Kindcentrum de Breede Hei

Dopheide 40 3823 HL Amersfoort

  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Breede Hei

Het team

Toelichting van de school

De leerkracht

De leerkracht is de kracht van het onderwijs in de groep. Het is van groot belang dat de man/vrouw voor de klas zich wel bevindt in een gezonde en veilige omgeving. Vandaar dat ons schoolbestuur een actief personeelsbeleid voert om te zorgen voor omstandigheden waar binnen de leerkracht goed kan functioneren. Dit komt immers de kwaliteit van het onderwijs ten goede. Hiervoor zijn een aantal procedures ontwikkeld, zoals: gesprekkencyclus, loopbaanbeleid en taakbeleid. Een belangrijk aandachtspunt is het gebruik maken van specifieke deskundigheid en het ontwikkelen daarvan via verschillende scholingsmogelijkheden. De veranderende maatschappelijke ontwikkelingen vragen om goed geschoolde medewerkers, die berekend zijn op hun taken. Bij het taakbeleid wordt de taakverdelingen -belasting van de leerkracht onder de loep genomen. Door een evenwichtige verdeling en belasting van taken kan de leerkracht elke dag weer gemotiveerd voor de groep staan.  

Studenten in school

Onze school biedt studenten van het Middelbaar beroepsonderwijs (ROC) en het Hogerberoepsonderwijs (Pabo) gelegenheid om stage te lopen in de onder- midden- enbovenbouw. Wij willen een lerende organisatie zijn waarin we ons open en leerbereid opstellen. De ROC-studenten zijn gedurende een half jaar in een groep aanwezig. Zij lopen meestal stage in een groep 1 /2 of 3 en doen onder begeleiding van de groepsleerkracht ervaring op als onderwijsassistent. De studenten van de lerarenopleiding kunnen in alle groepen stage lopen. De Breede Hei is één van de opleidingsscholen binnen de Stichting voor KPOA en begeleidt ook aspirant leerkrachten. Studenten van de lerarenopleiding zien wij als toekomstige collega’s, vandaar dat wij graag studenten in school hebben om samen ons onderwijs te ontwikkelen. Onder begeleiding van de leerkrachten kunnen zij het leraarsvak leren. Het leren van en met elkaar staat hierbij centraal. De leerkrachten maken ook gebruik van de kennis en vaardigheden die de studenten meenemen. De kinderen profiteren op hun beurt weer van de extra handen; de nieuwe inzichten en de mogelijkheden rondom begeleiding die een extra leerkracht in de groep biedt. De verantwoordelijkheid voor alle activiteiten in de groep blijft bij de groepsleerkracht. Een voorwaarde om opleidingsschool te zijn, is dat collega’s bereid zijn zich te scholen om studenten zo optimaal mogelijk te begeleiden. Wij hebben een clusterschoolopleider als opleidingscoördinator. Zij is de verbindende schakel tussen de Pabo, studenten en praktijkopleiders; coördineert alle opleidingsactiviteiten van zowel Pabostudenten als praktijkopleiders en begeleidt studenten en praktijkopleiders. 

