Kindcentrum de Breede Hei

Dopheide 40 3823 HL Amersfoort

  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toelichting Eindtoets 
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. We streven naar goede resultaten die passen bij de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit geldt naast de kernvakken taal, (begrijpend) lezen, spelling en rekenen ook voor vakken als (wereld)burgerschap, wereldoriëntatie en lichamelijke opvoeding. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Binnen KPOA zijn op basis van de schoolweging per school ambitienormen en minimumnormen bepaald voor de gemiddelde referentieniveaus en de afzonderlijke referentieniveaus voor de vakgebieden lezen, rekenen-wiskunde en spelling. De ambitienorm betreft het gewogen landelijke gemiddelde passend bij de schoolweging. De minimumnorm betreft de signaleringswaarde van de inspectie.

Toelichting Eindtoets 2021
Tijdens het maken van de Eindtoets op de eerste dag, kregen de kinderen te horen dat een medeleerling positief was bevonden op het Coronavirus. De kinderen mochten niet meer van hun plek af komen en niet meer buitenspelen. Aansluitend mochten kinderen een sneltest doen. Kinderen die geen sneltest hadden gedaan moesten in een ander lokaal de Eindtoets doen. Dit heeft de kinderen veel gedaan, een aantal kinderen voelden stress, konden zich niet concentreren en gokte de antwoorden. De gemiddelde score is ook laag en niet conform verwachting. Het overleg met het VO was goed. Alle kinderen zijn op de school van het advies terecht gekomen.

Toelichting Eindtoets 2022
Lezen
Op het domein begrijpend lezen scoren wij boven het verwachte niveau. De interventies hebben voldoende resultaat opgeleverd en worden volgend jaar opnieuw ingezet. Uit de domeinanalyse komt naar voren dat het onderdeel opzoeken uitvalt ten opzichte van de gehele score lezen. We zijn ontevreden over het aantal kinderen dat het referentieniveau 1F heeft behaald. 97% heeft 1F niveau behaald, bij de proeftoets in februari was dit 100%. 1 leerling heeft het niveau niet behaald deze leerling was tijdens de afname ziek. 68% procent van de leerlingen hebben het 2F niveau gehaald. We zijn tevreden met dit resultaat. 

Taalverzorging
We scoren op het domein spellingwerkwoorden boven het verwachte niveau. Op het domein spelling niet-werkwoorden scoren we zwak. Op de domeinen grammatica en interpunctie scoren we naar verwachting. 97% procent van de kinderen hebben het 1F niveau gehaald. Dit komt overeen met ons ambitieniveau. 54% procent van de kinderen hebben het 2F niveau gehaald. Deze score is onder onze ambitie 

Rekenen
We scoren op het domein getallen boven het verwachte niveau. Op de domeinen verhoudingen, meten-meetkunde en verbanden scoren we naar verwachting. 92% procent van de kinderen hebben het 1F niveau gehaald. Dit komt overeen met onze ambitie. 49% procent van de kinderen hebben het 2F niveau gehaald. Deze score is net onder onze ambitie 

Toelichting Eindtoets 2023

Lezen

Op het domein begrijpend lezen scoren wij boven het verwachte niveau. De interventies hebben voldoende resultaat opgeleverd en worden volgend jaar opnieuw ingezet. Uit de domeinanalyse komt naar voren dat het onderdeel samenvatten en opzoeken uitvalt ten opzichte van de gehele score lezen. Volgend schooljaar zal er een focus liggen op samenvatten en opzoeken. We zijn ontevreden over het aantal kinderen dat het referentieniveau 1F heeft behaald. 83% heeft 1F niveau behaald, bij de proeftoets in februari was dit 100%. 3 leerlingen hebben het niveau niet behaald. 61% procent van de leerlingen hebben het 2F niveau gehaald, bij de proeftoets was dit 78%. We zijn teleurgesteld dat deze resultaten niet overeenkomen. We kunnen het wel verklaren, zie analyse eindtoets. 

