Oecumenische basisschool De Capelle

Rode Kruisstraat 10 1025 KN Amsterdam

  • Zij aanzicht, U ziet op het dak de zonnepanelen waardoor wij energie neutraal zijn.
  • Op de gescheiden speelpleinen zijn speeltoestellen voor de leerlingen geplaatst.
  • Boven in de hal is er ruimte voor leerlingen om te werken in de bibliotheek.
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Capelle
  • Deze wordt geleid door Combiwel.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op dit moment is er binnen heel Amsterdam sprake van een fors lerarentekort. Dit betekent dat ook op de Capelle intensief gewerkt wordt om adequate vervanging te organiseren bij verlof en/of afwezigheid door ziekte van een leerkracht. Dit betekent dat bij afwezigheid van een leerkracht:

  • een externe vervanger de groep overneemt
  • een collega de groep vervangt
  • de groep verdeeld wordt over de andere groepen van de school
  • de groep naar huis gestuurd wordt

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In principe worden de groepen 3 t/m 8 per jaargroep samengesteld. Indien aantallen dat niet mogelijk maken, formeren wij combinatiegroepen. De groepen 1 en 2 zijn wel samengesteld. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovengenoemde indeling is bij benadering. Onze thema's zijn leidend, onze doelen stellen wij vooraf en passen daar ons aanbod op aan. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovengenoemde indeling is bij benadering. Onze leerkrachten kijken per vakgebied, per thema/blok hoe vak-integratie kan plaatsvinden en/of alle onderdelen behandeld moeten worden of juist extra aandacht behoeven. 

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen het kader van Passend Onderwijs gaat de Capelle ervan uit dat we de leerlingen bijzonder goed onderwijs bieden, passend bij de mogelijkheden van het kind. Het onderwijsaanbod wordt indien nodig aangepast in tempo, hoeveelheid en moeilijkheidsgraad. Het kan voorkomen dat we tot de conclusie moeten komen, dat we de benodigde en geplande ondersteuning niet kunnen realiseren. Dat betekent dat de grenzen aan de zorg voor een kind worden bereikt. In de volgende situaties kan besloten worden om, samen met de ouders, op zoek te gaan naar een school die een passend aanbod weet te realiseren:  

  • Wij zorgen voor een veilig schoolklimaat, dat wil zeggen voor alle leerlingen lichamelijke en sociale veiligheid; kinderen die door hun gedrag, de realiseerbaarheid hiervan structureel onder druk zetten, raken de grenzen van de ondersteuning die wij als school kunnen bieden.
  • Wij zijn primair gericht op het bieden van onderwijs; kinderen die eerst en vooral medische zorg of complexe medische voorzieningen nodig hebben, raken de grenzen van de ondersteuning die wij als school kunnen bieden.
  • Wanneer ouders bij ons op school een kind aanmelden, waarvan bekend is dat deze leerling veel ondersteuning en individuele aandacht nodig heeft, en/of verstandelijk dan wel lichamelijke beperkingen heeft, willen wij een inschatting maken van de specifieke onderwijsbehoeften van dit kind. Ouders moeten daarom toestemming geven om informatie en advies op te mogen vragen bij deskundigen en/of artsen.

Wanneer de ondersteuningsvraag duidelijk is, gaan we kijken naar de samenstelling van de groep waarin het kind geplaatst zal moeten worden. De directie en ib-er maken de afweging of we dit kind kunnen bieden wat het nodig heeft om bij ons een positieve ontwikkeling door te maken. Ook met het team wordt overleg gevoerd. Uiteindelijk besluit de directeur over de toelating.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Start met traject basisvaardigheden
  • Onderzoek en implementatie aanbod meer- en hoogbegaafden
  • Verbeteren van de samenwerking tussen extern begeleider/RT-er en leerkrachten
  • Clusteren van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, eventueel inzet groepsarrangementen

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De voorschool bereidt kinderen van 2,5 jaar tot 4 jaar voor op de basisschool. Dit zorgt ervoor dat zij straks goed kunnen instromen op de basisschool. De voorschool combineert de peuterspeelzaal met de basisschool. Door 4 dagdelen per week naar de peuterspeelzaal te gaan, went een kind aan de dagelijkse regelmaat van naar school te gaan. Er is 1 VVE-groep verbonden aan onze school en deze wordt begeleid door 2 pedagogisch leidsters. De voorschool bevindt zich in onze basisschool. Op de Capelle wordt er zowel bij de peuters als kleuters gewerkt met het programma Kaleidoscoop. 

Terug naar boven