De Klimboom

Heiligenbergerweg 185 3816 AJ Amersfoort

  • Schoolfoto van De Klimboom
  • Schoolfoto van De Klimboom
  • Schoolfoto van De Klimboom
  • Schoolfoto van De Klimboom

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om tot ontwikkeling te kunnen komen, is het van belang dat leerlingen zich veilig voelen in de schoolomgeving die wij bieden. We bieden veel nabijheid en ondersteuning, maar proberen leerlingen ook steeds zelfstandiger te laten worden gedurende hun schoolloopbaan.

Om een gestructureerd aanbod te geven bieden we wekelijkse lesactiviteiten vanuit De Vreedzame School en Rots & Water.

Daarnaast willen we ook monitoren hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt en hoe zij de school beleven. Dit doen we door:

  • de inzet van Zien! van ParnasSys (waarbij de sociale competenties van de leerlingen centraal staan)
  • het afnemen van tevredenheidsenquêtes bij de oudere leerlingen (jaarlijks)

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Uitgaan van ontwikkeling
  • Activering van de leerlingen
  • Opbrengstgericht onderwijs

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

In de meeste gevallen zullen de leerlingen doorstromen naar het VSO. VSO staat voor Voortgezet Speciaal Onderwijs. Veel van onze leerlingen maken de overstap vanaf het twaalfde jaar richting Beekdal VSO. Omdat Beekdal VSO in hetzelfde gebouw gevestigd is, maakt het een overstap prettig en overzichtelijk. Beekdal is onderdeel van 's Heeren Loo onderwijs.
Naast doorstromen in ons gebouw, is het voor leerlingen uiteraard ook mogelijk om de overstap naar een andere school te maken. Voor een deel van onze leerlingen is een overstap naar Praktijkonderwijs mogelijk.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2017 is onze school in het kader van een bestuursbezoek onderzocht. Naar aanleiding van dit bezoek is het basisarrangement behouden, getoetst naar de huidige wettelijke criteria.  Vanuit deze basis zijn we voortdurend bezig met het borgen en verbeteren van onze kwaliteit. Om meer te weten hoe we dat doen, kunt u terecht op onze site. Uiteraard geven we ook graag mondeling antwoord op uw vragen.

De onderwijsinspectie heeft de volgende doelstellingen:

  • verbeteren van de stelselkwaliteit
  • verantwoordelijkheid bij besturen
  • waarborgen
  • stimuleren
  • toezicht op maat

De besturen zijn verantwoordelijk voor de financiën en kwaliteit van de scholen; de inspectie kijkt mee waar nodig. Alleen bij grote risico's worden de scholen bezocht. Daarbij kijkt de inspectie naar de kernfuncties van het onderwijs: allocatie (krijgen de leerlingen het juiste aanbod) socialisatie (sociale vaardigheden), selectie en gelijke kansen (Gaan alle leerlingen naar de juiste vervolgvoorziening) en kwalificatie (kennis en vaardigheden bijbrengen).

Terug naar boven