor de invulling van het programma is het leerteam OGW (leerkrachten, intern begeleiders, en directeur) verantwoordelijk. Vanuit de analyse stellen de groepsleerkrachten een groepsoverzicht op en bepalen (vaak in overleg met de intern begeleiders) de aanpak voor een half jaar).

Voor de doorgaande lijn op taal -en rekengebied zijn twee senior leerkrachten verantwoordelijk. Zij bewaken de doorgaande leerlijn op de Lukasschool.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies en de overstap naar het VO

Scholen zijn verplicht om een schooladvies af te geven voor alle leerlingen in groep 8 van de basisschool. Het schooladvies mag bestaan uit één schoolsoort of uit twee naastgelegen schoolsoorten. Het eerste wordt een enkelvoudig schooladvies genoemd, bijvoorbeeld vmbo-bb. Het tweede is een meervoudig schooladvies, bijvoorbeeld vmbo-t/havo.

Hoe komt het schooladvies tot stand?

In het schooladvies staat welk type middelbare school het beste bij een leerling past. Ieder kind ontwikkelt zich op eigen manier en wijze. Ieder kind heeft een eigen persoonlijkheid, eigen talenten en wensen. Bij het opstellen van ons schooladvies, kijken wij naar de brede ontwikkeling van uw kind. Ieder jaar maakt uw kind op school meerdere toetsen waarvan de resultaten worden opgenomen in ons leerlingvolgsysteem. Zo kunnen wij zien hoe uw kind zich ontwikkelt op o.a. taal en rekenen. Naast de resultaten op de verschillende leergebieden, houden wij ook bij hoe het gaat met het gedrag van uw kind, de sociale vaardigheden en bijvoorbeeld de werkhouding.

De school kijkt bij elke leerling onder andere naar:

  • gedragskenmerken
  • sociaal-emotionele vaardigheden
  • praktijkgerichte vaardigheden
  • werkhouding en motivatie
  • resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit eerdere groepen 
  • groep 8 resultaten op methode gebonden toetsen
  • resultaten capaciteiten- of intelligentieonderzoek

Zo hebben wij na 7 jaar basisonderwijs een breed beeld van uw kind.

Om te bepalen welk type middelbare school het beste zou passen bij uw kind en uw kind een grote kans van slagen te bieden op het VO, wegen wij alle resultaten en gegevens van uw kind met elkaar af tijdens een breed overleg binnen ons schoolteam. Bij dit overleg zijn de leerkrachten van groep 7 en 8 aanwezig, de kwaliteitscoördinator/ intern begeleider en de schoolleiding. Samen stellen wij een voorlopig schooladvies vast en overleggen dit vervolgens met u en uw kind. Aangezien wij ieder schooljaar meerdere malen met u de vorderingen en ontwikkeling van uw kind bespreken, zal het schooladvies dan ook niet als een verrassing voor u komen.

Ouders die het toch niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen.

In februari maken de kinderen een eindtoets. Indien uit deze eindtoets een ander advies komt dan de school heeft gegeven, zal de school dit advies heroverwegen. Het advies kan vervolgens naar een hoger advies worden bijgesteld.

Van voorlopig schooladvies naar aanmelding VO schooljaar 2023-2024

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school*

* Voor leerlingen uit het po, het so en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet.

Wij houden u via onze nieuwsbrief en Parro op de hoogte van de kernprocedure rondom de overgang naar het voortgezet onderwijs en zullen u uitnodigen voor een voorlichtingsbijeenkomst waarbij wij u de procedure zullen uitleggen en u uw vragen kunt stellen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om goed te kunnen leren, is het belangrijk dat alle leerlingen zich goed voelen op school. Onze school besteedt daarom veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit, omdat wij hen willen opvoeden tot verantwoorde (wereld)burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg).

De ontwikkeling van de leerling en de groep wordt tijdens de groeps en/of leerlingbespreking besproken door de leerkracht(en) en de KC. Wij vinden het belangrijk, dat onze leerlingen, maar ook onze teamleden leren om goed samen te leven en om samen te werken met anderen.

Onze ambities zijn:

  1. Onze school volgt structureel en systematisch de sociaal-emotionele ontwikkeling m.b.v. Zien!;
  2. De methode Leefstijl wordt structureel ingezet voor de sociaal-emotionele ontwikkeling;
  3. Wij voeden onze leerlingen op tot mensen die ‘meedoen’, die actief betrokken willen zijn bij de samenleving en die gericht zijn op samenwerking;
  4. Wij richten ons op de algemene ontwikkeling van leerlingen en wij geven hen culturele bagage mee voor het leven (waarbij wij ook de ouders zoveel mogelijk proberen te betrekken;
  5. De school zorgt voor de veiligheid (sociaal, fysiek en psychisch) van de leerlingen en teamleden;
  6. De school bevraagt de leerlingen jaarlijks m.b.t. het welbevinden en betrokkenheid op school;
  7. De school bespreekt haar kwaliteit regelmatig met de leerlingraad;
  8. De school bevraagt de medewerkers en ouders regelmatig m.b.t. de veiligheid & tevredenheid op school;
  9. De leerkrachten zijn in staat het gedifferentieerd werken goed te organiseren en stemmen hun instructie én verwerking af op verschillen tussen leerlingen (3 niveaus; basis/intensief/verdiepend);
  10. De leerkrachten kennen de onderwijsbehoeftes van de leerlingen (ParnasSys).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Opvoeden
  • 'Wereldburger'
  • 'Mensen zonder vrees'

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de bijlage vindt u het inspectierapport.

Op pagina 27 t/m 30 vindt u de resultaten van de Lukasschool.

Terug naar boven