Schoolplan 2023-2027
Onze school werkt met een vierjaarlijks schoolplan. In dit plan wordt beschreven welke ontwikkelingen de school de aankomende vier jaar in werking willen stellen. Tijdens deze schoolplanperiode werkt de school aan de volgende 6 speerpunten:
Thematisch werken
De aankomende jaren zal de school zich steeds meer ontwikkelen richting thematisch gericht werken. Uit verschillende onderzoeken blijkt steeds vaker dat thematisch gericht onderwijs een tal van voordelen heeft. Denk hierbij aan het effectief inzetten van onderwijstijd, hoge betrokkenheid en meer eigenaarschap bij de leerlingen en leerkrachten.
Doelen schooljaar 2024-2025:
- De leerlingen van de groepen 4 t/m 8 werken dit schooljaar aan minimaal vier overkoepelende thema’s binnen de zaakvakken, met als doel deze vakken dynamischer, relevanter en aantrekkelijker te maken en hun begrip en betrokkenheid te vergroten.
- De leerlingen van groepen 4 t/m 8 verwerken dit schooljaar minimaal twee thema’s digitaal door middel van interactieve projecten of opdrachten, ter vervanging van traditionele papieren toetsen, om hun digitale vaardigheden te versterken en de leerervaring te verrijken.
- De leerlingen ontvangen gestructureerd burgerschapsonderwijs volgens het geschreven beleidsplan, met als doel hun kennis, vaardigheden en houding op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid te versterken.
- De leerlingen verbeteren hun vaardigheden in begrijpend lezen door effectief gebruik van een gekozen methodiek, wat resultaat in beter begrip en analyse van teksten.
- De leerlingen werken met een zorgvuldig gekozen, passende methode voor de zaakvakken, geselecteerd op basis van onderzoek door leerkrachten naar beschikbare methoden, om de kwaliteit en effectiviteit van het onderwijs te verbeteren.
Groep overstijgend werken
De school wil zich ontwikkelen richting het kindgericht onderwijs. In dit onderwijs staat het kind centraal en niet het onderwijssysteem. Deze manier van werken is ook zeer passend bij onze Dalton visie en geeft ons handvatten om de zorg aan de kinderen te geven die nodig is.
Doelen schooljaar 2024-2025:
- De leerlingen ontvangen effectieve groep overstijgende instructies in rekenen, taal, spelling en lezen, afgestemd op hun individuele niveau en behoeften, om hun leerprestaties te optimaliseren en differentiatie te bevorderen.
- De leerlingen ontvangen bij lezen en spelling systematische instructie volgens de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ met als doel hun lees- en spellingsvaardigheden effectief te ontwikkelen en te versterken.
- De leerlingen werken met het programma 'Met Sprongen Vooruit' voor rekenen en wiskunde, om hun leerervaring te verrijken door interactieve lessen, coöperatieve spelvormen, bewegend leren en het maken van eigen producties, gebaseerd op actuele wetenschappelijke en didactische inzichten.
- De leerlingen van groep 4 t/m 8 werken met de methode ‘Taalactief’ die wordt ingezet om aan te sluiten op hun individuele behoeften, met als doel hun taalvaardigheden effectief te ontwikkelen en te verbeteren. Het woordenschat onderwijs van deze methode wordt eventueel aangevuld met andere materialen.
Een goede zicht op de ontwikkeling van de leerlingen en een passend aanbod
Een goede zicht op de ontwikkeling van de leerlingen en een passend aanbod hierbij is van groot belang voor de ontwikkeling van de leerlingen. De aankomende jaren legt de school prioriteit bij dit speerpunt, om zo ons onderwijs te verbeteren.
Doelen schooljaar 2024-2025:
- Alle leerkrachten zorgen ervoor dat alle leerlingvolgsystemen regelmatig worden bijgewerkt en nauwkeurig wordt onderhouden, met als doel de leerontwikkeling van elke leerling effectief te monitoren en passende ondersteuning te bieden waar nodig.