Taalverzorging
We scoren op het domein spellingwerkwoorden, spelling niet werkwoorden en grammatica op het verwachte niveau. Op het domein interpunctie scoren we onder het niveau. 94% procent van de kinderen hebben het 1F niveau gehaald. Dit komt overeen met ons ambitieniveau. 54% procent van de kinderen hebben het 2F niveau gehaald. Deze score is onder onze ambitie 

Rekenen
We scoren op het domein getallen boven het verwachte niveau. Op de domeinen, verhoudingen, meten-meetkunde scoren we naar verwachting. Op het domein verbanden scoren we onder het niveau. 94% procent van de kinderen hebben het 1F niveau gehaald. Deze score is net boven onze ambitie. 44% procent van de kinderen hebben het 2F niveau gehaald. Deze score is onder onze ambitie 

Op grond van deze eindopbrengsten zijn in het kader van kwaliteitszorg het komende schooljaar verbetermaatregelen voorzien.

Het overzicht schooladviezen en de ontwikkeling hiervan de afgelopen jaren, geeft wat ons betreft een nog beter beeld van de uitstroom van onze leerlingen.

De resultaten van het onderwijs

Een schooljaar op de Breede Hei is verdeeld in twee interventieperiodes. Alle resultaten/opbrengsten van de basisvakken (rekenen, taal, lezen) worden bewaakt op individueel niveau, groepsniveau en schoolniveau. We meten de opbrengsten d.m.v. methodetoetsen, observaties van de leerkrachten en toetsen van CITO Lvs. De leerkracht analyseert en interpreteert de observatie en toetsgegevens van de kinderen en verwerkt de gegevens in het groepsplan. In de groepsbespreking tussen leerkracht en intern begeleider worden het groepsplan, de resultaten/opbrengsten en ontwikkeling besproken. Twee keer per jaar wordt er een schoolrapportage gemaakt waarin de resultaten op groeps- en schoolniveau worden weergegeven. 
Rekenen, lezen en burgerschap zijn een aandachtspunt voor komend schooljaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Hoe volgen wij de kinderen

Toetsen en observaties

Vanaf het moment dat de kinderen bij ons op school komen worden zij gevolgd in hun ontwikkeling. Dit gebeurt in de groepen 1 en 2 door observaties, die worden onder andere geregistreerd middels ons leerlingvolgsysteem KIJK. In sommige gevallen worden er extra toetsen afgenomen, bijvoorbeeld in geval van twijfel van overgang van groep 2 naar groep 3. Vanaf groep 3 worden de kinderen gevolgd door het doen van observaties en het nakijken van het dagelijks werk. Daarnaast worden de kinderen regelmatig voor diverse vakgebieden getoetst met toetsen die bij de methoden horen om zo de vooruitgang van de kinderen te meten en extra hulp te bieden indien dit nodig is. Naast de methode gebonden toetsen nemen wij tweemaal per jaar de CITO toetsen Leerling in beeld af. Deze toetsen zijn methode onafhankelijk en geven informatie over de vorderingen van individuele kinderen en de groep als geheel. Bovendien krijgen we inzicht in de kwaliteit van het onderwijs op school.   

De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld.

  • Rekenen-Wiskunde
  • DMT
  • Begrijpend Lezen
  • Spelling
  • AVI

Daarnaast maakt de schoolgebruik van Kindbegrip en KIJK! groep 1/2

Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging KPOA-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. Terugkijkend op het vorige schooljaar stellen wij vast dat bij de volgende groepen voor de volgende vakgebieden de minimumnormen niet behaald zijn:

Rekenen-wiskunde: groep 4 en 6
DMT: groep 4
Begrijpend lezen: groep 6
Spelling: groep 6

Dit betekent dat in het kader van kwaliteitszorg voor deze groepen verbetermaatregelen zijn voorzien.

