Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland

Faas Wilkesstraat 451 1095 MD Amsterdam

  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland
  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij streven er naar leerlingen niet onverwachts naar huis te sturen bij ziekte of (studie)verlof. Helaas is de invalpool tegenwoordig leeg vanwege het lerarentekort. De afwezigheid van een leerkracht kunnen we meestal nog wel opvangen als we dit van te voren weten. We schakelen dan vaak een gastdocent in. Bij onverwachte afwezigheid door ziekte komt het helaas steeds vaker voor dat de kinderen een dag geen school hebben.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Montessorivisie gaat uit van heterogene groepen. Kinderen van verschillende leeftijden zitten in een lokaal. Regels in de groep worden door de oudere kinderen nageleefd, waardoor de jongste kinderen het overnemen. Kinderen leren van elkaar door aandacht te hebben voor elkaar, naar elkaar te kijken en te luisteren. Ze leren spelenderwijs met elkaar samen te leven en te werken. In de klas zitten de kinderen in groepjes. Ook hier zitten jongste en oudste kinderen door elkaar. We proberen vooral de kinderen uit de wijk een plek te gegeven. Echter als de groepen vol zitten, kunnen we fysiek geen zij-instromers meer bij plaatsen. De kinderen worden op een wachtlijst geplaatst en/of doorverwezen naar een collega school.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen het montessorionderwijs kijken we goed naar de individuele behoefte van de leerlingen. Om in te spelen op de onderwijsbehoeften van het kind en de groep kent het montessorionderwijs geen vast lesrooster. Ook op het MKC werken we niet met een vast lesrooster. Wel komen op onze school alle vakken aan bod die een school wettelijk moet geven. Dagelijks werken de kinderen aan hun ontwikkeling aan de hand van montessorimateriaal en thema's. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Binnen het montessorionderwijs kijken we goed naar de individuele behoefte van de leerlingen. Om in te spelen op de onderwijsbehoeften van het kind en de groep kent het montessorionderwijs geen vast lesrooster. Ook op het MKC werken we niet met een vast lesrooster. Wel komen op onze school alle vakken aan bod die een school wettelijk moet geven. Dagelijks werken de kinderen aan hun ontwikkeling al dan niet n.a.v. een instructieles van de leerkracht.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ondersteuning op maat

Ieder kind is uniek en heeft een andere vorm van ondersteuning nodig om tot leren te komen. Daarom werken we op onze school handelingsgericht (HGW). Dit betekent dat we zoveel mogelijk tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We kijken wat een kind nodig heeft om een volgende stap in zijn/haar ontwikkeling te kunnen zetten en geven naast structuur ook vertrouwen en ruimte. Ieder kind is mede-eigenaar van het eigen leerproces. Onze leerkrachten maken het verschil. Hierbij werken we nauw samen met iedereen die bij het kind betrokken is. Deze werkwijze leidt tot een betere kwaliteit van ons onderwijs en van de begeleiding van onze leerlingen. Binnen HGW denken we in termen van oplossingen, kansen en mogelijkheden van een kind. Door elkaars deskundigheid te gebruiken, kun je met elkaar komen tot een aanpak en begeleiding die werkt. Het ondersteuningsteamHet ondersteuningsteam van de school ondersteunt onze leerkrachten bij het handelingsgericht werken (HGW). Samen zijn we verantwoordelijk voor het onderwijs aan onze leerlingen.

Het ondersteuningsteam

Het ondersteuningsteam bestaat uit de intern begeleiders en de directie, soms aangevuld met de adviseur passend onderwijs binnen ons bestuur. Kan onze school niet (meer) tegemoet komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van het kind, dan gaat de school samen met de ouders, de adviseur passend onderwijs en medewerkers van ons samenwerkingsverband op zoek naar een meer passende vorm van onderwijs binnen de regio. Ons schoolbestuur werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen: https://www.swvamsterdamdiemen.nl/ Hoe wij de ondersteuning van de leerlingen vormgeven, is te lezen in ons schoolondersteuningsprofiel.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

- Het leerkracht handelen vanuit het Montessori gedachtengoed staat dit jaar centraal.

- De basisvakken (rekenen, lezen, taal) geven we via het expliciete directe instructie model. Deze lessen zijn leerkracht gestuurd.

- We gaan een meer avontuurlijk aanbod voor de kinderen ontwikkelen voor de overige vakken, meer onderzoekend en ontwerpend leren. Dit vraagt om coachend leiderschap van onze leerkrachten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven