Oecumenische basisschool De Kinderboom

Adelaarsweg 113 1021 BZ Amsterdam

  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Kinderboom is een ideale mix van ervaren leerkrachten en jong, zeer enthousiast talent. U kunt onze medewerkers bereiken per e-mail via: voornaam.achternaam@amosonderwijs.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In bijna alle groepen zijn meerdere leerkrachten verantwoordelijk voor onze leerlingen. We werken samen om kennis te delen. Bij ziekte van een leerkracht zoeken we eerst intern naar een oplossing. Dat kan het inzetten van een duo collega zijn of het verdelen van de kinderen over de andere groepen. Pas als echt geen andere oplossing voorhanden is, verzoeken we u uw kind thuis op te vangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Team schooljaar 2021-2022

  • Instroomgroep: juf Monique en juf Nathalie
  • Groep 1/2: juf Sien, juf Marleen en juf Nathalie
  • Groep 3: juf Anne en juf Mascha
  • Groep 4: juf Natasja en juf Geke
  • Groep 5: juf Sherida en juf Madelon
  • Groep 6: juf Nicole en juf Puck
  • Groep 7: juf Shirley
  • Groep 8: juf Hanneke en juf Jiska
  • Conciërge: meester Michel
  • Administratie: juf Laura
  • Gym: meester Daniël 
  • Intern begeleider: juf Madelon Jansen (ma/di/vrij)
  • Meerscholen directeur: Michiel Boots (di/do)
  • Locatie leider: Hanneke Vingerling (di/woe/do)  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen de jaargroepen 1-2 worden vak- en vormingsgebieden in samenhang aangeboden. Dit betekent dat wij vaak thematisch werken en er sprake is van een integrale aanpak. Dagelijks kijken onze leerkrachten of zij meer of minder tijd aan een bepaald onderwerp of vakgebied moeten besteden. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovengenoemd overzicht is bij benadering. Veel vak- en vormingsgebieden worden thematisch en/of integraal aangeboden. Ook maken onze leerkrachten dagelijks keuzes om bepaalde lesstof in te korten of juist uit te breiden. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Visie op zorg  
Wij zijn ons ervan bewust dat al onze leerlingen een eigen persoonlijkheid en verschillende ontwikkelingsmogelijkheden hebben. Er zijn verschillen tussen leerlingen in leren, capaciteiten, werkhouding, interesses, sociaal-emotionele ontwikkeling en achtergrond. Er zijn veel leerlingen die het basisaanbod goed kunnen volgen, maar tegelijkertijd verschillende onderwijsbehoeften hebben. 

Er zijn ook leerlingen die intensivering of vertraging nodig hebben of leerlingen die juist baat hebben bij versnelling, verrijking of verbreding. Daarnaast zijn er kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Snappet draagt bij aan een zoveel mogelijk adaptieve verwerking van de lesstof. 

We hebben als school de taak om ons onderwijs zo in te richten dat alle leerlingen zich zo goed mogelijk ontwikkelen, conform hun capaciteiten. Daarbij gaan we uit van de drie basisbehoeften van kinderen: geaccepteerd worden (relatie), vertrouwen hebben in eigen kunnen (competentie) en zelfstandig kunnen handelen (autonomie). Het ondersteuningsplan beschrijft onze manier van werken en de ondersteuning, zoals deze op De Kinderboom aan alle leerlingen wordt gegeven. Het plan is te vinden op onze website.

Om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op uw kind, worden er vier keer per jaar besprekingen gehouden tussen de leerkracht en de Intern Begeleider. Aan de hand van toetsen bekijken we of de leerling de gewenste groei heeft doorgemaakt in vaardigheid en of de leerling de leerdoelen beheerst. Daarnaast observeren we de werkhouding van leerlingen bij elk vak. 

Aan De Kinderboom is een voorschool verbonden. Met behulp van het observatie- en registratiesysteem KIJK! wordt de ontwikkeling van de peuters en kleuters nauwlettend gevolgd om een doorgaande lijn te bewaken. Op deze manier kunnen we vroegtijdig signaleren of er intensivering, uitdaging of extra ondersteuning nodig is.

Handelingsgericht werken (HGW)

De Kinderboom kiest ervoor haar zorg binnen de school op een handelingsgerichte manier vorm te geven. Wij hanteren daarbij de volgende 7 uitgangspunten:

  1. De onderwijsbehoefte van het kind staat centraal;
  2. Het kind ontwikkelt zich in wisselwerking met zijn omgeving;
  3. De leerkracht is een belangrijke factor;
  4. Onze werkwijze is systematisch en transparant;
  5. Onze werkwijze is doelgericht;
  6. Alle betrokkenen werken constructief samen;
  7. Positieve aspecten van het kind, de leerkracht en de ouders zijn van groot belang. 

Vier fasen

Om op een systematische manier onderwijs en zorg aan onze leerlingen te kunnen bieden, maken wij gebruik van de HGW-cyclus. Deze bestaat uit 4 fasen: Waarnemen, Begrijpen en Analyseren, Plannen, Realiseren en Evalueren.

Opbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO)

Op De Kinderboom werken we opbrengstgericht. Dit houdt in dat we systematisch en doelgericht werken aan het verhogen van de leerprestaties van onze kinderen. Op schoolniveau houdt dat in dat we onze toetsresultaten analyseren en op grond daarvan conclusies trekken voor verbetering. Dit gebeurt na elke Citotoets-periode door de directeur, IB-ers en leerkrachten tijdens een schoolbespreking. Deze bespreking heeft als doel om het samen te hebben over hoe we ons onderwijs kunnen verbeteren.

