Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Marke hebben wij vakleerkrachten bewegingsonderwijs en een vakleerkracht wetenschap en techniek. De groepen 1/2 krijgen één keer per week bewegingsonderwijs van de vakleerkracht en de groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs. De vakleerkracht wetenschap en techniek is één dag per week aanwezig op school. De groepen 3 t/m 8 krijgen jaarlijks een periode wetenschap en techniekonderwijs gericht op een specifiek thema.
Bewegingsonderwijs, daaronder valt ook het buitenspelen.
Onder wereldoriëntatie valt ook kunstzinnige en creatieve vorming, aangezien we alles in projecten aanbieden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een koppeling tussen spelend en ontdekkend leren met prentenboeken als inspiratie en IPC Early Years.
Op de Marke gaan alle leerlingen 27,5 uur naar school waarvan 25 lesuren. De leerlingen hebben 40 minuten pauze per dag.
Deze uitwerking van de uren per vakgebied zijn de gemiddelde uren per week.
De uren van wereldoriëntatie en kunstzinnige- en creatieve vorming worden op De Marke voorgegeven in projectweken aan de hand van de methode IPC. De technieklessen die wij op De Marke geven, vallen hier ook onder.
Tijdens het eten & drinken wordt een onderwijsactiviteit aangeboden, bv. voorlezen.
De Marke voldoet aan een groot deel van de eisen die gesteld worden binnen ons samenwerkingsverband. Wij bieden de basisondersteuning op een goed niveau. Ons verwijzingspercentage en het aantal doublures ligt rond de één procent, ruim beneden de norm van het samenwerkingsverband. In de situatie wanneer wij niet de juiste school blijken te zijn voor uw kind(eren), schromen wij niet om in goed overleg met de ouders te kijken naar een school die beter aansluit bij de ontwikkeling van het kind. Speciaal voor ouders is er JOSSEE, een steunpunt voor al uw vragen en hulp rondom passend onderwijs.
JOSEE: steunpunt passend onderwijs in de regio Eemland
Heb je vragen over passend onderwijs of loop je vast op school dan kun je terecht bij het jeugd- en oudersteunpunt Eemland: JOSEE. Op www.josee.nu vinden jeugdigen (van 4 tot 18 jaar) en hun ouders en verzorgers toegankelijke, objectieve informatie over passend onderwijs. De medewerkers van JOSEE denken met je mee, geven informatie en kunnen je in contact brengen met de juiste personen en instanties. Ook kun je vragen over je eigen specifieke situatie voorleggen aan JOSEE. Wil je persoonlijk advies of steun, dan heeft JOSEE een aantal spreekuren per week, waarvoor je online eenvoudig een afspraak kunt maken. Je kunt JOSEE ook gewoon bellen tijdens de spreekuren. JOSEE werkt onafhankelijk en objectief. Vragen kunnen anoniem gesteld worden.
Contact voor informatie of het maken van een afspraak:
Bel: 033 – 30 30 488
Mail: contact@josee.nu
De actuele spreekuurtijden vind je op de website: www.josee.nu
JOSEE is gesloten tijdens de schoolvakanties van de regio Midden-Nederland.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities van De Marke met betrekking tot de ondersteuning van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte kunt u terug vinden in het Schoolondersteuningsprofiel.
Op de Marke werken wij in de groepen 1/2 thematisch. Het thema is gekoppeld aan een prentenboek dat gedurende 6 tot 8 weken centraal staat. In ons onderwijs staat het spelend en ontdekkend leren centraal. Hierbij wordt een uitdagende leeromgeving gecreëerd, zodat onze leerlingen spelenderwijs kunnen leren. De te behalen doelen worden door de leerkrachten betekenisvol aangeboden, waarbij spel het uitgangspunt is. Wij maken gebruik van de doelen van de SLO voor de groepen 1/2. De leerkracht is degene die het proces bewaakt. Daarnaast is er koppeling gemaakt tussen het werken vanuit deze prentenboeken en de leerlijn van IPC Early Years, wat zorgt voor een doorgaande lijn in de rest van de school.
Om de ontwikkeling van onze leerlingen in de groepen 1/2 in kaart te brengen werken wij met KIJK! Dit is een digitaal instrument waarmee de ontwikkeling van jonge kinderen wordt gevolgd d.m.v. observaties. Hierbij wordt gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek. Ook wordt er aandacht besteed aan de basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die kunnen zorgen voor problemen in de ontwikkeling. Dagelijks worden onze leerlingen geobserveerd tijdens diverse betekenisvolle momenten in de groep. Minimaal twee keer per jaar worden de bevindingen geregistreerd in KIJK! . De ontwikkeling van het kind wordt vergeleken met wat van een kind van die leeftijd verwacht mag worden.
De informatie die wij vanuit de registratie van KIJK! krijgen, zorgt ervoor dat wij ons onderwijsaanbod beter kunnen aanpassen aan de behoeften van onze leerlingen in de onderbouw.
Tot slot zijn er leerlingen die onder schooltijd een specifiek NT-2 aanbod ontvangen.