Nascholing

Leerkrachten bepalen als onderdeel van hun persoonlijke ontwikkelingsplan welke onderdelen van hun vak zij verder willen ontwikkelen. Die ontwikkeling moet in lijn zijn met de schoolontwikkeling. Dit kan het ene jaar resulteren in teamtrainingen voor de hele school tegelijk en kunnen het andere jaar individuele trajecten van de leerkrachten zijn. Dit kunnen cursussen en opleidingen, maar bijvoorbeeld ook lesbezoeken zijn, of collegiale consultatie op een andere school. De ontwikkeling van de leerkrachten wordt gevolgd in gesprekken en tijdens klassenbezoeken. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht door het volgen van scholing wordt zoveel mogelijk getracht een vaste vervanger in de groep te krijgen. Deze vervanging is van tevoren te plannen. Dit kan echter niet in geval van ziekte. We gaan dan zo snel mogelijk op zoek naar een vervanger. In eerste instantie zoeken wij contact met de invalpool voor vervanging. Indien deze niet beschikbaar is wordt intern gekeken naar mogelijkheden. Als blijkt dat er geen vervangingsmogelijkheden zijn, dan krijgen de kinderen van de desbetreffende groep via de Parro een bericht waarin staat dat zij de volgende dag geen school hebben. Hiermee heeft u de mogelijkheid om indien nodig uw kind die dag elders onder te brengen. Het kind wordt nooit zonder medeweten van ouders naar huis gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Huiswerk
Vanaf groep 3 tot groep 5 kan het voorkomen dat uw kind af en toe wat huiswerk mee naar huis krijgt. Het gaat dan om opdrachten als plaatjes of informatie zoeken over een bepaald thema. Het kan ook voorkomen dat kinderen die extra ondersteuning nodig hebben of door ziekte onderdelen gemist hebben, thuis wat kleine opdrachten moeten vervullen. Dit gaat altijd in overleg met de ouders. De kinderen van de  groepen 6 t/m 8 krijgen met een opbouw structureel huiswerk. De leerkracht van de desbetreffende groep zal u informeren over welke vakken uw kind huiswerk krijgt.  Het doel van het huiswerk is: leren 'leren' leren onthouden leren plannen Het huiswerk in groep 7 en 8 wordt zo mogelijk een week van tevoren opgegeven. Voor deze opdrachten krijgen de kinderen soms schoolmateriaal mee naar huis. Wij vertrouwen erop dat de kinderen voorzichtig met deze schoolspullen omspringen. Kinderen die gewend zijn aan het regelmatig maken van huiswerk, vinden gemakkelijker hun draai in het voortgezet onderwijs. Ze leren mede door middel van het huiswerk plannen, organiseren, verantwoordelijkheid nemen, enz. Het is fijn als u uw kind bij het huiswerk maken begeleidt.

Buitenschoolse activiteiten voor kinderen
De school neemt elk jaar deel aan een aantal sportactiviteiten, zoals voetbal en de avondvierdaagse. Deze activiteiten vinden plaats buiten schooltijd. Ouders zorgen voor de begeleiding. Jaarlijks wordt er een sport- speldag georganiseerd. Dit laten wij dit samen vallen met Koningsspelen. Jaarlijks wordt ervoor de groepen 1 t/m 7 een schoolreisje georganiseerd. Groep 8 gaat ter afsluiting van hun basisschoolperiode op kamp. Zonder hulp van ouders kunnen wij al deze activiteiten niet organiseren en wij zijn dan ook blij met de betrokkenheid van vele ouders die dit steeds weer mogelijk maakt. Na schooltijd hebben wij een aanbod aan activiteiten, zoals: typecursus, sociale vaardigheidstraining, muziekles. Via de Kattenbel wordt aangekondigd als u uw kind kunt aanmelden voor een nieuwe cursus.

Gebruik van Ict
Ict is geïntegreerd in ons onderwijs. Wij beschikken over een modern netwerk met desktops, mobiele apparaten en digitale schoolborden. Zowel de leerkrachten als de leerlingen maken gebruik van software behorende bij onze methodes en het internet. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen voldoende digitaal geletterd zijn, om goed te kunnen functioneren in maatschappij en onderwijs. Ict-basisvaardigheden, mediawijsheid en informatievaardigheden vormen voor ons de basis van digitale geletterdheid. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De groepen 1 en 2

In groep 1/2 gaan we uit van de ontwikkeling van het kind. Dit houdt praktisch in dat we inspelen op de behoeften van het kind. Wanneer een kind te kennen geeft dat het toe is aan nieuwe uitdagingen, spelen wij hier op verschillende manieren op in. Het is voor de leerkracht belangrijk om ieder kind goed in beeld te hebben. Door kinderen dagelijks, in allerlei situaties te observeren, krijgt de leerkracht een goed beeld van hen. Het kan zijn dat een kind op bepaalde ontwikkelingslijnen achter loopt op zijn leeftijd, terwijl het juist op andere lijnen voorloopt.

