Oecumenische basisschool De Kinderboom

Adelaarsweg 113 1021 BZ Amsterdam

  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom
  • Schoolfoto van Oecumenische basisschool De Kinderboom

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Van elke leerling wordt vanaf het eerste leerjaar een digitaal leerling-dossier aangelegd in het schooladministratiesysteem Parnassys. Hierin nemen we gedurende de hele schoolloopbaan relevante gegevens op. Dit zijn bijvoorbeeld observatie-, toets- en registratie gegevens van werkhouding, gedrag, motivatie, zelfstandig werken, oudergesprekken, leerlingbesprekingen en eventuele speciale onderzoeken. Daarnaast worden de kinderen via het CITO-leerlingvolgsysteem twee keer per jaar getoetst en gevolgd op de diverse gebieden. 

Groep 1/2: In de voorschool en groepen 1-2 worden observaties van verschillende ontwikkelingsgebieden verzameld in het digitale observatiesysteem KIJK. De Cito-toetsen Taal voor kleuters en Rekenen voor kleuters nemen we enkel halverwege groep 2 af. Indien noodzakelijk herhalen we dit aan het einde van groep 2. In groep 2 wordt ook twee keer per jaar de signaleringslijst t.b.v. vroegtijdige signalering van leesproblemen en/of dyslexie ingevuld.

Groep 3 t/m 8: Rekenen-Wiskunde, Spelling, Technisch- en Begrijpend lezen, Studievaardigheden en Woordenschat. In groep 3 worden de kinderen extra getoetst op Leesvaardigheid. In groep 7 nemen alle leerlingen deel aan de Entreetoets. In groep 8 nemen de meeste leerlingen deel aan de CITO eindtoets.

De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt twee keer per jaar in beeld gebracht met observatiesysteem ZIEN. Alle toetsen en observaties gebruiken we om na te gaan welke vorderingen het kind heeft gemaakt, of er voldoende vooruitgang is te zien en of het handelen van de leerkracht aangepast moet worden. Bij sommige leerlingen nemen we, na toestemming ouders, ook de LAT af. Dit geeft ons als school extra inzicht in eventuele specifieke ontwikkelpunten. 

Verslaggeving en rapporten

De verslaggeving over de ontwikkeling en vordering van de kinderen gebeurt zowel mondeling als schriftelijk. Elk jaar hebben we vier oudervertelgesprekken: in september en november een voortgangsgesprek, in maart en juni een rapportgesprek. De rapporten worden ondertekend door de ouders en weer ingeleverd worden op school. Tijdens de oudergesprekken kan gesproken worden over de vorderingen ten opzichte van de geplande vooruitgang, benodigde extra hulp en de sociale ontwikkeling thuis en op school. De oudergesprekken vinden plaats op initiatief van de leerkracht, maar ook ouders kunnen de leerkracht om een gesprek vragen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam hebben het proces van aanmelding en inschrijving op een school voor voortgezet onderwijs vastgelegd in de kernprocedure. Meer informatie over de kernprocedure vindt u op de website www.voschoolkeuze020.nl.

De verplichte eindtoets

Vanaf schooljaar 2014-2015 moeten alle basisscholen in groep acht de eindtoets Primair Onderwijs afnemen. Dit gebeurt tussen 15 april en 15 mei. Op onze school hanteren we daarbij de Cito Eindtoets. Het bestuur kan in sommige, in de wet omschreven, situaties bepalen dat een leerling geen eindtoets aflegt. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders.  Meer informatie over de verplichte eindtoets vindt u op www.rijksoverheid.nl.   

Het schooladvies

Het schooladvies is bindend bij de toelating van leerlingen in het VO. Alle leerlingen in groep acht krijgen vóór 1 maart een definitief schooladvies voor het VO. In het schooladvies staat welk niveau voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Dit advies is gebaseerd op de gehele basisschoolperiode. Niet alleen leerprestaties, maar ook aanleg en talenten, de ontwikkeling tijdens alle leerjaren en de concentratie, motivatie en het doorzettingsvermogen van de leerling spelen hierbij een belangrijke rol. Als een leerling de eindtoets PO beter maakt dan verwacht, dan moet de basisschool het schooladvies heroverwegen. Deze heroverweging kán leiden tot een wijziging van het schooladvies. Soms is het resultaat van de eindtoets PO minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het advies níet aanpassen. Meer weten over het schooladvies VO? Klik hier of kijk op www.nieuweregelgevingovergangpo-vo.nl.

