P.C. basisschool Kon-Tiki

Oceaan 6 3825 WC Amersfoort

  • Schoolfoto van P.C. basisschool Kon-Tiki
  • Schoolfoto van P.C. basisschool Kon-Tiki
  • Rijk onderwijs voor het jonge kind

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en juni van elk schooljaar worden in de groepen 2 t/m 8 Cito-toetsen afgenomen. Naast de methodetoetsen is het belangrijk om een landelijke toets te hebben om te kijken hoe onze leerlingen zich ontwikkelen t.o.v. het landelijk gemiddelde.

Deze informatie is belangrijk om te weten welke acties op school, groeps- en leerlingniveau nodig zijn. Op school werken we met hiatenplannen wanneer een bepaalde groep voor één of meerdere vakken onder het landelijk gemiddelde scoort. We zijn hier sinds afgelopen jaar mee gestart en zien een enorme groei in resultaten. Naast de geplande instructies worden extra instructies ingezet voor leerlingen die uitvallen op één of meer gebieden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 
Voorbereiding leerkracht: Bereiden pre-advies voor aan de hand van de meest recente CITO gegevens, werkhouding en   methodegebonden toetsen met behulp van het formulier ‘adviesoverzicht VO’. Maken pre-adviezen defintief na overleg met IB en een leerkracht van groep 8.  

Inhoud gesprek met ouders: 
Pre-advies gebaseerd op CITO resultaten, methodegeboden resultaten en werkhouding. We maken  de leerling en de ouders bewust van de leerhouding en welke leerhouding passend is bij uitstroom  de aspecten doorzettingsvermogen, taakgerichtheid, leerhouding en zelfstandigheid worden  besproken. Het gesprek is een eerste indicatie voor ouders en kind. Dit geeft richting voor het eerste maanden in groep 8. Uit het gesprek vloeien ontwikkelpunten voort voor de eerste periode in groep 8. Het pre-advies is onderdeel van de reguliere oudergesprek eind groep 7. We zorgen er in dit gesprek voor dat we het advies realistisch en stimulerend geven.  

Eind schooljaar groep 7:
Leerkrachten groep 7 maken een plan m.b.t. de einddoelen groep 8 (per leerling) waarbij ze een  overzicht maken de cruciale doelen. Ze stemmen dit af met de leerkrachten van groep 8 tijdens de  overdracht.  

Start groep 8:
Bouwco maakt afspraak met VO voor de voorlichtingsavond later in het jaar. De B8 toetsen worden afgenomen van leerling in beeld. De leerkracht analyseert de gegevens en  maakt een plan en bespreekt dit tijdens groepsbespreking met IB. 

Voorbereiding leerkracht: bekijkt pre-advies en ontwikkelingpunten vanuit adviesoverzicht. De  leerkracht beoordeelt of het pre-advies nog steeds passend lijkt, hoe de leerling aan de ontwikkelpunten gewerkt heeft en wat op dit moment mogelijk nieuwe ontwikkelpunten zijn om het beoogde advies te gaan behalen. Nodigt ouders en leerling van wie het pre-advies bijgesteld moet  worden zelf uit voor een gesprek. Deze gespreksronde is facultatief.  Er volgt een voorlichtingsavond voor ouders (VO verzorgt de inhoud van deze avond). 

Voorbereiding adviesgesprekken leerkracht: 
Leerkrachten bepalen het advies (rijksoverheid noemt dit het voorlopig advies) aan de hand van de  meest recente CITO gegevens, ontwikkelingen in de werkhouding, methodegeboden toetsen en  ontwikkeling ten opzichte van eind groep 7 met behulp van het formulier ‘adviesoverzicht VO’. Zij vragen feedback op het advies van IB en paralelcollega’s in groep 8, mogelijk overleggen ze ook  met de collega van het voorgaande leerjaar. Leerkrachten vullen (i.s.m. administratief medewerker)  het onderwijskundig rapport (OKR/BAVO formulier) in en printen deze uit.  Inhoud gesprek met ouders: Met ouders en kind wordt het advies besproken. Het OKR wordt ondertekent. Ouders  leveren het inschrijfformulier voor de middelbare school naar keuze in.  

De doorstroomtoets wordt gemaakt en gaan naar aanleiding van de resultaten gesprekken plaatsvinden. De inschrijvingen zullen vervolgens plaatsvinden en door de administratie doorgestuurd worden naar de middelbare scholen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen, op die manier ontstaat er vertrouwen en zijn leerlingen meer betrokken. Dit is een basis die nodig is om tot leren te komen. Om zicht te krijgen op de sociale veiligheid van kinderen nemen we één keer per jaar een vragenlijst af in de groepen 5 t/m 8. Leerlingen vullen deze vragenlijst anoniem in. De uitkomsten hiervan worden geanalyseerd en resulteren in nieuwe actiepunten om het sociale klimaat te verbeteren dan wel te borgen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verantwoordelijkheid
  • respect
  • autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Naar aanleiding van het inspectierapport van december 2017 waarin Kon-Tiki het oordeel zeer zwak is gegeven is er een fors verbetertraject ingezet. De zeer zwak was opgebouwd uit drie onvoldoendes, te weten op de onderdelen onderwijsresultaten, onderwijsproces en kwaliteitszorg.. Het schoolklimaat werd als voldoende beoordeeld. 

In december 2018 zijn twee onvoldoendes weer voldoende geworden, dit betreft het onderwijsproces (aanbod en het lesgeven) en de kwaliteitszorg. Het verbeteren van de onderwijsresultaten vraagt meer tijd, wel zien we dat de resultaten stijgen en we verwachten het komende jaar ook hier een voldoende te halen.

Het oordeel in december 2018 was zeer positief, men heeft benadrukt dat we het meest maximaal haalbaren in één jaar bereikt hebben. 

Mei 2019: inmiddels is ook de onvoldoende op resultaten opgehaald, met een gemiddelde Cito-score van 539,5 scoren we ruim boven het landelijk gemiddelde. 

Terug naar boven