Wij vinden het belangrijk om het kind per ontwikkelingslijn te voorzien van activiteiten die aansluiten bij het juiste niveau voor ieder kind. De groepen werken met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Er wordt gewerkt met leerlijnen op het gebied van taal, rekenen, sociaal/emotioneel, motoriek, die aansluiten bij de leeftijd van de kinderen. Middels een gevarieerd activiteitenaanbod werken we aan de doelen van de leerlijnen. Door dagelijks te spelen, te ontdekken en te werken met verschillende materialen kunnen de kinderen zich op de diverse gebieden ontwikkelen.

Er worden veel flexibele groepjes gevormd in de klas, ook wel ‘kleine kringen’ genoemd, zodat uw kind steeds de activiteit aangeboden krijgt op zijn of haar eigen niveau. Bij de kleuters vindt het onderwijs op spelende wijze plaats. Kleuters leren ontzettend veel van spel en spelvormen die aansluiten bij de ontwikkeling van het jonge kind.

In de groepen 1/2 wordt uw kind op spelende wijze op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd in de ontwikkeling, omdat wij groei en ontwikkeling willen voor ieder kind!

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De groepen 3 t/m 8

Voor deze groepen zijn de leergebieden meer ingedeeld in vakken. Er is een aanbod voor diverse vakgebieden zoals hieronder beschreven. Waar mogelijk worden de vakken in samenhang aangeboden. Er is veel aandacht voor de kernvakken lezen, taal en rekenen.  

Taal

Het taalonderwijs bestaat uit spelling/grammatica, spreken/luisteren, stellen, woordenschat, woord- en zinsbouw en taalbeschouwing. In de groepen 1 en 2 werken we vanuit de doelen van de leerlijnen, In groep 3 gebruiken wij de aanvankelijke leesmethode Veilig Leren Lezen, in de groepen 4 t/m 8 de methode Staal.

Lezen

Voor het aanvankelijk leesproces gebruiken we de methode Veilig Leren Lezen. Een methode rijk aan materialen en veel mogelijkheden om te differentiëren. Aansluitend aan Veilig Leren Lezen wordt in de groepen 4 t/m 8 gewerkt met de methode Atlantis. In deze methode zijn voortgezet lezen en begrijpend lezen geïntegreerd. Kinderen leren teksten vlot, vloeiend en met begrip te lezen. Verder wordt gewerkt aan technisch lezen door op diverse manieren in kleine niveaugroepjes te lezen en door bijvoorbeeld tutorlezen en duolezen.
Een aantal maal per jaar worden de kinderen vanaf groep 3 op hun leesvorderingen getoetst. We volgen en hanteren de richtlijnen van het dyslexieprotocol.

Schrijven

In de groepen 1 en 2 ligt de nadruk op de ontwikkeling van de schrijfmotoriek. Tekenen, kleuren, knippen, kleien en werken met de kralenplank zijn voorbeelden van oefeningen om de fijne motoriek te oefenen. We gebruiken voor de groepen 3 t/m 6 de methode Pennenstreken.  

Rekenen

In de groepen 1 en 2 werken we met allerlei ontwikkelingsmateriaal. We laten kinderen spelenderwijs ervaring opdoen met aanvankelijk reken- en wiskundeonderwijs. Begrippen als veel, weinig, eerste en laatste enz. komen op verschillende manieren aan de orde. In de bouwhoek zijn de kinderen weer bezig met passen en meten wat weer van belang is voor het ruimtelijk inzicht. In groep 3 & 4 wordt gebruik gemaakt van de methode ‘SemSom’ en vanaf groep 5 de methode 'getal en ruimte junior'. 

