Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We streven naar de kerndoelen die in het basisonderwijs gelden. Alle vakken van het basisonderwijs komen aan bod. We werken met methoden die reguliere basisscholen ook gebruiken, maar dan aangepast aan de behoeften van onze kinderen. Vaak zijn onze leerlingen in het leerproces vastgelopen en hebben ze een (soms flinke) achterstand. Met de aangepaste leerstof wordt de leerontwikkeling weer op gang gebracht en ervoor gezorgd dat de kinderen weer vooruitgang kunnen boeken en succes kunnen ervaren, niet alleen bij het leren maar ook op sociaal gebied. Binnen alle vakgebieden is aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Ook in groep 3 t/m 8 wordt gewerkt volgens de kerndoelen. Nederlands en rekenen worden beschouwd als de kernvakken binnen het onderwijs. Door middel van referentieniveaus wordt in één doorlopende leerlijn voor alle onderwijssoorten omschreven welke basisvaardigheden en basiskennis uw kind geleerd moet hebben. Meer informatie over de kerndoelen en referentieniveaus vindt u op tule.slo.nl en www.taalenrekenen.nl
De inhoud van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school is verwerkt in onze schoolgids. U vindt de informatie uit het schoolondersteuningsprofiel in de volgende paragrafen:
- Algemene gegevens, kengetallen en ambitie van de school: 1.1 Algemene gegevens, 1.2 Missie en visie en 2.1 Organisatie van het onderwijs;
- Gegevens over de basisondersteuning op school, de ondersteuningsstructuur van de school en de rol van ouders: 2.1 Organisatie van het onderwijs (Invulling onderwijstijd), 2.2 Het team, 2.3 Aanbod voor het jonge kind, 2.4 Kwaliteitszorg en schoolplan, 3.2 Veiligheid op school, 4.1 Hoe ouders worden betrokken, 5.1 Vervolgonderwijs en 5.2 Sociale ontwikkeling;
- Gegevens over extra ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt: 3.1 Extra ondersteuning van leerlingen en 3.3 Samenwerkingspartners.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Er wordt gewerkt aan een nieuw dyscalculieprotocol, signaleren en aanbod voor leerlingen met dyscalculie. Het aanbod voor dubbel bijzonder leerlingen (hoogbegaafd) wordt de komende jaren verder uitgebouwd, vormgegeven en verbreed binnen de school.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.