Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Het circuitonderwijs biedt een uitstekende voorbereiding op het vervolgonderwijs en op de toekomst. Kinderen leren zelfstandigheid, samenwerken en plannen door hun hele schoolloopbaan bij ons op school. Het geheel resulteert in eindopbrengsten die al jaren een stijgende lijn vertonen en boven de verwachte scores liggen van onze populatie.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Binnen onze overlegstructuur bieden wij ruim tijd aan de opbrengsten. De collega's van de groepen 1-2, 3 en 4, 5 en 6, 7 en 8 hebben iedere 4 weken een overleg waarin zij met elkaar kijken naar te behalen doelen en evalueren de behaalde doelen. Er wordt gekeken naar wat er is ingezet om doelen te behalen en wat ingezet kan gaan worden. Als doelen niet behaald worden, dan wordt ingezoomd op wat een volgend keer beter kan.
Er vinden drie keer per jaar groepsbesprekingen plaats met de IB'er van de school. Ook hierbij wordt gekeken naar de doelen en de opbrengsten. Vanuit de CITO-scores vindt een analyse plaats en wordt bekeken wat er nodig is om een volgende stap te maken. De leerkrachten presenteren deze analyses aan elkaar om elkaar zo mee te nemen in het gehele schoolproces.
Met de kinderen van de groep wordt ook gekeken naar de te behalen doelen. Zij worden op die manier betrokken bij dat wat men bereiken wil.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen uitstromen naar het voor het best passende vervolgonderwijs. De gemiddelde uitstroom van onze leerlingen ligt op HAVO-VWO niveau. Binnen ons onderwijs besteden wij veel tijd aan rekenen en taal, maar ook leren de kinderen sociale vaardigheden. Dit alles in een positieve sfeer die kinderen uitdaagt tot plannen, zelfstandig werken en samenwerken.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij willen dat school voor alle aanwezigen een veilige omgeving is. Daarvoor hanteren wij preventief de schoolbrede aanpak gedrag: PBIS.
De inspectie van het onderwijs is tevreden en heeft voor De Meander op 30 november 2017 , net als voorgaande jaren, het basisarrangement vastgesteld. Alle indicatoren werden als voldoende beoordeeld. Een maximale score voor dit onderzoek.