Sociaal- emotionele ontwikkeling

Wij gebruiken op onze school Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Dat is een online methode voor de hele school. Kwink biedt elk jaar twintig nieuwe SEL-lessen. Die gaan over belangrijke vaardigheden (competenties) die kinderen nu en later nodig hebben om succesvol te kunnen meedoen aan de maatschappij. Centraal staat een positieve groepsvorming.
De kinderen van onze school brengen een groot gedeelte van de dag door op school om te leren, maar ook om te spelen en te sporten. Wij willen dat onze kinderen zich veilig en prettig voelen op onze school. We spreken daarom niet alleen over een fysiek veilige omgeving, maar ook over een sociaal veilige omgeving. Werken aan een veilige omgeving doen we door te leren over jezelf, over anderen en hoe je met elkaar om gaat.


Burgerschap

Burgerschapsvorming brengt jonge burgers de basiskennis, vaardigheden en houding bij die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. Ze maken kennis met begrippen als democratie, grond- en mensenrechten, duurzame ontwikkeling, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met maatschappelijke diversiteit. Die kennis komt niet alleen uit het boekje, maar wordt ook geleerd door te oefenen in de praktijk. Op het gebied van burgerschap hebben wij een divers aanbod: Wij ondersteunen als school één keer per jaar een maatschappelijk doel, we werken met de methode Kwink, we kijken naar het Jeugdjournaal, we doen aan wereldoriëntatie en meer activiteiten.  

Levensbeschouwelijke vorming 

Wij geven inhoud aan een aantal Katholieke vieringen gedurende het schooljaar. Kerst, Carnaval en Pasen worden schoolbreed gevierd. Met de kinderen gaan we in gesprek over de achtergrond en maken de verbinding met het hier en nu. We werken samen met de St Martinus kerk en het Brandpunt.            

Engels

Engels heeft in groep 1 t/m 8 een structurele plek in ons onderwijs gekregen. In een vroeg stadium krijgen de kinderen zelfvertrouwen ten aanzien van het spreken van een vreemde taal. We 'Leren door te doen' met behulp van verhalen, liedjes, activiteiten, spelletjes en drama. Kinderen leren hoe ze zich in alledaagse situaties in het Engels kunnen redden. Daarnaast bevordert het leren van een vreemde taal de gehele taalontwikkeling. We gebruiken bij het leren van Engels de moderne digitale methodes Stepping Stones.     

Wereld oriënterende vakken

Op veel momenten spreken we over de wereld om ons heen en brengen we de kinderen kennis bij over het verleden en heden van onze wereld. Soms gebeurt dit in aparte vakken aan de hand van methoden, maar vaak ook door middel van klassengesprekken, spreekbeurten, schooltelevisie, thema’s en projecten. In de groepen 1 en 2 worden aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek niet afzonderlijk gegeven. We behandelen in die groepen onderwerpen die voor jonge kinderen interessant zijn en brengen aan de hand daarvan kennis en inzicht bij op het gebied van wereld oriënterende vakken. In de groepen 3 t/m 8 hebben we Argus Clou voor de wereld oriënterende vakken. De methode is thematisch-concentrisch opgebouwd: dezelfde thema’s op hetzelfde moment in alle jaargroepen. Zo worden thema’s steeds verder uitgediept. Ook hebben we het Science Lab en techniektorens waarmee kinderen onderzoekend en ontwerpend op een leuke manier met techniek bezig zijn. 

Verkeer

In de alle groepen krijgen de kinderen verkeersonderwijs. In groep 7 doen de kinderen hun theoretisch- en praktisch-verkeersexamen.      

Expressievakken

In alle groepen komen deze vakken aan bod. In de groepen 1 en 2 zijn ze vaak geïntegreerd in het hele onderwijs. Voor muziek hebben wij in alle groepen een vakleerkracht. Handvaardigheid, tekenen, en drama worden door de eigen leerkracht gegeven. Door creatieve vakken als handvaardigheid, tekenen en drama worden de kinderen geïnspireerd en gestimuleerd om hun eigen creatieve mogelijkheden verder te ontwikkelen.  

