Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Onze school volgt de Amsterdamse Kernprocedure. Alle informatie daarover vindt u op: https://www.swvadam.nl/uploads/Kernprocedure_2018.pdf van het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen.
Waarom ?de ?Kernprocedure?
Een ?goede ?overstap ?van ?de ?basisschool ?naar ?de ?VO-school ?is ?van ?groot ?belang ?voor ?een ?succesvolle schoolcarrière. ?Daarom ?maken ?de ?Amsterdamse ?schoolbesturen ?van ?het ?basisonderwijs ?(bijna ?allemaal vertegenwoordigd ?in ?het ?BBO) ?en ?het ?voortgezet ?onderwijs ?(bijna ?allemaal ?vertegenwoordigd ?in ?het ?OSVO) elk ?jaar ?afspraken ?over ?het ?proces ?van ?verwijzing ?naar, ?en ?inschrijving ?op, ?een ?school ?voor ?voortgezet onderwijs.
?De ?gezamenlijke ?schoolbesturen ?hebben ?deze ?afspraken ?vastgesteld ?in ?overleg ?met ?de ?gemeente Amsterdam. ?De ?gemeente ?faciliteert ?de ?uitvoering ?van ?de ?Kernprocedure ?en ?in ?de ?voorlichting ?van ?ouders over ?de ?schoolkeuze. Jaarlijks ?wordt ?de ?Kernprocedure ?geëvalueerd. ?Daarin ?wordt ?de ?inbreng ?van ?alle ?belanghebbende ?partijen meegenomen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Toelichting van de school
Op onze eigen verzoek heeft de inspectie in juni 2018 de onderwijskwaliteiten van de Cornelis Jetses in kaart gebracht. Hiervoor hebben wij de inspectie gevraagd een onderzoek naar ‘goed’ uit te voeren. Tijdens dit onderzoek is vastgesteld dat onze kwaliteit van voldoende is, maar nog niet het predicaat goed verdient.
De Cornelis Jetses is een kleine school met hard werkende leraren. De sfeer binnen het team is goed, de communicatie met ouders is goed en alle leraren werken gericht aan zo goed mogelijk onderwijs voor alle leerlingen. Tijdens het onderzoek van de inspectie is de standaard pedagogisch klimaat als goed beoordeeld.
De inspectie heeft geconcludeerd dat de leraren op een prettige manier met de leerlingen omgaan en ervoor zorgen dat er weinig gepest wordt. De leerlingen en hun ouders geven aan dat de sfeer goed is en de leerlingen met plezier naar school gaan. Zij waarderen de positieve benadering van de leraren en de kleinschaligheid van de school waardoor iedereen elkaar kent.