Leerling dossier

Van iedere kind wordt een (digitaal) leerling dossier bijgehouden in Parnassys, waarin gegevens worden geregistreerd. Het dossier bevat afschriften van leerlingbespreking, gesprekken met ouders, onderzoeken, handelingsplannen, toets- en rapportgegevens. Op het moment dat er een handelingsplan ten aanzien van een leer- of gedragsaspect van uw kind gemaakt wordt, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld. Alle gegevens, die wij verzamelen in het dossier zijn u bekend en hebben tot doel het kind goed te kunnen begeleiden. Het dossier is strikt vertrouwelijk. Alleen de direct betrokken leerkrachten, de intern begeleider en de schoolleiding mogen het dossier inzien. Desgewenst kunnen ouders na overleg met de directie inzage krijgen in het dossier van hun kind of vragen om een kopie. Het kan zijn dat de school het dossier van uw kind aan anderen wil laten zien. Dat kan alleen als de ouders daar toestemming voor hebben gegeven. Al deze gegevens worden in het schoolarchief bewaard. Vijf jaar nadat uw kind van school is gegaan worden alle gegevens vernietigd.  

Startgesprek, ontwikkelingsgesprek en rapport

De kinderen krijgen tweemaal per jaar een schriftelijk verslag in de vorm van een rapport. Daarnaast zijn er drie ontwikkelingsgesprekken per jaar, voor data zie hier het jaarboekje.  Bij de start van het schooljaar voeren we een startgesprek met de ouders en hun kind (in de onderbouw is dit een keuze). Een goede start bevordert de samenwerking. Indien daartoe aanleiding is worden ouders tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek kunnen zij eveneens een afspraak maken.

Verschillen tussen leerlingen

Kinderen leren op verschillende niveaus en hebben verschillende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Het onderwijs moet aangepast zijn aan de verschillen tussen kinderen. Differentiatie is de wijze waarop een leerkracht met de verschillen tussen kinderen omgaat. Het doel is om alle kinderen een bepaald niveau te laten behalen door te variëren in zaken als instructiewijze en instructietijd. De leerkracht bepaalt de doelen voor de komende periode en signaleert welke kinderen de komende periode/les extra of andere aandacht nodig hebben. In deze fase benoemt de leerkracht wat de kinderen nodig hebben om de doelen te bereiken in de komende periode. In de fase van plannen clustert de leraar kinderen met vergelijkbare onderwijsbehoeften in een groepsplan. Daarin geeft hij aan wat de specifieke doelen voor dit groepje zijn en hoe hij die wil bereiken. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen een verdiepend en/of verrijkend aanbod. De lesstof uit de eigen groep wordt ingeperkt; de kinderen doen maar met een deel van de groepsinstructie en verwerkingsstof mee. In de vrijgekomen ruimte zijn de kinderen met verrijkende en verdiepende lesstof bezig. Kinderen die meer behoefte hebben aan instructie krijgen een verlengde of andere vorm van instructie van de leerkracht. In het schoolondersteuningsprofiel, welke u kunt vinden op onze website onder ‘Ondersteuning’, vindt u meer informatie.  


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs.

Na acht jaar basisschool gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Het is van groot belang dat de kinderen op een school komen die voor hen het meest geschikt is. De school geeft een niveau advies en ondersteunt ouders en kinderen bij de schoolkeuze. Het advies is niet alleen een advies van de leerkracht van groep 8. Het advies komt tot stand na het zorgvuldig afwegen van verschillende factoren, waarbij diverse mensen betrokken zijn. 
BaVo Eemland is een overlegorgaan voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs in de regio Eemland. In dit orgaan worden afspraken gemaakt over de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs in de regio Eemland. Met name is het een adviesorgaan dat verschillende andere facetten adviseert, daarbij kunt u denken de PO-kamer en VO-kamer. Ook kunnen problemen aangaande de overgang waar deelnemende scholen tegenaan lopen hier voorgelegd worden. KPOA maakt onderdeel uit van het BaVo en hanteert de afspraken die in het overlegorgaan zijn gemaakt over de overgang van basisonderwijs naar het VO. Onderdelen van de overdracht zijn de koude en de warme overdracht. De koude overdracht is ‘het kind op papier’ dit bestaat uit het aanmeldformulier, het onderwijskundig rapport (OKR), toets gegevens, verklaringen en zo nodig aanvullende informatie dat de basisschool samenstelt. Dit pakket wordt door middel van digitale uitwisseling genaamd OSO aan de VO school toegestuurd. Ouders tekenen vooraf voor inzage van het onderwijskundig rapport.