Bewegingsonderwijs

Veel beweging is belangrijk voor een goede lichamelijke ontwikkeling. In de groepen 1 en 2 staat bewegen daarom dagelijks op het rooster. Er wordt dagelijks in de speelzaal of buiten op het schoolplein gespeeld. De oudere kinderen gymmen tweemaal per week, soms hebben de kinderen één lange gymles in plaats van twee korte. De gymlessen worden gegeven in de gymzaal aan de Dopheide.



Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Leerteams

Onze school is een gemeenschap waar wij gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor het leren van de leerlingen. Teamleden maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dat doen we door te werken in Leerteams. Ieder Leerteam specialiseert zich op een vak- ontwikkelingsgebied. Voor de Leerteams van de basisvakken (rekenen, taal, lezen en sociaal- emotionele ontwikkeling) zijn er experts. Zij geven leiding aan het proces van samen leren. Samen met de schoolleiding geven zij leiding aan de onderwijskundige ontwikkeling op De Breede Hei. Leerteams zijn de inhoudelijke kartrekkers in het verbeteren - veranderen van het onderwijs op de Breede Hei. De plannen zijn gebaseerd op concrete doelen, ervaringen, feiten, resultaten en/of onderzoek. 

Het team

De leerkrachten zijn de eerste verantwoordelijke voor het onderwijs in de groep. Zij worden daarbij ondersteund door de intern begeleider om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van alle kinderen, door de experts voor de onderwijsinhoudelijke kant en door de schoolleiding. Voor muziek hebben wij een vakleerkracht. En onze administratief medewerkster en conciërge ondersteunen de gehele schoolorganisatie.

Groepering

Wij zijn een school met een leerstofjaarklassensysteem, gekoppeld aan activerende groepsinstructie, dat wil zeggen dat leerlingen in leeftijdsgroepen bij elkaar zitten en de leerstof aangeboden krijgen die past bij de leeftijd van de kinderen. Als groeperingvorm kiezen we vanaf groep drie voor homogene groepen of combinatiegroepen, dit hangt af van het aantal kinderen in een jaargroep en de beschikbare formatie. In de kleutergroepen kiezen wij voor heterogene groepen, dit is een bewuste keuze. Wij vinden dat leerlingen op deze leeftijd veel van elkaar kunnen leren en de werkwijze binnen de kleutergroepen leent zich er goed voor.  

Handelingsgericht werken

Wij werken Handelingsgericht (HGW). 
De leerkracht werkt in de groep vanuit de handelingsgerichte cyclus. De leerkracht handelt naar aanleiding van eigen observaties en (toets)resultaten van de leerlingen. De leerkracht volgt de ontwikkeling van iedere leerling door observatie, de analyse van methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. Op basis van de analyse voert de leerkracht - indien noodzakelijk - basisinterventies uit, zoals verlengde instructie, de aanpassing van de leerlijn en het bieden van extra verwerkingstijd. Het groepsplan kan een belangrijk hulpmiddel voor afstemming en differentiatie zijn binnen de groep. Vroegsignalering en zorgvuldige monitoring van zowel de individuele ontwikkeling van leerlingen als de leerlingpopulatie van de school zijn van groot belang.

Ondersteuning

De interne begeleiding richt zich vooral op de ontwikkeling van ondersteuning, coördinatie en uitvoering van ondersteuning en de begeleiding van leerkrachten. De intern begeleider leidt samen met de groepsleerkracht het proces van ondersteuning/begeleiding waarbij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind centraal staan. Door continu af te stemmen op deze onderwijs- en ondersteuningsbehoeften sluiten we aan bij de mogelijkheden van het kind en streven we ernaar om de leeropbrengsten optimaal te laten zijn. De verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het kind blijft te allen tijde bij de groepsleerkracht. De intern begeleider zal steeds een begeleidende en adviserende rol vervullen.  

