Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In januari en juni van elk schooljaar worden in de groepen 2 t/m 8 Cito-toetsen afgenomen. Naast de methodetoetsen is het belangrijk om een landelijke toets te hebben om te kijken hoe onze leerlingen zich ontwikkelen t.o.v. het landelijk gemiddelde.
Deze informatie is belangrijk om te weten welke acties op school, groeps- en leerlingniveau nodig zijn. Op school werken we met hiatenplannen wanneer een bepaalde groep voor één of meerdere vakken onder het landelijk gemiddelde scoort. We zijn hier sinds afgelopen jaar mee gestart en zien een enorme groei in resultaten. Naast de geplande instructies worden extra instructies ingezet voor leerlingen die uitvallen op één of meer gebieden.
Eind groep 7
Voorbereiding leerkracht: Bereiden pre-advies voor aan de hand van de meest recente CITO gegevens, werkhouding en methodegebonden toetsen met behulp van het formulier ‘adviesoverzicht VO’. Maken pre-adviezen defintief na overleg met IB en een leerkracht van groep 8.
Inhoud gesprek met ouders:
Pre-advies gebaseerd op CITO resultaten, methodegeboden resultaten en werkhouding. We maken de leerling en de ouders bewust van de leerhouding en welke leerhouding passend is bij uitstroom de aspecten doorzettingsvermogen, taakgerichtheid, leerhouding en zelfstandigheid worden besproken. Het gesprek is een eerste indicatie voor ouders en kind. Dit geeft richting voor het eerste maanden in groep 8. Uit het gesprek vloeien ontwikkelpunten voort voor de eerste periode in groep 8. Het pre-advies is onderdeel van de reguliere oudergesprek eind groep 7. We zorgen er in dit gesprek voor dat we het advies realistisch en stimulerend geven.Eind schooljaar groep 7:
Leerkrachten groep 7 maken een plan m.b.t. de einddoelen groep 8 (per leerling) waarbij ze een overzicht maken de cruciale doelen. Ze stemmen dit af met de leerkrachten van groep 8 tijdens de overdracht.
Start groep 8:
Bouwco maakt afspraak met VO voor de voorlichtingsavond later in het jaar. De B8 toetsen worden afgenomen van leerling in beeld. De leerkracht analyseert de gegevens en maakt een plan en bespreekt dit tijdens groepsbespreking met IB.Voorbereiding leerkracht: bekijkt pre-advies en ontwikkelingpunten vanuit adviesoverzicht. De leerkracht beoordeelt of het pre-advies nog steeds passend lijkt, hoe de leerling aan de ontwikkelpunten gewerkt heeft en wat op dit moment mogelijk nieuwe ontwikkelpunten zijn om het beoogde advies te gaan behalen. Nodigt ouders en leerling van wie het pre-advies bijgesteld moet worden zelf uit voor een gesprek. Deze gespreksronde is facultatief. Er volgt een voorlichtingsavond voor ouders (VO verzorgt de inhoud van deze avond).
Voorbereiding adviesgesprekken leerkracht:
Leerkrachten bepalen het advies (rijksoverheid noemt dit het voorlopig advies) aan de hand van de meest recente CITO gegevens, ontwikkelingen in de werkhouding, methodegeboden toetsen en ontwikkeling ten opzichte van eind groep 7 met behulp van het formulier ‘adviesoverzicht VO’. Zij vragen feedback op het advies van IB en paralelcollega’s in groep 8, mogelijk overleggen ze ook met de collega van het voorgaande leerjaar. Leerkrachten vullen (i.s.m. administratief medewerker) het onderwijskundig rapport (OKR/BAVO formulier) in en printen deze uit. Inhoud gesprek met ouders: Met ouders en kind wordt het advies besproken. Het OKR wordt ondertekent. Ouders leveren het inschrijfformulier voor de middelbare school naar keuze in.De doorstroomtoets wordt gemaakt en gaan naar aanleiding van de resultaten gesprekken plaatsvinden. De inschrijvingen zullen vervolgens plaatsvinden en door de administratie doorgestuurd worden naar de middelbare scholen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen, op die manier ontstaat er vertrouwen en zijn leerlingen meer betrokken. Dit is een basis die nodig is om tot leren te komen. Om zicht te krijgen op de sociale veiligheid van kinderen nemen we één keer per jaar een vragenlijst af in de groepen 5 t/m 8. Leerlingen vullen deze vragenlijst anoniem in. De uitkomsten hiervan worden geanalyseerd en resulteren in nieuwe actiepunten om het sociale klimaat te verbeteren dan wel te borgen.
Naar aanleiding van het inspectierapport van december 2017 waarin Kon-Tiki het oordeel zeer zwak is gegeven is er een fors verbetertraject ingezet. De zeer zwak was opgebouwd uit drie onvoldoendes, te weten op de onderdelen onderwijsresultaten, onderwijsproces en kwaliteitszorg.. Het schoolklimaat werd als voldoende beoordeeld.
In december 2018 zijn twee onvoldoendes weer voldoende geworden, dit betreft het onderwijsproces (aanbod en het lesgeven) en de kwaliteitszorg. Het verbeteren van de onderwijsresultaten vraagt meer tijd, wel zien we dat de resultaten stijgen en we verwachten het komende jaar ook hier een voldoende te halen.
Het oordeel in december 2018 was zeer positief, men heeft benadrukt dat we het meest maximaal haalbaren in één jaar bereikt hebben.
Mei 2019: inmiddels is ook de onvoldoende op resultaten opgehaald, met een gemiddelde Cito-score van 539,5 scoren we ruim boven het landelijk gemiddelde.