Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Voor de groepen 3 t/m 8 maakt de school gebruik van het Boom leerlingvolgsysteem. Voor de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van Kleuterplein.
De resultaten van de midden- en eindtoetsen worden tijdens de groepsbesprekingen besproken volgens een vast kader. Op schoolniveau worden de resultaten en trends besproken middels presentaties van de groepsleerkrachten aan het team. De intern begeleider legt de informatie vanuit de groepsbesprekingen vast.
De school handelt volgens de principes van HGW en OGW (handelings- en opbrengstgericht werken). De groepsbesprekingen zijn bedoeld als evaluatiemoment alsmede het startmoment van een nieuwe periode.
Bij het laatste gesprek in groep 7 krijgen alle leerlingen een voorlopig advies. Dit advies is door de bovenbouwleerkrachten, de intern begeleider en directie bepaald. In het tweede gesprek van groep 8 bespreken wij wederom het verwachte uitstroomniveau van de kinderen. Hierna kunnen de ouders en kinderen gericht op zoek naar een VO-school. Na de toetsresultaten van midden groep 8 zal de school het advies definitief maken. In samenwerking met de ouders zal de leerkracht van groep 8 de leerlingen inschrijven op de gekozen VO-school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een goed sociaal en pedagogisch schoolklimaat staat hoog in ons vaandel. De Dalton kernwaarde samenwerken staat hierbij centraal.
Daarnaast maken wij gebruik van de Kanjermethode.
Het team besteedt tijdens de lessen veel aandacht aan:
- het samenwerken / samen spelen;
- het tonen van belangstelling;
- het herkennen en onder woorden brengen van gevoelens;
- het hulpvaardig zijn;
- het zorg dragen voor materiaal en omgeving;
- het hanteren van omgangsvormen;
- het maken van keuzes.
Het ontwikkelen van waarden en normen:
- leerlingen leren zich thuis te voelen in een democratische samenleving waarin respectvol met de mening van anderen wordt omgegaan;
- leerlingen leren een open, creatieve houding te ontwikkelen;
- leerlingen leren verdraagzaam en begripvol te staan tegenover andere culturen en godsdiensten.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.