Tijdens de groepsbesprekingen met de intern begeleider wordt de verleende specifieke ondersteuning van de voorgaande interventieperiode besproken, geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Het kind krijgt dan passende ondersteuning. Het kan zijn dat er meerdere kinderen zijn met deze specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Deze kinderen worden dan geclusterd. Bij kinderen waar na veelvuldige interventies de leerresultaten nog steeds niet het beoogde resultaat hebben en waar een vermoeden is dat er meer aan de hand is wat het leren belemmert, gaan we verder onderzoeken. Ouders worden bij dit hele traject betrokken. Als er door een extern iemand onderzoek wordt gedaan moeten de ouders ook toestemming verlenen. 

Beleid zittenblijven  

Op de Breede Hei verlengen we alleen het leerjaar als de groepsleerkracht, intern begeleider en directie ervan overtuigd zijn dat dit ten goede komt aan de ontwikkeling van de leerling en op sociaal-emotioneel gebied en didactische gebied groei wordt verwacht. Er vindt altijd een gesprek plaats met de ouders en de directie neemt het definitieve besluit. Vanzelfsprekend zullen we ons besluit beargumenteren. Als wij als school overwegen om een leerling mogelijk een leerjaar te laten verlengen, informeren we rond februari/maart de ouders. In de maand mei/juni wordt de definitieve beslissing genomen. Wanneer een kind met een bepaalde onderwijsbehoefte doorgaat naar de volgende groep zorgen we voor extra ondersteuning voor de leerling, zodat die met een aangepast programma alsnog over kan gaan naar het volgende leerjaar.  

In groep 8 mag een kind niet blijven zitten. (zie procedure VO)

Samenwerkingsverband (SWV de Eem)

Om Passend Onderwijs goed vorm te geven is onze school onderdeel van een Samenwerkingsverband. Voor scholen in Amersfoort is dat SWV De Eem. Met het samenwerkingsverband is een structuur van zorg opgezet, met verschillende niveaus van zorg voor de leerling, deze is gebaseerd op de  beloftes van het samenwerkingsverband.
De basisondersteuning vormt de basis van onze ondersteuningsstructuur. 

Voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften kunnen wij een beroep doen op de onderwijsondersteuner van Samenwerkingsverband (SWV) de Eem. 

Jeugd- en oudersteunpunt Eemland
SWV de Eem ondersteunt ouders en jeugdigen onder andere met het Jeugd- en Oudersteunpunt Eemland (JOSEE), voorheen het Informatiepunt Passend Onderwijs voor Ouders (IPPOO). JOSEE is het gezamenlijke steunpunt van Samenwerkingsverband de Eem (primair onderwijs) en Samenwerkingsverband Eemland (voortgezet onderwijs). Ouders en jeugdigen kunnen hier met al hun vragen en zorgen over passend onderwijs terecht. Het Jeugd- en Oudersteunpunt organiseert ook informatie-, en thema-avonden.
T 033 3030488 
E contact@josee.nu
www.josee.nu

Telefonisch spreekuur
Maandag: 12:30 uur - 16:00 uur
Donderdag: 12:30 uur – 15:00 uur
Adres
Burgemeester de Beaufortweg 16 3833 AG Leusden


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op dit moment kunnen wij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een passend aanbod bieden. Dit passende aanbod valt grotendeels onder de basisondersteuning. Zo hebben wij als school ervaring opgedaan met de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen, leerlingen met gedragsproblemen, taal en ontwikkelingsstoornis, etc. En wij hebben ervaring met de begeleiding van moeilijk lerende leerlingen (IQ rond de 70 a 85), deze leerlingen konden succesvol uitstromen naar het Voortgezet Onderwijs door het inzetten van een eigen leerlijn/OPP. Incidenteel organiseren we voorzieningen die buiten de basisondersteuning vallen, bijvoorbeeld bij leerlingen die gebruik maken van een onderwijsarrangement.

