Laterna Magica

Eva Besnyöstraat 491 1087 LG Amsterdam

  • Schoolfoto van Laterna Magica
  • Schoolfoto van Laterna Magica
  • Schoolfoto van Laterna Magica
  • Schoolfoto van Laterna Magica

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2013-2014 waren er 17 leerlingen die de eindtoets maakten. Drie kinderen zijn door het systeem van deze website buiten de berekening gehouden omdat ze eind groep 6 zijn ingestroomd. Eén leerling had een SBO beschikking (overgestapt SBO- naar LM) en is wel meegerekend. Eén leerling maakte als 7-de groeper de eindtoets en blijft op verzoek van ouders nog een jaar bij LM. 

In 2012-2013 waren er 12 schoolverlaters. Er verhuisde een leerling waardoor deze niet heeft deelgenomen aan de cito eindtoets. Er hebben 11 leerlingen de cito eindtoets gemaakt, waarvan één leerling de niveau toets heeft gemaakt. Wanneer je alle leerlingen meeneemt de berekening kom je op een gemiddelde eindscore van 538,4. Wanneer je de leerling met de specifieke leerlijn (LGF/SO of SBO-beschikking) buiten beschouwing laat, kom je op een gemiddelde eindscore van 541,1.

In 2011-2012 waren er 12 schoolverlaters. Een leerling werd ernstig ziek en heeft niet deelgenomen aan de cito eindtoets. Omdat wij een groeischool zijn hebben we veel te maken met zij-instromende leerlingen. Twee leerlingen die eind groep 6 zijn ingestroomd, zijn niet meegenomen in de berekening. Wanneer je alle 11 de leerlingen meerekent, kom je op een gemiddelde cito eindscore van 536,9.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leren via Natuurlijk Leren

Lezen, spellen, rekenen, leerstrategieën: we streven ernaar dat alle kinderen de basisvaardigheden op een goed niveau beheersen. Daarnaast is persoonlijke én sociale ontwikkeling heel belangrijk bij Laterna Magica. Uw kind leert vaardigheden als samenwerken, weten waar je goed en niet goed in bent, waar je interesses liggen en hoe je kunt doorzetten. Onafhankelijk, creatief leren denken, zelf oplossingen kunnen zoeken, vertrouwen, geloven in je eigen mogelijkheden. De ultieme opbrengst is dat kinderen gelukkig zijn en zichzelf leren sturen in relatie met hun omgeving.

Citotoetsen en Natuurlijk Leren

Natuurlijk Leren is veel meer dan het oefenen van lezen en rekenen. U vindt de belangrijke resultaten in de individuele portfolio’s en ontwikkelplannen. In de ontwikkelplannen hanteren we de drietrapsraket: vieren - nieuw doel - plan en steun. Welke stap in je ontwikkeling heb je gemaakt t.o.v. de vastgestelde leerlijnen in het portfolio? Aan welke volgende doelen ga je werken en op welke manier. Kinderen worden hier dagelijks op gecoached. 3 x per jaar wordt in het portfoliogesprek met kind en ouder naar de resultaten gekeken. Het gaat dan om werk van uw kind. Deze opbrengsten vormen het hart van Laterna Magica.

Daarnaast nemen we twee keer per jaar een Cito-toets af bij uw kind: in januari en in juni. De Cito-toetsen nemen wij bij kinderen vanaf 6 jaar. Ze gaan over basisvaardigheden rekenen-spelling-lezen en begrijpend lezen. Met de toets bekijken we of uw kind scoort zoals we dit op grond van de dagelijkse resultaten verwachten. Daarnaast kijken we hoe we het als unit en als school doen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Waar nodig sturen we bij. Cito-toetsen gaan uit van het gemiddelde. Bij Natuurlijk leren gaan we uit van de groei van een individueel kind. Tijdens het portfoliogesprek kunt u vragen om de Citoresultaten. We bespreken de resultaten dan als onderdeel van de brede ontwikkeling van uw kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand door uitgebreid overleg in het unitteam. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar toetsresultaten, maar juist ook naar de brede ontwikkeling van het kind.

We zien het als voordeel dat er meerdere professionals naar het kind kijken en het schooladvies dus nooit afhankelijk is van een enkele leerkracht. Onze inclusiepedagoog denkt mee als het team twijfels heeft over een te geven schooladvies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Lees op onze website over ons pedagogisch beleid

Lees op onze website ons pestprotocol

Lees op onze website onze rubric samenleven

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding, integriteit
  • Verantwoordelijkheid, liefde
  • Autonomie, vertrouwen,duurzaam

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bekijk hier het meest recente rapport.

Op in mei 2019 bezocht de onderwijsinspectie Laterna Magica voor een uitgebreid onderzoek op alle 14 onderdelen. De waardering/beoordeling die wij september 2019 ontvingen: GOED

Terug naar boven