Naast de koude overdracht is er voor alle leerlingen ook een warme overdracht. In het kader van de warme overdracht vinden leerling besprekingen plaats tussen de scholen voor voortgezet onderwijs en de basisscholen. In dit gesprek staan twee onderwerpen centraal:

-Speciale aspecten van de begeleiding die in de brugklas zouden moeten worden voortgezet.  
-De beste keuze van de soort brugklas.
-Belemmerende en stimulerende factoren om tot leren te komen.  

Vanuit het VO komen burgklascoördinatoren, afdelingsleiders en/of mentoren naar de basisschool. Van de basisschool zijn naast de groep 8-leerkracht soms ook de intern begeleider en de schoolleider aanwezig. Het schooladvies is immers niet het advies van een groep 8-leerkracht alleen, het is een breed gedragen advies, dat iedere betrokkene vanuit de basisschool vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid kan motiveren.

Schooladvies en Doorstroomtoets
Leerlingen ontvangen in januari hun schooladvies. Het schooladvies zal is leidend bij de toelating tot het VO. Alle leerlingen op de basisschool maken in de eerste twee weken van februari een verplichte doorstroomtoets voor taal en rekenen en eventueel het extra gedeelte dat aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek behelst. Alleen taal en rekenen vormen het resultaat van de toets. Het resultaat van deze toets is een aanvulling op het advies van de basisschool. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 15 maart de uitslag van de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Indien het resultaat van het schooladvies afwijkt van het resultaat van de doorstroomtoets dan heroverweegt de school haar advies met een positieve groei naar boven toe. Ouders worden hierover geïnformeerd.
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies aan op de middelbare school.



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het klimaat van de school

We willen graag dat elk kind zich thuis voelt op school, zich veilig voelt en zich durft te uiten. ‘De Breede Hei, basis voor groei en ontwikkeling’. Kernwoorden hierbij zijn respect voor en acceptatie van elkaar. De kernwaarden; Veiligheid, Verbinding en Verantwoordelijkheid spelen op schoolbreed niveau en ook op groepsniveau een belangrijke rol in het pedagogisch handelen en het pedagogisch klimaat in en op de school. De leerkrachten zijn in het dagelijks onderwijs in de klas vooral gericht op pro- actief pedagogisch handelen. Hierbij stimuleren zij in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verbinding
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Samenvating van de belangrijkste oordelen

De Breede Hei heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.Basisschool. De Breede Hei heeft een betrokken team dat gericht werkt aan de verbetering van het onderwijs. De school haalt voldoende eindresultaten. Het didactisch handelen van de leraren is op schoolniveau op orde. De leraren slagen er over het algemeen in om de instructie aan te laten sluiten bij de beginsituatie van de leerlingen. De leraren weten meestal een taakgerichte werksfeer te creëren. Wel zijn er verschillen tussen leraren en kan de afstemming van de instructie en van het aanbod verder worden versterkt. Dit geldt vooral voor de leerlingen die meer aan kunnen. De school heeft zichtbaar geïnvesteerd in het opzetten van een systeem van zorg en begeleiding. De leraren hebben zicht op de ontwikkeling van de leerlingen. De volgende stap voor het team is om zich een meeropbrengstgerichte werkwijze eigen te maken.

De uitkomsten worden gebruikt ter verbetering van ons onderwijs en het stellen doelen in het jaarplan. Vorig schooljaar heeft er scholing plaatsgevonden voor kinderen die meer aan kunnen. Afstemming van de instructie en het aanbod van kinderen die meer aan kunnen zijn schoolbreed opgepakt en op de website van de Breede Hei is meer te lezen over de projectgroep.

Terug naar boven