- Alle leerkrachten maken een verdiepende analyse van de methode en niet-methode gebonden toetsen, om aan te sluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerlingen.
- Alle leerkrachten evalueren de dagelijkse lessen in het blokplan van rekenen, taal en spelling en de overige vakken in de dagplanning. Vanuit de dagelijkse evaluatie worden, indien nodig, vervolgacties gepland zodat de leerling(en) de doelen behalen.
Werken in een professionele cultuur
Het verbeteren van een professionele schoolcultuur is een van de beste manieren om het onderwijs aan de leerlingen te verbeteren. Leerkrachten die professioneel gedrag laten zien (in de breedste zin van het woord), zijn vaak goede leerkrachten die de kinderen veel kunnen leren.
Doelen schooljaar 2024-2025:
- De medewerkers van de school werken met de methodiek van Stichting leerKRACHT met als primair doel de leerresultaten en het welzijn van de leerlingen te optimaliseren.
- Alle medewerkers van de school zorgen ervoor dat afspraken nauwgezet nagekomen worden, waardoor een cultuur van betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en respect wordt bevorderd binnen onze schoolgemeenschap.
- Alle medewerkers van de school participeren in het proces van onderwijsverbetering door elkaar passende feedback te geven.
De aantrekkelijke school in de wijk
De school wil een aantrekkelijke school in de wijk zijn en blijven.
Doelen schooljaar 2024-2025:
- Alle leerlingen worden ondersteund door de betrokkenheid van hun ouders/verzorgers, die ten minste 3 keer gedurende het schooljaar de school bezoeken om de visuele weergave van de onderwijsresultaten van hun kinderen te bekijken. Op deze manier wordt een gezamenlijke inspanning gestimuleerd om de leerprestaties te verbeteren en de individuele groei van de leerlingen te bevorderen.
- De schoolvisie is ontwikkeld, beschreven en terug te vinden in de dagelijkse gang van zaken, zodat alle leerlingen, ouders en medewerkers een duidelijke richting hebben om naar toe te werken en een gedeeld begrip hebben van de waarden en doelen die de school nastreeft.
- Het herschreven Dalton handboek is geïntegreerd in de dagelijkse activiteiten, waardoor leerlingen en ouders een duidelijk beeld hebben van de principes en werkwijzen van het Dalton-onderwijs bij ons op school. Dit zorgt voor een verrijkte leerervaring, waarbij leerlingen actief kunnen deelnemen aan en profiteren van het gepersonaliseerde leerproces binnen onze schoolgemeenschap.
Het jonge kind
Het afgelopen jaar heeft de onderbouw een visie traject doorlopen om de visie op kleuteronderwijs helder te krijgen met elkaar. De aankomende jaren willen wij deze visie verder uitbouwen.
Doelen schooljaar 2024-2025:
- Een nieuwe kleuteronderwijsmethode is geïmplementeerd om de leerervaring van de leerlingen te verbeteren.
- De leerkrachten werken met een duidelijke en goed uitgevoerde themaplanning, zodat de betrokkenheid en begrip van leerlingen worden vergroot en hun leerervaring wordt verrijkt.
- De leerkrachten werken samen met de leerlingen aan een verrijkende leeromgeving, met als doel een inclusieve en stimulerende sfeer te bevorderen waarin elke leerling wordt gestimuleerd om zijn of haar potentieel te verkennen, te ontwikkelen en te ontplooien.
- De leerlingen krijgen woordenschatonderwijs volgens de nieuwste ontwikkelingen. De nieuwe kleutermethode vormt de basis van dit onderwijs, maar kan indien nodig worden aangevuld met andere materialen.
- De leerlingen ontvangen effectieve groep overstijgende instructies in rekenen, taal, spelling en lezen, afgestemd op hun individuele niveau en behoeften, om hun leerprestaties te optimaliseren en differentiatie te bevorderen
- De leerlingen krijgen les volgens de methodiek Zo leer je kinderen lezen en spellen om een goede basis neer te zetten voor de overgang naar groep 3.