Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de vakleerkrachten bewegingsonderwijs en muziek is er ook een gecertificeerd Rots & Watertrainer. Tevens hebben we specialisatie in huis in de vorm van logopedie, autisme-expert en een praktijk voor fysiotherapie, ergotherapie en spelbegeleiding.
Verantwoording lesurentabel
Binnen De Klimboom worden bewuste keuzes gemaakt ten aanzien van de invulling van de onderwijstijd. Waar bijvoorbeeld bij de jongste groepen en in de speciale leerstroom Mondelinge Taal een grote plaats inneemt, is dit in de oudere groepen anders verdeeld. Daar wordt meer tijd besteed aan schriftelijke taal/lezen en rekenvaardigheden.
Voor alle groepen zijn er wekelijks 2 lesuren bewegingsonderwijs van een vakleerkracht.
De school geeft een aanbod in 4 profielen gebaseerd op het Landelijk Doelgroepenmodel:
- 2. VSO ZML- Dagbesteding: Belevingsgerichte dagbesteding, streefniveaus: ZIEN! score minimaal 2.0 (welbevinden en betrokkenheid) en ZML leerlijn niveau 3
- 3a. VSO ZML- Dagbesteding: Activiteitengerichte dagbesteding, streefniveaus: ZIEN! score minimaal 2.0 en ZML-leerlijn niveau 5
- 3b. VSO ZML- Dagbesteding: Arbeidsmatige dagbesteding, streefniveau Zien! score minimaal 2.50 en ZML-leerlijn niveau 7
- 4. PRO / VSO ZML- Arbeidsmarktgericht: Beschutte arbeid, streefniveaus: ZIEN! score minimaal 3.0 en ZML-leerlijn niveau 9
Alle groepen werken volgens een lesrooster dat voor de leerlingen wordt vormgegeven door middel van picto's. In alle groepen wordt inhoud gegeven aan (voorbereidend) taal- en rekenonderwijs. Daarnaast zijn burgerschap/wereldoriëntatie, sociaal emotionele vorming en leren leren belangrijke vakken. De school biedt alle leerlingen ook bewegingsonderwijs, Rots & Water en Muziek van vakleerkrachten.
Toelating tot de school is alleen mogelijk indien een TLV (Toelaatbaarheidsverklaring) is afgegeven voor speciaal onderwijs (ZMLK).
De school heeft een Commissie voor de Begeleiding (CvB) De CvB heeft de taak om de kwaliteit van het onderwijs en de ondersteuning te waarborgen. Dit doet zij als volgt:
- betrokkenheid bij inhoudelijke ontwikkelingen op schoolniveau ten aanzien van leerlingbegeleiding en het onderwijsleerproces
- verantwoordelijkheid voor de toelating van nieuwe leerlingen, de CvB is hierbij het orgaan van besluitvorming.
- begeleiding van en toezicht op de ontwikkeling van individuele leerlingen, naast de leerkracht.
Individuele leerlingen worden besproken bij signalering van een aanvullende ondersteuningsbehoefte of monitoring van daarop gerichte interventies door (een afvaardiging van) de CvB. Omdat ook medische vragen een rol kunnen spelen bij een juiste begeleiding van de leerling neemt ook een jeugdarts van de GGD deel aan de CvB, waarin de jeugdarts een adviserende rol heeft. Indien nodig en gewenst laat de commissie zich daarnaast adviseren door andere deskundigen. De CvB wordt gevormd door de intern begeleider, de orthopedagoog, schoolarts, schoolmaatschappelijk werkster en directie. De directeur van de school is de voorzitter.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school zijn wij voortdurend aan het onderzoeken hoe wij het aanbod van ons onderwijs zo passend mogelijk kunnen maken. Sinds een aantal jaren hebben wij daarom groep Veldmuis. Dit is een groep waarin we, samen met de Amerpoort, in een tijdsbestek van maximaal twee jaar, onderzoeken of een kind uiteindelijk in een groepssetting van onze school past.
Onze 4 -5 jarige leerlingen worden vaak naar onze school verwezen vanuit een peuter (PDC)- of kinderdagcentrum (KDC) van Amerpoort.