IJdoornschool

Alkmaarstraat 14 1024 TT Amsterdam

  • Centrale hal
  • Instructiemoment
  • Onze mediatoren
  • Gebruik van wisbordjes
  • Leer- en werkplekken

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn trots dat wij al meerdere jaren op rij (ver) boven het landelijk gemiddelde scoren op de Centrale Eindtoets.
De score van de Centrale Eindtoets in het schooljaar 2022-2023 (536,2) ligt opnieuw boven de landelijk gemiddelde norm.
De volgende scoren zijn behaald:

Lezen 1F: 100% 
Lezen 2F: 60% 
Taalverzorging 1F: 100%
Taalverzorging 2F: 65%
Rekenen 1F: 97,5%
Rekenen 1S: 55%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de IJdoornschool wordt er methodisch les gegeven. Na een periode (3 tot 6 weken) worden er voor de vakken taal en spelling methodetoetsen afgenomen. De methodetoetsen geven een goed beeld van welke leerstof de leerlingen wel of niet beheersen. Bij de vakken rekenen en Blink wereldoriëntatie wordt formatief geëvalueerd. Dit betekent dat er tijdens en na elke les gegevens worden verzameld over het leerproces van de leerling. De leerkracht kan tijdens en na de les direct zien of de leerling de leerstof beheerst of dat er nog verlengde instructie nodig is. Bij Blink lezen observeert de leerkracht elke les of de leerling de leerstof begrijpt. Twee keer per jaar wordt er aan de hand van een toetsinstrument voor (begrijpend) lezen vanuit Blink in kaart gebracht waar de leerling staat. 

Met ingang van schooljaar 2024-2024 wordt er gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem van IEP. Twee keer per jaar worden de toetsen van IEP afgenomen om de voortgang van de leerlingen te bepalen. Na de toetsen van IEP analyseert de leerkracht de resultaten van de groep. Daarnaast hebben leerkrachten op verschillende momenten in het jaar groepsbesprekingen met de Intern Begeleider. De Intern Begeleider en de directeur stellen in samenwerking met de leerkrachten een schoolanalyse op van de IEP resultaten op school-, groeps- en individueel niveau.

Daarnaast volgen we de sociale ontwikkeling met het leerlingvolgsysteem 'IEP hart en handen'.

De ontwikkeling van de kleuters worden gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem "KIJK!"  Meer informatie over KIJK! kunt u vinden op: https://www.bazalt.nl/expertise-kijk  Daarnaast vindt er ook een kleuterscreening plaats.

Burgerschap

Op de IJdoornschool dragen wij zorg voor een schoolcultuur waarin de in de wet vastgelegde onderwerpen met betrekking tot burgerschap doelgericht binnen de verschillende thema’s geoefend worden. Wij bieden een veilige omgeving waarbij wij respect hebben voor ieders normen en waarden. Het kennisdeel en de vaardigheden worden bij de kleuters getoetst door observaties en registraties in KIJK! waarbij binnen de methode Vreedzame school en de verschillende thema’s gewerkt wordt aan de doelen van burgerschap. Het kennisdeel en de vaardigheden worden bij de groepen 3 t/m 8 getoetst binnen de onderzoekscyclus. Waarbij er op verschillende onderwerpen door de leerkracht en de leerlingen geobserveerd wordt of de leerling de juiste kennis, vaardigheden en houding heeft ontwikkeld. Hulpmiddelen hierbij zijn de vaardigheidskaarten binnen de methode Blink. In schooljaar 2023-2024 wordt teambreed besproken welke vaardigheden we per thema centraal stellen, zodat alle vaardigheden aan bod komen en geëvalueerd worden. De evaluatie wordt gedaan op het document ‘evaluatie vaardigheden’ waarbij leerlingen per vaardigheid kunnen invullen in hoeverre zij die vaardigheid beheersen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 wordt het doorstroomperspectief besproken met de leerkracht, intern begeleider en/of directeur, ouder(s) en de leerling. Tijdens dit gesprek krijgen ouder(s) en leerling(en) te zien waar zij op dit moment staan, wat al goed gaat en waar nog aan gewerkt kan worden. 

In groep 8 krijgen de leerlingen in januari een voorlopig advies en in maart krijgen de leerlingen een definitief advies. Deze (voorlopig) adviesgesprekken worden gevoerd door de leerkracht, intern begeleider en/of directeur. Tijdens het gesprek zijn zowel de leerling als de ouder(s) aanwezig. Het doel van de gesprekken is om het (voorlopig) advies van de leerlingen uit groep 8 met ouders en leerling te bespreken. De kernprocedure wordt gevolgd. 

(Voorlopig) adviesgesprekken worden voordat ze naar leerling en ouder(s) gecommuniceerd worden eerst besproken in de adviescommissie bestaande uit de leerkracht van groep 7 en/of 8, intern begeleider en/of directeur. Het protocol advisering PO/VO Innoord wordt gebruikt om een gedegen advies op te stellen. In januari wordt het voorlopig adviesgesprek gevoerd. Tijdens de voorlopig adviesgesprekken wordt aan de hand van de LVS gegevens van gr 6, 7 en midden groep 8, (werk)houding, sociaal emotionele ontwikkeling, motivatie en eventuele IQ gegevens besproken wat het voorlopig advies is. Tevens wordt met leerling en ouders besproken wat al goed gaat en wat nog verbeterpunten zijn. Ouders tekenen het formulier VO voorlopig advies en krijgen een exemplaar mee naar huis. Na de doorstroomtoets (februari) van groep 8 wordt het definitief adviesgesprek gevoerd. Tijdens de definitieve adviesgesprekken wordt aan de hand van de LOVS gegevens van gr 6, 7 en 8, (werk)houding, sociaal emotionele ontwikkeling (eventuele SEM uitslag), motivatie en eventuele IQ gegevens/CAP-gegevens besproken wat het definitieve advies is. Ouders tekenen het formulier VO def. advies en krijgen een exemplaar mee naar huis.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De IJdoornschool biedt de leerlingen een veilige haven waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het onderwijs op de IJdoornschool is afgestemd op de behoefte aan relatie, competentie en autonomie bij de leerlingen. De IJdoornschool is een openbare school. Wij besteden onder andere aandacht aan burgerschap. Burgerschapsonderwijs gaat over de basisnormen en -waarden van onze samenleving. De school is de oefenplaats voor de democratische samenleving waar verschillende verhalen samenkomen. Door de inzet van Blink geïntegreerd en de methodiek van de Vreedzame school leren wij leerlingen in houding en gedrag goed te functioneren in een democratische samenleving. Op de IJdoornschool vinden we het belangrijk dat we met respect met elkaar omgaan, ongeacht iemands godsdienst of levensovertuiging. Wij koesteren de verschillen om van en met elkaar te leren. 





Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen is welkom
  • Wederzijds respect
  • Gezamenlijke waarden en normen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op twee opeenvolgende jaren is de inspectie geweest op de IJdoornschool. (2017 en 2018).

De eindopbrengsten van groep 8 zijn, gezien de leerling populatie, niet voldoende. Als reactie is de school bezig met een verbeter traject. De inspectie houdt de vinger aan de pols. In juli 2019 heeft de inspectie de school weer een voldoende gegeven. Natuurlijk houden we de kwaliteit van het onderwijs goed in de gaten en sturen bij waar nodig. Dit in samenspraak met het bestuur van InNoord. 

Terug naar boven