Willem-Alexanderschool

Orion 15 -17 1188 AM Amstelveen

Schoolfoto van Willem-Alexanderschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elk jaar wordt er een midden-evaluatie opgesteld.

Hieruit voortvloeiende acties worden meegenomen in het jaaractiviteitenplan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviesprocedure is een traject dat zorgvuldig wordt doorlopen en waarbij naast het leerteam van groep 8 ook de IB-ers en de directie betrokken zijn. De procedure start in groep 7 en wordt geïntensiveerd in groep 8, zodat er uiteindelijk een weloverwogen advies voor het voortgezet onderwijs gegeven kan worden. 

Het uitstroomprofiel én het advies worden enerzijds gebaseerd op de cognitieve mogelijkheden van een leerling. We gebruiken hiervoor de methodetoetsen van de afgelopen jaren en het leerlingvolgsysteem (IEP). Daarnaast wordt er gekeken naar de werkhouding, werktempo, taakaanpak en huiswerkattitude van een leerling.

In het laatste schooljaar wordt naast de reguliere IEP-afnames de doorstroomtoets afgenomen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met behulp van de Kanjermethode leren we de kinderen respectvol om te gaan met zichzelf, elkaar en de school.

'We vertrouwen elkaar & we helpen elkaar' zijn de kernwaarden die in elke groep/jaarlaag terugkomen. 

Het fundament van waaruit we werken is dat de kinderen te vertrouwen zijn. Ze zijn vriendelijk, behulpzaam, en op een leuke manier grappig of stoer. 

Soms is er ongewenst gedrag te zien van kinderen in bepaalde situaties. Op zo’n moment spreken we elkaar daar op rustige toon op aan, erop vertrouwend dat de ander het niet slecht heeft bedoeld. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jezelf durven en kunnen zijn
  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven