Klachtenregeling
Zowel de school als het bestuur spannen zich in voor een veilig schoolklimaat voor alle leerlingen. Een veilig schoolklimaat is in onze ogen de gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en school. Toch kan het voorkomen dat er verschil van inzicht ontstaat tussen ouders en school. Voor die situaties kent AMOS een klachtenregeling. Een exemplaar van de klachtenregeling kunt u bij de schooldirectie inzien of via amosonderwijs.nl Voor vragen over die klachtenregeling c.q. te de volgen procedure, kunt u zich wenden tot de zogenoemde contactpersoon. Iedere AMOS-school heeft een contactpersoon, tevens medewerker van de school. De contactpersoon kan bij eenvoudige klachten ook ondersteuning bieden bij het helder formuleren van uw klacht.
Onze contactpersoon op school is Marion Brassé
In het kort komen de afspraken en de regeling hier op neer:
Behandeling op schoolniveau
Heeft u een klacht met betrekking tot (de handelwijze van) een leerkracht of de school als zodanig, dan kunt u een afspraak maken met de betreffende leerkracht of andere betrokkene. Mocht dit niet leiden tot een bevredigend resultaat, dan kunt u zich wenden tot de directie van de school. Klachten over grensoverschrijdend gedrag dienen direct bij het bestuur (bevoegd gezag) te worden ingediend en kunnen ook direct aan de externe vertrouwenspersoon (zie hieronder) kenbaar worden gemaakt. Onder grensoverschrijdend gedrag wordt verstaan fysiek geweld, psychisch geweld, seksuele intimidatie of seksueel misbruik, discriminatie of radicalisering.
Externe vertrouwenspersoon
AMOS kent twee externe vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersoon gaat allereerst na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt dan wel dat een klacht bij het bestuur moet/kan worden ingediend. Het besluit om een klacht in te dienen ligt in beginsel bij de klager. De externe vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk van het bestuur en hebben een geheimhoudingsplicht. Het bestuur wordt door de vertrouwenspersoon wel op de hoogte gebracht van het feit dat de vertrouwenspersonen zijn ingeschakeld.
De vertrouwenspersonen van AMOS zijn:
- Mevr. José Welten, 020 4190240 of 06 47430001, j.c.welten@gmail.com
- Dhr. Henk Heijerman, 020 7703013 of 06 44660228, hheijerman@live.nl
Klachtenbehandeling op bestuursniveau
Als u van mening bent dat uw klacht op schoolniveau niet afdoende tot een oplossing is gebracht of in geval van een klacht met betrekking tot mogelijk grensoverschrijdend gedrag (zie hierboven), dan kunt u zich schriftelijk wenden tot het bestuur. Op amosonderwijs.nl vindt u het format dat u in dat geval dient in te vullen en kunt opsturen. U krijgt een ontvangstbevestiging en zult vervolgens in de gelegenheid worden gesteld om uw klacht mondeling toe te lichten in een zogenoemde hoorzitting. Ten slotte ontvangt u schriftelijk bericht over de gegrond of ongegrondverklaring van uw klacht alsook over eventueel te nemen maatregelen.
Klachtenbehandeling door de landelijke klachtencommissie
Mocht u het niet eens zijn met het oordeel van het bevoegd gezag met betrekking tot uw klacht of de wijze waarop uw klacht is behandeld, dan kunt u zich wenden tot de Landelijke Klachtencommissie voor het Christelijk Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs, Beroepsonderwijs en Volwasseneducatie. De landelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht, neemt een beslissing met betrekking tot het gegrond of ongegrond verklaren daarvan en adviseert het bestuur over eventueel te nemen maatregelen. Het reglement van de landelijke klachtencommissie is in te zien op de GCBO website.
- GCBO Postbus 82324
- 2508 EH Den Haag
- Telefoon 070- 386 1697
- Fax 070- 302 0836
- E-mail info@kringenrechtspraak.org
- www.gcbo.nl
Landelijke vertrouwensinspectie
Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen kunnen de vertrouwensinspecteur raadplegen wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van: seksuele intimidatie en seksueel misbruik; lichamelijk geweld; grove pesterijen; discriminatie en radicalisering. Ernstige klachten die vallen binnen deze categorieën kunnen worden besproken met de vertrouwensinspecteur. De vertrouwensinspecteur zal de klachten adviserend en informerend behandelen. Zo nodig kan de vertrouwensinspecteur ook begeleiden in het traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. De inspectie heeft geen specifieke taak bij het behandelen van klachten. Zij heeft geen aangifteplicht en is gebonden aan geheimhouding. De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar op 0900-111 31 11 (lokaal tarief).
Meldplicht
Bij vermoedens of signalering van strafbare feiten, bijvoorbeeld (kinder-)mishandeling, zijn AMOS en haar personeelsleden verplicht die onder de aandacht van justitie te brengen. Uiteraard zal justitie haar eigen rechtsgang volgen. AMOS heeft hier geen invloed op.