Welke doelen staan in het schoolplan?
De huidige periode van het schoolplan loopt af, doordat er de laatste jaren een aantal wisselingen heeft plaatsgevonden in schoolleiding en we te maken hebben gehad met de Corona pandemie, is er behoefte om het schoolplan te continueren en vanuit een stabiele basis met het team te werken aan een nieuw schoolplan passend bij waar de school staat en wat de leerlingen, het team en de ouders nodig hebben. Tevens is er met alle collega-directeuren en de huidige bestuurder, Marton de Pinth, besloten om het Koersplan van Innoord te herzien. Gezamenlijk is besloten de daar onderliggende schoolplannen met een jaar te verlengen. De nieuwe koers vormt de basis voor het nieuwe schoolplan 2024-2028. In een extra geschreven addendum wordt de stand van zaken van het huidige schoolplan weergegeven.
Doelen schoolplan:
We ontwikkelen richting een professionele, lerende onderwijsorganisatie waar de kwaliteit van ons onderwijs continu wordt verbeterd. Er is ruimte voor individuele en gezamenlijke ontwikkeling. Onze talenten komen tot hun recht en we stimuleren elkaar in houding en gedrag. Er wordt binnen de vergaderstructuur voldoende ruimte gemaakt om met elkaar op het onderwijsproces te reflecteren. Leerteams zijn mede verantwoordelijk voor het te vormen van beleid. Deze manier van werken draagt bij aan draagvlak, eigenaarschap en aan het handelingsgericht werken (HGW).
In schooljaar 23-24 richten wij ons op het verder versterken van onze didactiek middels de inzet van de 'bouwstenen voor effectieve didactiek'. Daarnaast borgen wij de ingezette methodiek van Semsom, Snappet doelen en Blink geïntegreerd. De inzet van Blink versterken wij door ons verder te verdiepen in de onderzoekscyclus en het beredeneerd afwijken van de methode om betere keuzes te maken passend bij de leerlingen. Met betrekking tot sociaal emotioneel leren versterken wij het normatief kader van de leerlingen en herzien wij het gedragsprotocol. Met het team maken wij een verdiepingsslag binnen onze professionele schoolcultuur door ons te richten op de onderlinge samenwerking binnen de bouwen, het uitspreken van waardering en begrip en het geven en ontvangen van feedback. Wij borgen de ingezette ontwikkelingen binnen de Familieschool en breiden het Familieloket verder uit.
In dialoog leggen wij twee maal per jaar verantwoording af met de bestuurder en de kwaliteitszorgmedewerker van Innoord.
Burgerschap
De volgende onderdelen komen in het onderwijs op de IJdoornschool aan bod:
Democratie
- De IJdoornschool biedt en veilige omgeving waarbinnen leerlingen met elkaar in gesprek kunnen gaan over onderwerpen met betrekking tot burgerschap.
Diversiteit
- De IJdoornschool is een openbare school waarbij iedereen welkom is; verschillende worden geaccepteerd en gerespecteerd.
- Er wordt gewerkt met de methode Vreedzame school. Hierin worden lessen rondom Sociaal Emotioneel Leren aangeboden.
- Leerlingen wordt gestimuleerd mee te beslissen over keuzes die gemaakt worden binnen het onderwijs.
- Er heerst een veilig pedagogisch klimaat op de IJdoornschool. Dit wordt jaarlijks gemeten met de sociale veiligheidslijsten die in de groepen 7 en 8 uitgezet worden.
- De IJdoornschool is een oefenplaats waarbij burgerschapscompetenties geoefend worden.
- Er is acceptatie van en respect voor andere meningen, geloven en culturen.
Duurzaamheid
- De leerlingen worden zich bewust van het klimaat en duurzaamheid, waarbij zij verantwoordelijk leren omgaan met hun eigen leefomgeving. Dit doen wij door leerlingen bewust te maken van het scheiden van afval (papier, plastic, rest en gft).
Het aanbod van burgerschapsonderwijs concentreert zich binnen de IJdoornschool rond de themalessen in de onderbouw, Blink wereld in de groepen 3, Blink geïntegreerd in de groepen 4 t/m 8 en in de methode De Vreedzame school. Daarnaast is de IJdoornschool een Familieschool waarbij de school een plek is waar onze leerkrachten, professionals en partners een brede leer- ontwikkelomgeving bieden, die bijdraagt aan het welzijn en het welbevinden van de kinderen en de positie van de ouder ten behoeve van de ontwikkeling van het kind versterkt wordt. Er wordt hierbij intensief samengewerkt met elkaar en ouders, binnen de domeinen armoede, jeugd, zorg, sport en de wijk.
Doelen Burgerschap
- Leerkrachten dragen de visie van de school uit tijdens onderwerpen rondom burgerschapsonderwijs.
- Inzet van de leerlingarena als oefenplaats voor het opbrengen van respect voor elkaars overtuigingen, rituele, religie en achtergronden en het leren uiten van hun mening.
- Het versterken van de inzet van de methodiek van de Vreedzame school.
- Het borgen van de inzet van Blink geïntegreerd, waar de doelen van burgerschapsvorming in terugkomen.
- Het borgen van de inzet van de culturele uitjes voor het bevorderen van burgerschaponderwijs.