Wat is de klachtenregeling?
Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. Als ouder kunt u ontevreden zijn over de planning van vrije dagen, schoonmaakwerkzaamheden, de wijze waarop uw kind begeleid wordt, de communicatie vanuit de school enz. We gaan er vanuit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. De Onderwijsgroep Amstelland, waar wij onder vallen, hanteert de volgende klachtenregeling. “We adviseren u bij ontevredenheid rechtstreeks de leerkracht of de directeur aan te spreken. Als u er met de leerkracht en de schoolleiding niet uitkomt, ofwel als naar uw mening de klacht niet naar behoren is opgelost, dan kunt u deze voorleggen aan het schoolbestuur of voor een objectief onderzoek aan onze klachtencommissie”:
Klachtencommissie Christelijk Onderwijs
Postbus 82324,
2508 EH Den Haag
telefoon 070 - 3861697
fax 070 - 3020836
[email protected] www.gcbo.nl
Klachten ongewenste omgangsvormen
Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en kinderen een beroep doen op de ondersteuning door de beide interne vertrouwenspersonen. De interne vertrouwenspersonen zijn er voor u en uw kind. Zij luisteren geven informatie over mogelijke vervolgstappen en advies. Zij maken met u of uw kind een stappenplan voor het stoppen van het door u gesignaleerde ongewenste gedrag. De interne vertrouwenspersonen zijn door het bestuur benoemd om deze taak in de school uit te voeren en de belangen van de klager, ouder of kind, te behartigen. De contactpersonen zijn onafhankelijk om belangenconflicten te voorkomen en zal vertrouwelijk met alle informatie omgaan. De namen en telefoonnummers van de contactpersonen staan in de schoolgids van de school.
Vertrouwenspersoon
De scholen kennen ook een externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon is een objectieve deskundige van buiten de school. De vertrouwenspersoon kan naast het geven van informatie en advies ook optreden als bemiddelaar. De gegevens staan in de schoolgids. Klachten over ongewenst gedrag, die u onvoldoende vindt opgelost, kunt u voorleggen aan de klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon begeleidt u in het klachttraject. Bij klachten van ouders en leerlingen over de schoolsituatie waarbij sprake is van strafbare feiten geldt een meldingsplicht en is het bevoegd gezag verplicht tot het doen van aangifte bij de officier van justitie, omdat mogelijk de veiligheid van meerdere kinderen in het geding is.