Op leerkrachtniveau laat de leerkracht merken dat hij hoge verwachtingen heeft van een kind door op het niveau van het kind hoge doelen te stellen. Hij houdt rekening met verschillen tussen leerlingen door het onderwijsaanbod af te stemmen op de verschillende onderwijsbehoeften, maar houdt de groep wel bij elkaar (convergente differentiatie). De leerkracht geeft tijdens het werken procesgerichte en specifieke feedback.

Individueel handelingsplan:
In sommige gevallen is het nodig dat de leerkracht een periode gericht en intensief gaat werken met uw kind. Dit doen we aan de hand van een individueel handelingsplan (IHP). Het IHP zetten we op verschillende manieren in:

• Begeleiding en ondersteuning binnen de groep met een (vaak) kortdurend IHP. De groepsleerkracht onderhoudt gesprekken met de intern begeleider en ondersteunt een kind binnen de groep door planmatig te werken. Dat doet hij/zij door extra les te geven, andere lesstof aan te bieden, of te kiezen voor een andere aanpak. Hierbij worden ook de ouders geïnformeerd en indien nodig betrokken.
• Begeleiding en ondersteuning buiten de groep. De leerling wordt extra ondersteund aan de hand van een IHP. Hierbij kunt u denken aan een leestrainer die een aantal keer per week onder schooltijd extra leest met uw kind of dat het kind een sociale vaardigheidstraining krijgt aangeboden. Hier worden ouders altijd bij betrokken.

Zorgbreedteoverleg:

Een aantal keren per jaar vindt het zorgbreedteoverleg plaats, waarin kinderen worden besproken die meer nodig hebben dan de school alleen kan bieden. De ouders worden hiervan altijd in kennis gesteld en uitgenodigd om erbij te zijn. Aan het ZBO doen de directeur, de intern begeleider, de ouder- en kind adviseur, de leerplichtambtenaar, de schoolarts en indien nodig de buurtregisseur mee. Incidenteel wordt het Preventief Interventieteam (PIT) uitgenodigd.

Passend onderwijs

Wat houdt Passend onderwijs in?

  • Scholen en schoolbesturen hebben de plicht om elk kind een goede onderwijsplek te bieden (zorgplicht). Voor de meeste kinderen is het reguliere basisonderwijs de beste plek. Als het echt nodig is, kunnen kinderen naar het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs.
  • Kinderen krijgen daar waar mogelijk onderwijs dicht bij huis. Dit betekent dat de ondersteuning waar mogelijk naar de leerling moet worden gebracht in plaats van de leerling naar de ondersteuning
  • Scholen moeten meer uitgaan van de mogelijkheden van leerlingen en minder de nadruk leggen op eventuele beperkingen. Scholen kunnen sneller en effectiever handelen als een leerling extra ondersteuning nodig heeft.

Zorgplicht

Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over zorgplicht.  

Benieuwd welke ondersteuning onze school kan bieden? Dit staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Wilt u dat inzien, het is als bijlage te vinden op onze website en op scholen op de kaart. 

De juiste ondersteuning is niet mogelijk. Wat nu?

Soms kan het gebeuren dat onze school, ondanks de mogelijkheid van extra ondersteuning, geen passend onderwijs aan een leerling (meer) kan bieden. In dat geval zorgen wij ervoor dat de leerling ergens anders terecht kan waar deze ondersteuning wel wordt geboden. Dit kan op een andere school van hetzelfde schoolbestuur zijn, een school bij een ander bestuur of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Onderwijs dicht bij huis is hierbij een belangrijk uitgangspunt. De verantwoordelijkheid voor het zoeken en aanbieden van een juiste onderwijsplek ligt bij de school waar de leerling is aangemeld.  

Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen

Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs. Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen: www.swvamsterdamdiemen.nl. U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken: adres: Bijlmerdreef 1289-2, 1103 TV Amsterdam, T: 020-7237100, E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl  

Samenwerking met de gemeente voor jeugdhulp

Onze school vindt een goede samenwerking met de jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt  daartoe samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school. Dit zijn: Euredice Spalburg, werkdagen: ma, di, do, vrij, telefoonnummer: 0618527959, e-mailadres: e.spalburg@oktamsterdam.nl en Pinar Ekmen, werkdagen: di t/m vrij, telefoonnummer: 0612349965, e-mailadres: p.ekmen@oktamsterdam.nl

Medezeggenschap bij passend onderwijs:

Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:

  • Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.
  • Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.
  • GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De voorschool van de Kinderboom biedt kinderen vanaf 2 tot 4 jaar voorschoolse educatie aan en vindt een samenwerking met ouders erg belangrijk. De ontwikkeling van alle kinderen wordt nauw gevolgd en bijgestuurd. Er is een hechte samenwerking tussen peuterleidsters en kleuterleerkrachten van de Kinderboom om de doorgaande lijn goed te waarborgen. Begeleiders over en weer houden zicht op de ontwikkeling van de jonge kinderen. Taalontwikkeling speelt een belangrijke rol. Met de woordenschatmethode Logo 3000 vergroten de kinderen hun woordenschat. U moet uw kind apart voor het onderwijs op de Kinderboom inschrijven. Uw kind stroomt namelijk niet automatisch door naar de onderbouw van de Kinderboom als het is ingeschreven bij de VVE. 

Onze voorschool De Kinderboom is ondergebracht bij Impuls. Aanmelden kan via Impuls Kindercampus 020-515 88 00 of per e-mail via planning@impuls.nl

Terug naar boven