Laterna Magica

Eva Besnyöstraat 491 1087 LG Amsterdam

  • Schoolfoto van Laterna Magica
  • Schoolfoto van Laterna Magica
  • Schoolfoto van Laterna Magica
  • Schoolfoto van Laterna Magica

Het team

Toelichting van de school

Op Laterna Magica werken we met interdisciplinaire teams. Unitteams bestaan uit leerkrachten, pedagogen, soms vakdocenten en idealiter een jeugdhulpwerker. De speel- leeromgeving wordt verrijkt en verbreed door de inzet van experts en ondersteuners.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof van een medewerker wordt veelal binnen een uitteam geregeld; dit kan betekenen dat een collega extra werkt.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een integraal kindcentrum (IKC) maakt de verbinding tussen onderwijs en opvang. Voor ouders en kinderen is er: één contactpersoon; een vast aantal opvoeders; één visie; één doorgaande lijn in de ontwikkeling van 0 tot en met 12; een sluitend dagarrangement, aangepast op behoeftes, interesses en talenten; kwaliteit doordat er geen overdrachtsmomenten meer zijn tussen organisatie. 

Laterna Magica is verdeeld in 8 units. Elke unit bestaat uit 3 of 4 heterogene stamgroepen. De kinderen hebben een stamgroep als basis en een vaste coach. In de stamgroepen zitten kinderen van verschillende leeftijden: kinderen van 0-3 jaar, van 3-8 jaar en van 8-13 jaar. Dit stelt kinderen in staat van elkaar te leren.  

Elke unit heeft een eigen team. Teamleden ontwikkelen zich tot experts. Zo zijn er bijvoorbeeld rekenexperts, taal/spellingexperts, hoogbegaafdenexperts, spel en onderzoeksexperts. Een aantal experts werkt met kinderen uit alle units: dansdocenten, muziekdocenten, wetenschap&techniek, sport/spel/bewegen, kookdocent, docent projecten. Elke unit wordt geleid door een unitleider die toeziet op de kwaliteit en zitting heeft in het managementteam. Het MT bestaat uit 8 unitleiders en directeur. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op Laterna Magica zitten kinderen van leerjaar één en twee in een onderbouwunit met kinderen van leerjaar drie en vier. Elementen van taal en rekenen zijn overal terug te vinden in de leeromgeving. Zij maken op deze manie kennis met rekenen en taal en als zij nieuwsgierig zijn, kunnen zij al onderdelen meedoen met leerjaar drie. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Klik hier voor een korte video over ons principe: ieder kind valt op.. en niemand uit!

Inclusief onderwijs

Het team van Laterna Magica is van mening dat ieder kind in de eigen buurt naar school moet kunnen gaan en dat het voor alle kinderen goed is om te leren omgaan met verschillen. Wij sluiten daarom in principe geen enkele leerling uit en noemen dit ‘Inclusief Onderwijs’. Wij nemen verschillen als vertrekpunt. Onze zorgstructuur is aangepast op het inclusief werken en als 'goed' beoordeeld door de onderwijsinspectie. Wij begeleiden leerlingen van dyslectisch tot hoogbegaafd. 

Ieder kind een persoonlijk ontwikkelplan

De ontwikkelingsbehoeftes van het kind is voor ons het uitgangspunt om onderwijs vorm te geven. Daarom heeft ieder kind bij ons een persoonlijk ontwikkelplan. Om tot een goed ontwikkelplan te komen is het nodig dat we kinderen op een goede manier volgen. Door gesprekken met het kind zelf, met de ouder(s) en omgeving onderzoeken we voortdurend de ontwikkelingsbehoeften. Dat doen we door te arrangeren. De centrale vragen die gelden zijn:?Wie is dit kind?? Wat heeft het kind nodig? ?Wat heeft zijn omgeving nodig om het kind zo goed mogelijk te ondersteunen?

Uitbreiding expertise

Het team van Laterna Magica heeft afgelopen jaren ervaring opgedaan over hetgeen goed werkt rond kinderen die specifieke of extra ondersteuning nodig hebben. Van die praktijkkennis maken we gebruik bij het inzetten van de beschikbare financiële middelen. Wij zetten de beschikbare financiële middelen voor ‘leerlingzorg’ veelal als volgt in: 1) bij ontbrekende kennis – contracteren van een externe expert (specialist) die een stoomcursus geeft aan het héle unitteam- aansluitend vindt coaching on the job plaats via de systematiek samen voorbereiden- samen uitvoeren- nabespreken. In incidentele situaties werkt een specialist rechtstreeks met een kind of groepje kinderen binnen de unit. 2) bij ontbrekende tijd- (tijdelijk) uitbreiding contract van een medewerker binnen de unit om extra met kinderen te kunnen werken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om ons aanbod steeds weer te verbeteren met de gedachte dat wij in beweging moeten blijven, omdat alles om ons heen in beweging is. We werken op dit moment al met 4 inclusieve principes. Deze principes willen we de komende jaren extra aandacht geven in onze unitteams, zodat we zo inclusief mogelijk kunnen werken. Zie ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) voor meer informatie over deze principes.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderdagverblijf en naschoolse opvang maken integraal onderdeel uit van Laterna Magica. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers vormen samen een team. In de units 0-3 jaar, units 3-8 jaar en units 8-12 staan we voor een doorgaande ontwikkeling de gehele dag (7:30-18:30u) en jaar (52 weken)

Terug naar boven