KBS De Marke

Wezeperberg 4 3825 DJ Amersfoort

  • Schoolfoto van KBS De Marke
  • Schoolfoto van KBS De Marke
  • Schoolfoto van KBS De Marke
  • Schoolfoto van KBS De Marke
  • Schoolfoto van KBS De Marke

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Binnen SKOSS-KPOA zijn op basis van de schoolweging per school ambitienormen en minimumnormen bepaald voor de gemiddelde referentieniveaus en de afzonderlijke referentieniveaus voor de vakgebieden lezen, reken-wiskunde en spelling. De ambitienorm betreft het gewogen landelijke gemiddelde passend bij de schoolweging. De minimumnorm betreft de signaleringswaarde van de inspectie.

Op grond van de resultaten van de eindtoets – per 2024 de doorstroomtoets – komen we tot de conclusie dat de school:

- voor het vakgebied lezen voor 1F boven de minimumnorm scoort en licht (1%) onder de ambitienorm. Voor referentieniveau 2F scoort de school boven de minimum- en ambitienorm.

- voor het vakgebied rekenen-wiskunde voor zowel voor 1F als 1S boven de minimumnorm scoort en boven de ambitienorm

- voor het vakgebied Taalverzorging voor zowel 1F als 2F boven de minimumnorm scoort en boven de ambitienorm

Deze scores vinden wij passend bij de leerlingpopulatie in groep 8 van het afgelopen jaar, omdat de groep leerlingen over het algemeen uit een sterke leerlingpopulatie bestond. De leerlingen hebben daarnaast een mooie groei in hun ontwikkeling hebben laten zien, waarvan sommigen het laatste jaar flink gegroeid zijn. Binnen de groep waren weinig bijzonderheden. De meeste leerlingen werkten op de reguliere leerlijn of met uitdagende leerstof, een enkeling had aangepaste leerstof in verband met een specifieke onderwijsbehoefte door een taalontwikkelingsstoornis (TOS), lagere intelligentie of dyscalculie.  

Op grond van deze eindopbrengsten zijn in het kader van kwaliteitszorg het komende schooljaar verbetermaatregelen voorzien (zie paragraaf 2.4).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in beeld.

De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld:

-          Rekenen-wiskunde
-          DMT
-          Begrijpend lezen
-          Spelling

Daarnaast maakt de school gebruik van KIJK en de leerdoelen van SLO voor de groepen 1/2. Kindbegrip wordt ingezet voor de groepen 3 t/m 8. Hiermee worden de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen gemonitord. Tevens worden vanaf groep 3 de AVI toetsen afgenomen.   

Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Parnassys.

Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging KPOA-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd.

Terugkijkend op het vorige schooljaar stellen wij vast dat bij de volgende groepen voor de volgende vakgebieden de minimumnormen niet behaald zijn bij de afname einde van het schooljaar:

Rekenen-wiskunde: groepen 5 (3 vd 4)
DMT: groepen 3 (2 vd 4)
Begrijpend lezen: groepen 5 (2 vd 4)
Spelling: groepen 5 (3 vd 4)

Dit betekent dat in het kader van kwaliteitszorg (zie paragraaf 2.4) voor deze groepen verbetermaatregelen zijn voorzien.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze adviezen m.b.t. het Voortgezet Onderwijs zijn erop gericht om voor elke leerling een passende onderwijsrichting te adviseren die recht doet aan de leerling. Hierbij spelen, naast de toetsresultaten, ook zaken als inzet, werkhouding en welbevinden een rol. Terugkoppeling vanuit het Voortgezet Onderwijs geeft ons informatie over het advies dat wij hebben gegeven. In veel gevallen zitten de leerlingen in het derde jaar van het Voortgezet Onderwijs nog steeds in het type vervolgonderwijs wat door de school geadviseerd is.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samenwerking staat centraal op De Marke. De leerlingen leren samen te werken met medeleerlingen en volwassenen. Hiervoor maken wij o.a. gebruik van coöperatieve werkvormen.  De ouders van De Marke worden gezien als partners in de opvoeding en onderwijs. Op De Marke zien wij veiligheid als een basis om tot ontwikkeling te komen. Zo maken wij gebruik van een duidelijke structuur binnen de school, schoolregels en duidelijke afspraken voor de omgang met elkaar. Binnen deze kaders mag je jezelf zijn, kun je vertrouwen op elkaar en wordt het zelfvertrouwen bevorderd. Dit alles maakt dat wij in een prettige sfeer met elkaar samenwerken.  Vanuit gelijkwaardigheid en openheid communiceren wij op een transparante manier. We verwachten van iedereen een reflectieve houding, waarin het mogelijk is om eerlijke feedback te geven en te ontvangen. Wij willen dat iedereen met plezier en enthousiasme naar school komt. In harmonie en saamhorigheid leren en werken wij, ontstaan vriendschappen,  vieren we successen en vergroten we de motivatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking
  • Veiligheid en eerlijkheid
  • Plezier en enthousiasme

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven