Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Zoals u kunt aflezen uit de resultaten zijn deze op of boven de gestelde de norm van de inspectie.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op de Capelle gebruiken we de observaties van de leerkrachten en de uitslagen en analyses methode toetsen om invulling en inhoud te geven aan de korte zorgcyclus. Deze korte zorgcyclus is onderdeel van de lange zorgcyclus; deze wordt gevormd door de niveaugroepen waarin we werken bij de verschillende vakgebieden. De uitslag en analyses van methode onafhankelijke toetsen bepalen, na bespreking met de Intern Begeleider, de inhoud en invulling voor een langere periode van een bepaald vakgebied.
Zoals u kunt aflezen uit de grafieken volgt het merendeel van onze leerlingen na 3 jaar nog steeds het niveau dat wij hen bij vertrek van onze school geadviseerd hebben.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Capelle werkt met de Kanjeraanpak! Dit betekent dat wij ons pedagogisch en sociaal klimaat gestructureerd opbouwen en borgen conform deze aanpak. Wij leren kinderen om constructief conflicten op te lossen, zelfregulering en basisvaardigheden die zij kunnen gebruiken om sociaal zich te kunnen redden in de maatschappij.
Het laatste bezoek van de inspectie is van februari 2014 dat eindigde met een positief oordeel. We verwachten in 2020 een nieuw bezoek dat we met vertrouwen tegemoet zien. De verslagen van de onderwijsinspectie zijn te lezen via www.onderwijsinspectie.nl