Kijkend naar de resultaten zien we dat we ruim voldoen aan de norm van de inspectie en daar tevreden mee mogen zijn. We blijven altijd in beweging  om ons onderwijs te optimaliseren en onze ook de resultaten te verbeteren.  In schooljaar ‘19-‘20 is de Eindtoets komen te vervallen i.v.m. Covid-19

De afgelopen jaren hebben wij de volgende Cito Eindscores (ongecorrigeerd) behaald:

  • 2016: 534,9
  • 2017: 538,3
  • 2018: 538,7
  • 2019: 533,7
  • 2020: (geen score i.v.m. covid)
  • 2021: 532,2

Welke schooladviezen heeft de school aan de leerlingen gegeven in 2019-2020? 

  • Basis: 30,0 %
  • Kader: 20,0 %
  • HAVO: 20,07 %
  • HAVO-VWO: 20,0 %
  • VWO: 10,0%

Welke schooladviezen heeft de school aan de leerlingen gegeven in 202-2021? Praktijk: 6,7%

  • Basis: 13,3 %
  • Kader: 13,3 %
  • Theoretisch: 6,7
  • HAVO kansklas: 26,7%
  • HAVO: 26,7 %
  • VWO: 6,7 %

Er zijn geen adviezen aangepast.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Kinderboom hanteert een helder gedragsprotocol waarin onder meer is opgenomen wat onze school- en klassenregels en afspraken zijn. Maar ook wat onze grenzen zijn t.a.v. acceptabel gedrag. Met het observatiesysteem van ZIEN en KIJK volgen wij de leerlingen op sociaal-emotioneel gebied om tijdig te ondersteunen als dat nodig is. 

De onderwijsinspectie schreef n.a.v. haar bezoek in februari 2020 het volgende: "Zowel de Veiligheid als het Pedagogisch klimaat zijn op De Kinderboom Goed waardoor de leerlingen in een prettig, rustig klimaat kunnen leren.Samen leren leven. Er wordt op De Kinderboom preventief gewerkt aan een veilig, prettig klimaat. Door met de leerlingen gedragsregels op te stellen (samen leren leven) is er committent gecreëerd. Dit maakt de navolging van de afspraken groter. In deze gedragsregels is ook aandacht voor het gebruik van sociale media. (...). (er heerst een) Prettig klimaat door huiselijke, groene inrichting. Er zijn verschillende eigen aspecten van kwaliteit op het gebied van het pedagogisch klimaat te vinden op De Kinderboom. Zo is de inrichting huiselijk en groen en er zijn in de hal stiltecabines gerealiseerd zodat leerlingen ongestoord kunnen werken als dat nodig is.".

We zijn trots op het feit dat ook de onderwijsinspectie ziet dat wij sociale veiligheid en een fijn leer- en leefklimaat hebben gerealiseerd op school. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Competentie
  • Autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onderwijskwaliteit

De inspectie beoordeelt de kwaliteit van de scholen in Nederland. Zij heeft hierbij regels opgesteld zodat zij op een eerlijke manier scholen kan vergelijken. Een van de onderdelen waar de inspectie normaal naar kijkt, is de gemiddelde score van de verplichte eindtoets. Komend schooljaar past de Inspectie van het Onderwijs de werkwijze rond de beoordeling van de onderwijsresultaten aan. Scholen in het funderend onderwijs worden in het schooljaar 2021/2022 niet beoordeeld op de resultaten. De inspectie wil zo in haar oordelen rekening houden met de omstandigheden die zijn ontstaan door de maatregelen vanwege het coronavirus. Voor meer informatie zie de website van de inspectie.

Bij het laatste inspectiebezoek waardeerden ons bestuur en de onderwijsinspectie ons als -goede basisschool-. Hier zijn we enorm trots op. Onder de titel: "Hoge verwachting leiden tot goede resultaten" vatte de onderwijsinspectie haar bezoek als volgt samen:

"Binnen een veilige, gestructureerde en ambitieuze omgeving werken directie en team samen aan continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Dit doen zij vanuit de drive het beste uit de leerlingen te willen halen door hoge verwachtingen te hebben. Onderwijskundig leiderschap en een professioneel team zorgen ervoor dat dit doel zichtbaar is in de praktijk en de resultaten van de leerlingen boven de resultaten van andere scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie uitkomen.

In de klassen is de structuur helder en de sfeer positief, waardoor leerlingen in de leerstand staan. De school biedt op allerlei vlakken ondersteuning om ook tot leren te komen, zoals van in school gehaalde zorg tot ondersteuning van ouders tot aparte plekken om ongestoord te werken. Leerlingen en ouders zijn dan ook zeer tevreden."

We zijn trots op deze mooie waardering en werken verder aan onze kwaliteit. 

Terug naar boven