Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussentijdse toetsen zijn de thermometer voor de school. Door de cijfers te vergelijken met de landelijke norm kunnen we zien of we op de juiste manier met het onderwijs bezig zijn. We kijken hierbij naar de vaardigheidsgroei van het individuele kind en naar die van de groep als geheel. Indien er in een groep veel sprake is van extra zorg rond bijvoorbeeld taalontwikkeling, dan is dit terug te zien in de resultaten van de taalonderdelen. Dit analyseren we en vervolgens stellen we ons handelen doelgericht bij. De toetsresultaten en de analyse daarvan worden minimaal twee keer per jaar met de intern begeleider besproken.
We werken toe naar de referentieniveaus 1f (fundamenteel niveau, wat een kind zou moeten beheersen om deel te nemen aan de geletterde samenleving) en 1s (streefniveau, waar een kind wat meer naar toe kan groeien) .
Op 8 februari 2022 is de wet doorstroomtoetsen primair onderwijs aangenomen door de Eerste Kamer. Deze wet draagt bij aan een soepele overgang van leerlingen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Hierdoor functioneert de toets beter als instrument voor kansengelijkheid.
Vanaf schooljaar 2023/2024 wordt de eindtoets in groep 8 een ‘doorstroomtoets’.
Er is één week (eind maart) waarin alle leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Door de invoering van een centraal aanmeldmoment (tussen 25 maart en 31 maart) maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies.
Het tijdpad van het schooladvies en de toets verandert.
Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
- Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Hoe komt ons schooladvies tot stand
Om te komen tot een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs kijken wij zowel naar de toets resultaten van de leerling als naar vaardigheden als plannen, zelfstandigheid, motivatie, werkhouding, samenwerken en huiswerkattitude.
Het schooladvies wordt naar boven bijgesteld, als de leerling de doorstroomtoets beter gemaakt heeft. Alleen als een bijstelling van het schooladvies niet in het belang van de leerling wordt geacht, kunnen wij besluiten het advies, goed onderbouwd, niet te wijzigen.
De leerkracht groep 8 bespreekt alle kinderen door met de coördinator van de school voor het voortgezet onderwijs. Het voortgezet onderwijs moet instemmen met de aanmelding van een kind. Deze instemming is gerelateerd aan het schooladvies van de basisschool.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn of naar eigen tempo, wij zorgen ervoor dat hier ruimte voor is. Ieder kind heeft eigen ontwikkelpunten en kan bij ons zichzelf zijn.
SchoolWide Positive Behavior Support is de manier waarop De Fontein werkt om een veilige omgeving te creëren voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Vanuit de gedachte dat goed gedrag is aan te leren en alles wat je aandacht geeft groeit, werken we vanuit positieve gedragsverwachtingen en bekrachtigen we goed gedrag. “Samen zijn we verantwoordelijk voor elkaars veiligheid en gaan we respectvol met elkaar om.
Voor lessen sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we de methode Kwink.
De Fontein valt onder het basistoezicht van de inspectie. Er wordt onder andere gekeken naar de uitslag route 8 eindtoets van groep 8 en de Cito tussen resultaten van de groepen 2 tot en met 8.
We werken volgens de kwaliteitseisen van inspectie en werken aan onze eigen kwaliteitseisen. Deze eisen gaan niet alleen over de resultaten van de toetsen maar ook over welbevinden en groei op sociaal emotioneel gebied van de kinderen.