PI-school Professor Waterink Noord

Kopjachtplein 19 1034 JG Amsterdam

  • Schoolmascotte gemaakt in projectweken
  • Op zoek naar beestjes in de sloot
  • Feestelijke afsluiting van het schooljaar
  • Schoolfoto van PI-school Professor Waterink Noord
  • Schoolfoto van PI-school Professor Waterink Noord

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Competentiegericht Werken (CGW) is onze basismethodiek. Dit houdt in dat we zoveel mogelijk aansluiten bij de eigen kracht en mogelijkheden van elk kind. Zo kan elk kind optimaal tot leren komen. We streven naar een klimaat waarin ieder kind zich veilig voelt en geaccepteerd wordt. Omdat de klassen klein zijn kunnen we ons richten op de verschillende onderwijsbehoeften van de kinderen, die allemaal hun eigen hulpvraag hebben.

Onze leerlingen hebben behoefte aan een gestructureerde en voorspelbare leeromgeving. Ze hebben veel bevestiging nodig. Sommige leerlingen hebben daarnaast behoefte aan veiligheid, persoonlijke aandacht en een persoonlijke band met de leerkracht. Ze hebben behoefte om te leren hoe je moet omgaan met emoties en dat je door te denken invloed kan uitoefenen op wat je voelt. Er zijn ook leerlingen waarbij het nog meer van belang is om aan te sluiten bij hun persoonlijke interesses en sterke kanten en hun zwakke kanten te omzeilen. We bieden leerlingen invloed op invulling van hun eigen onderwijs. 

We bieden rust, structuur en regelmaat door:

  • positieve verwachtingen uit te spreken;
  • het goede voorbeeld te geven;
  • gedrag bespreekbaar te maken;
  • duidelijk aan te leren welk gedrag we willen zien;
  • ruimte te geven aan de eigen ontwikkeling van het kind;
  • samenwerken en delen met andere kinderen te stimuleren;
  • verantwoordelijkheid te geven daar waar dat kan.

Er wordt een veilig en duidelijk pedagogisch klimaat geboden ter voorkoming, dan wel beperking van gedragsproblemen. Dit doen we door school- en klassenroutines positief te formuleren en de bijbehorende gedragingen met de leerlingen in te oefenen. De 'onderlegger' van ons pedagogisch klimaat is Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS). Kijk op www.swpbsnetwerk.nl voor meer informatie. De onderwijstijd wordt gestructureerd met behulp van pictogrammen die in elke klas hetzelfde zijn. 

We stimuleren en dagen leerlingen uit om in kleine stapjes verder te komen en zorgen dat ze veel succeservaringen opdoen. We geven extra, snelle en directe ondersteuning en houden extra toezicht om escaleren van gedrag te voorkomen. Tevens differentiëren we in regels passend bij de leerling, geven leerlingen de ruimte binnen de afspraken, bewegen waar nodig mee met het gedrag van leerlingen en overleggen met leerlingen waar nodig. Leerkrachten zijn voorspelbaar voor leerlingen (zeggen wat je doet en doen wat je zegt), geven veel positieve feedback. In elke klas zetten we groepsgewijs of individueel een beloningssysteem in om de gewenste vaardigheden aan te leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Ontwikkeling

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Het uitstroomprofiel is gericht op doorstroom naar het regulier basis- of voortgezet onderwijs. De percentages in onderstaande tabel gaan over de einduitstroom naar voortgezet onderwijs. Veel leerlingen stromen tussentijds uit naar (speciaal) basisonderwijs of andere scholen voor primair speciaal onderwijs. Dit is niet in onderstaande tabel te zien.

De uitstroom uit groep 8 spreidt zich tussen het praktijkonderwijs en het vwo. Leerlingen stromen in op locaties van het regulier voortgezet onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs (vso) en tussenvoorzieningen. Tussenvoorzieningen zijn er voor leerlingen die behoefte hebben aan een kleine, overzichtelijke school, en bieden extra begeleiding. In Amsterdam zijn dat Tobiasschool, De Apollo, Hogelant en Iedersland College.

De doelen en het ontwikkelingsperspectief worden twee keer per jaar besproken en eventueel bijgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). De eindprocedure voor de leerlingen in groep 8 start halverwege groep 6, als het voorlopig uitstroomniveau wordt bepaald. In groep 7 wordt bij elke leerling een intelligentieonderzoek afgenomen, en nogmaals een schoolniveau bepaald en een advies voor een school gegeven. Aan het begin van groep 8 worden alle ouders tijdens een ouderavond bijgepraat over de procedure en de overstap naar het voortgezet onderwijs. Een van de gedragswetenschappers van de school begeleidt de ouders hierbij, samen met een jeugdmaatschappelijk werker.

In schooljaar 2021-2022 is 100% van groep 8 conform OPP uitgestroomd.

   

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven