Openbare Daltonschool De Magneet

Maasstraat 2 3812 HS Amersfoort

  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool De Magneet
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool De Magneet
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool De Magneet

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De school zorgt zorgvuldig voor vervanging in verschillende situaties, zoals bij ziekte of toegekend verlof, zonder het belang van de groep uit het oog te verliezen. Wanneer vervanging nodig is, volgt de school het stappenplan 'vervanging bij afwezigheid van de leerkracht'.  

Het stappenplan is als volgt:

1. De school benadert de Transvita invalpool om een invaller te vinden. Dit leidt echter niet altijd tot een oplossing.

2. Bij gebrek aan een externe invaller wordt intern naar een oplossing gezocht.

3. Als er geen interne oplossing is, worden ouders gevraagd hun kind een dag thuis te houden. Indien dit niet mogelijk is, worden kinderen verdeeld over andere groepen.

4. Bij langdurige afwezigheid van de leerkracht kunnen groepen afwisselend vrij krijgen.  

Ouders worden zo snel mogelijk via Parro op de hoogte gebracht van de afwezigheid van de leerkracht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Magneet en SKA Kinderopvang vormen samen het Dalton Kindcentrum de Magneet, waarin we beschikken over 2 speelleergroepen, 6 onderwijsgroepen en een BSO.

We werken gezamenlijk vanuit de kernwaarden van het Dalton onderwijs, met een eenduidige pedagogische en didactische visie. Alle leerkrachten hanteren het Expliciete Directe Instructie Model voor lesgeven.

Ons beleid rond groepsindeling richt zich op leerlingen van 4 tot 12 jaar, waarbij we het jaarklassensysteem volgen. Groepen worden zorgvuldig samengesteld op basis van leeftijd, sociale, pedagogische en didactische aspecten. We vormen zowel enkelvoudige als gecombineerde groepen, waarbinnen differentiatie plaatsvindt met aangepaste opdrachten. Om optimale zorg te bieden, streven we naar een gemiddelde groepsgrootte van 20 tot 25 leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om leerlingen op elk vakgebied op hun eigen niveau te bedienen, zodat ze zich competent voelen. Op deze manier wordt de leeftijd van een leerling niet als doorslaggevend gezien, maar eerder het niveau op de verschillende vakken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ons kindcentrum omvat een speelleergroep, genaamd de Tamtam, en buitenschoolse opvang, de Wigwam. De Tamtam bereidt peuters op speelse wijze voor op de basisschool met diverse activiteiten zoals spelen, luisteren naar verhalen, muziek maken en knutselen, zowel binnen als buiten. Onze pedagogisch medewerkers zijn opgeleid in Dalton-onderwijs, waardoor we al op de speelleergroep de basis leggen voor Dalton-werkwijzen en de ontwikkeling van kinderen ondersteunen vanuit een gemeenschappelijke visie.  

Op de Wigwam genieten kinderen van buiten spelen, knutselen, bouwen en koken, met een ruim aanbod aan materialen en de mogelijkheid om in de gymzaal te spelen. Hier hebben ze vrije tijd waarin ze zelf kunnen kiezen wat ze willen doen, met dagelijkse activiteiten die aansluiten bij hun interesses. De overgang van de Tamtam naar de kleutergroep verloopt soepel, waardoor kinderen zich continu gesteund voelen in hun ontwikkeling.

Terug naar boven