Ontwikkelpunten n.a.v. de basiskwaliteit en de basisondersteuning
De verbeterpunten en daarbij behorende acties zijn door de leerteams vastgelegd in een kwaliteitskaart (dynamisch document). De kwaliteitskaarten samen vormen het jaarplan.
- Aanbod afstemmen op leerlijn, focus op doelen die SMART-beschreven staan.
- Leerlingen verantwoordelijk laten voelen voor eigen ontwikkeling.
- Beschrijving van ambities
- Leerlijn helder en overzichtelijk maken
- Leerlijn volgen i.p.v. methode
- Analyse toetsresultaten omzetten naar handelen
- Inrichten kindcentrum, leerrijke omgeving.   

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is geen VVE school. Wij werken samen met SKA kinderopvang waar de voorschoolse educatie plaats vindt. Voor de doelgroepkinderen vindt altijd een warme overdracht plaats. Hierbij zijn ouder(s), pedagogisch medewerker van peuterspeelzaal, leerkracht en VE-specialist aanwezig.      

Van alle doelgroepkinderen is een (kopie) van het peuterverslag aanwezig in het papieren dossier. In het administratiesysteem wordt genoteerd dat de leerling een VE indicatie heeft, waar en met welk programma gewerkt is en hoe lang de leerlingbegeleiding heeft gehad        

Onderwijs aan het jonge kind

Kleuters leren op een andere manier dan oudere kinderen, zij leren door middel van spel. Ons onderwijs aan jonge kinderen is ontwikkelingsgericht. We sluiten aan bij de beleving van jonge kinderen door thematisch te werken. Als leidraad gebruiken we hierbij de kerndoelen. We werken met verschillende thema's in een schooljaar, omdat we hiermee de natuurlijke nieuwsgierigheid prikkelen. Door te spelen in de hoeken, de leerkracht die aansluit bij spel, spelletjes in de grote en kleine kring en door het inzetten van ontwikkelingsmateriaal werken we aan de ontwikkeling van de jongste kinderen van onze school. Door de ruime keuze aan materialen die wij in de klas hebben, bieden we de kinderen veel mogelijkheden om te kiezen. Ontwikkelingsmaterialen, constructie, knutselmaterialen, en hoeken staan centraal in onze groepen. Zo hebben we bijvoorbeeld een vaste huishoek en een bouwhoek.  Wat we hierbij van groot belang vinden is de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind. (zie sociaal-emotionele ontwikkeling)

Vanuit de taalleerlijn wordt het aanbod afgestemd op de verschillende taal/ onderwijsgebieden de, mondelinge taalontwikkeling, woordenschatontwikkeling, beginnende geletterdheid, sociaal emotionele ontwikkeling en beginnende gecijferdheid. Kleuters leren, voordat ze echt gaan leren lezen, dat woorden uit klanken zijn opgebouwd. Schatkist is een onderdeel van de taalleerlijn. Onder woordenschatontwikkeling vallen de woorden van de week, deze zijn gerelateerd aan het thema in de klas. 

Bij ieder thema wordt er aandacht besteed aan het uitbreiden van de woordenschat, door het aanbieden van nieuwe woorden. Woordenschat is een belangrijk onderdeel om de wereld om je heen te leren begrijpen en jezelf te uiten. In de jaarplanning staan de thema’s waar de woorden van de week op afgestemd worden. Er wordt betekenis aan de woorden gegeven, door bijv. uitleggen, uitbeelden en laten ervaren. De aangeboden woorden worden actief/ en passief gedurende het thema herhaald.  

Jonge kinderen bewegen graag en veel. We spelen regelmatig buiten en in de speelzaal en werken hierbij aan de grove motoriek door te klimmen en klauteren en te bewegen op muziek. De fijne motoriek wordt ontwikkeld met verschillende technieken te knutselen en te tekenen. Ook door het spelen in de zandtafel, de watertafel, met klei etc. stimuleren wij de fijne motoriek van de kleuters.

Overgang van groep 2 naar groep 3

Door het jaar heen zijn er verschillende activiteiten waarbij groep 2 al eens kennis maakt met groep 3 en groep 3 nog eens terugkomt in groep 2.

 

Terug naar boven