Openbaar Kindcentrum Het Nieuwe Land

Watersteeg 87 3824 EL Amersfoort

  • Schoolfoto van Openbaar Kindcentrum Het Nieuwe Land
  • Schoolfoto van Openbaar Kindcentrum Het Nieuwe Land
  • Schoolfoto van Openbaar Kindcentrum Het Nieuwe Land
  • Schoolfoto van Openbaar Kindcentrum Het Nieuwe Land
  • Schoolfoto van Openbaar Kindcentrum Het Nieuwe Land

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij werken, samen met onze leerlingen, hard aan het behalen van goede onderwijsresultaten. Bovenstaande gegevens wijzen naar onze resultaten voor Rekenen, Spellen en Begrijpend lezen. Naast deze resultaten zetten we in op een rijk kennisaanbod en gaan onze leerlingen van school met een brede algemene kennis. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Er zijn verschillende soorten resultaten waar we als school mee werken; wij nemen naast onze methodegebonden toetsen ook twee keer per jaar landelijk genormeerde toetsen af bij de basisvaardigheden. De volgende toetsen worden gebruikt:

  • Cito leerling in beeld DMT, (technisch lezen) Groep 3 t/m 8
  • Cito leerling in beeld  Begrijpend lezen, groep 4 t/m 8
  • Cito leerling in beeld  Spelling, groep 3 t/m 8
  • Cito leerling in beeld  Spelling werkwoorden, groep 7 en 8
  • Cito leerling in beeld Rekenen, groep 3 t/m 8
  • Cito Doorstroomtoets, groep 8
  • Voor de Sociaal-Emotionele Ontwikkeling (SEO) maken we gebruik van Scol en de KZI (Vreedzame school).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Toelichting niet nodig
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie op sociale opbrengsten is gebaseerd op de uitgangspunten van "De Vreedzame School". Dit is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven