Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland

Faas Wilkesstraat 451 1095 MD Amsterdam

  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

MKC Zeeburgereiland neemt, net als alle Amsterdamse basisscholen, deel aan de door het bestuurlijk overleg voorgeschreven Cito-toetsen. Tussenresultaten worden geanalyseerd en besproken met ouders en kinderen waarna een plan wordt gemaakt om de volgende stap in de (leer) ontwikkeling te kunnen maken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Welke adviezen zijn er gegeven in schooljaar 2022-2023         

VMBO  16%        VMBO T  0 %        VMBO T/ HAVO  8 %       HAVO       24%           HAVO/VWO    20%          VWO 28%      Kopklas* 4 %               

*klas waarin de leerling die kort in Nederland is beter Nederlands leert om daarna op een passend niveau in te stromen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar in één groep. Zij leren niet alleen met elkaar, maar ook door en van elkaar.  Kinderen leren aandacht te hebben voor elkaar, naar elkaar te luisteren en te kijken. Ze leren spelenderwijs met elkaar samen te leven. Elk kind is een keer de jongste en de oudste in een bouw. Afspraken in de groep leven de oudere kinderen voor, waardoor de jongste kinderen ze overnemen. Oudere kinderen ‘coachen’, helpen en ondersteunen de jongere kinderen, zodat deze zich snel thuis voelen in de groep. Kinderen leren verantwoordelijkheid voor elkaar te dragen, wat bijdraagt aan de sfeer in het MKC en aan de ontwikkeling van het kind. Op elke school ontstaat wel eens onenigheid, ruzie of is er wel eens sprake van pestgedrag. Wij geven de kinderen handvatten om zelf tot oplossingen te komen. Ruzies en problemen praten we uit. Omdat het aanreiken van sociale handvatten een gedeelde verantwoordelijkheid is van ouders en school, stellen we de ouders altijd op de hoogte als er iets heeft gespeeld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Harmonie en verbinding
  • Zorg voor elkaar
  • Ruimte voor diversiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de school bezocht in haar begin jaren. Inmiddels is de school volwassen geworden. In november 2021 is de school onderdeel geweest van het landelijk onderzoek gericht op de kwaliteit van het lesgeven in Nederland. De inspectie was lovend over de werkwijze waarop we onze bijna bevoegde leerkrachten en starters opleiden en hen verder bekwamen in het goed kunnen lesgeven. Ook werd onze school als een warm bad gezien waarin een hele prettige (werk)sfeer voor kinderen heerst. 

Terug naar boven