Openbare Daltonschool De Magneet

Maasstraat 2 3812 HS Amersfoort

  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool De Magneet
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool De Magneet
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool De Magneet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De scores op de eindtoets zijn gemiddeld ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddelde van vergelijkbare scholen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school maakt gebruik van het Boom leerlingvolgsysteem.

De resultaten van de midden- en eindtoetsen worden tijdens de groepsbesprekingen besproken volgens een vast kader. Op schoolniveau worden de resultaten en trends besproken middels presentaties van de groepsleerkrachten aan het team. De intern begeleider legt de informatie vanuit de groepsbesprekingen vast.

De school handelt volgens de principes van HGW en OGW (handelings- en opbrengstgericht werken). De groepsbesprekingen zijn bedoeld als evaluatiemoment alsmede het startmoment van een nieuwe periode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het laatste gesprek in groep 7 krijgen alle leerlingen een voorlopig advies. Dit advies is door de bovenbouwleerkrachten, de intern begeleider en directie bepaald. In het tweede gesprek van groep 8 bespreken wij wederom het verwachte uitstroomniveau van de kinderen. Hierna kunnen de ouders en kinderen gericht op zoek naar een VO-school. Na de toetsresultaten van midden groep 8 zal de school het advies definitief maken. In samenwerking met de ouders zal de leerkracht van groep 8 de leerlingen inschrijven op de gekozen VO-school.  



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goed sociaal en pedagogisch schoolklimaat staat hoog in ons vaandel. De kernwaarde samenwerken staat hierbij centraal.

Daarnaast maken wij gebruik van de Kanjermethode.

Het team besteedt tijdens de lessen veel aandacht aan:

  • het samenwerken / samen spelen;
  • het tonen van belangstelling;
  • het herkennen en onder woorden brengen van gevoelens;
  • het hulpvaardig zijn;
  • het zorg dragen voor materiaal en omgeving;
  • het hanteren van omgangsvormen;
  • het maken van keuzes.

Het ontwikkelen van waarden en normen:

  • leerlingen leren zich thuis te voelen in een democratische samenleving waarin respectvol met de mening van anderen wordt omgegaan;
  • leerlingen leren een open, creatieve houding te ontwikkelen;
  • leerlingen leren verdraagzaam en begripvol te staan tegenover andere culturen en godsdiensten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken / samenspelen
  • herkennen en verwoorden gevoel
  • maken van keuzes

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven