Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs
Team en groepsindeling
Directie en management team: Arjen Gaasterland is (meerschools) directeur en eindverantwoordelijk voor het totale beleid van de school. Aletta Wijnsouw is locatie leider en het dagelijks gezicht van de school. Daarnaast is Danielle Pothof lid van het MT. Samen met de schoolcoaches sturen zij de onderwijsontwikkelingen aan en bewaken zij de voortgang en kwaliteit van het onderwijs. Daarbij worden zij ondersteund door de Intern begeleider (IB-er). Hun belangrijkste taken zijn: het adequaat organiseren van de gang van zaken op school, het zorgen voor goede communicatie, het aansturen van het onderwijsteam en het bewaken van de kwaliteit van het onderwijs.
Intern begeleider: De intern begeleider (IB-er) coördineert alles op het gebied van zorg en extra ondersteuning. Zij denkt mee met leerkrachten als er extra zorg nodig is of externe expertise. Ook coördineert zij het opstellen van handelingsplannen en onderhoudt zij de contacten met hulpverleners van buitenaf zoals Passend Onderwijs en Oké op school.
Leerkrachten: Het team bestaat uit ongeveer 15 leerkrachten die het onderwijs verzorgen op de Olijfboom. Een aantal collega's werkt als duo-partners samen in een groep. Ons streven is dat er per week maximaal twee leerkrachten voor één groep staan. Helaas lukt ons dat niet altijd op het moment dat leerkrachten ziek zijn.
Onderwijsassistenten: Op onze school zijn meerdere onderwijsassistentes aanwezig. Zij bieden ondersteuning aan leerkrachten en leerlingen.
Overige ondersteuning: De Olijfboom pretendeert een 'echte leesschool' te zijn. Voor extra leesondersteuning heeft de school een aantal betrokken leesouders.
Administratie: De directie wordt ondersteunt door een management assistent die ook voor de administratie zorgt.
Stagiaires: Regelmatig begeleiden wij studenten die als onderdeel van haar/zijn opleiding ervaring komen opdoen in de dagelijkse praktijk.
Nascholing: De leerkrachten werken voortdurend aan hun vakmanschap. "Stilstand is achteruitgang!". Ontwikkelingen in het onderwijs worden op de voet gevolgd. Het team van de Olijfboom laat zich regelmatig planmatig bijscholen. Verder organiseren de teamleden studiedagen waarop zaken als ‘visie op het onderwijs’ en ‘evaluatie van ingevoerde maatregelen en methoden’ aan de orde komen. De studiedagen verhogen daarmee ook de kwaliteit van het onderwijs.
Groepsindeling: Voor de groepsverdeling gaan we uit van de visie van de school en houden daarbij rekening met het aantal leerlingen.
Verder hanteren wij zowel homogene groepen als combinatie groepen. Op dit moment zijn er twee groepen 1-2 en verder is er van alle groepen één groep aanwezig. De groepsgrootte heeft een gemiddelde van 24 leerlingen.
Betekenisvol spelend leren
Kinderen leren door spelen. Wij werken thematisch en door het op een betekenisvolle manier aan te bieden komen alle ontwikkelingsgebieden aan de orde. Het spel in de hoeken en de inzet van ontwikkelingsmaterialen geeft kinderen mogelijkheden om spelend te ontdekken, zelf te ontwerpen en samen en zelfstandig te leren.
Voor het volgen van de kinderen wordt bij de groepen 1-2 gebruik gemaakt het leerlingvolgsysteem: Mijn Kleuter Groep.
Onderzoekend en ontdekkend leren
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Om bij deze eigenschap aan te sluiten, gebruiken wij op onze school leskracht voor wereldoriëntatie. Bij leskracht haken de gebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, burgerschap en techniek in elkaar. Daarnaast leren zij begrijpend lezen, onderzoeken, ontdekken en presenteren
Het komt steeds vaker voor dat kinderen thuis meerdere talen spreken. Het Nederlands is dan vaak de tweede taal. Wij spreken in dat geval van NT2 kinderen. Ongeveer een derde van alle leerlingen op de Olijfboom mag zicht NT2 leerling noemen. Om deze kinderen zo goed mogelijk Nederlands te leren, hebben wij op school een speciale NT2 leerkracht. In de groepen wordt de Nederlandse taal veel ondersteund met beeldmateriaal.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Iedere kind heeft een bepaalde behoefte zicht te kunnen ontwikkelen. Op de Olijfboom willen wij tegemoet komen aan die ontwikkelingsbehoefte van leerlingen. Echter is het helaas voor ons niet mogelijk om aan alle ontwikkelingsbehoefte van kinderen tegemoet te komen. Wij missen de mensen, middelen of bevoegdheden daarvoor. Tijdens de plaatsing van leerlingen zijn wij daarom kritisch en zullen altijd vooraf onderzoeken of wij tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoefte van een (toekomstige) leerling.
Daarnaast gebruiken wij een passend leerlingvolgsysteem zodat wij aan kunnen sluiten bij de onderwijsbehoefte van onze leerlingen. Zo nodig maken wij een Onderwijs Ondersteuning Profiel (OOP). Hierin staat vermeld wat de mogelijkheden zijn om leerlingen te ondersteunen. Hierbij gaan wij op de Olijfboom uit van basisondersteuning en extra ondersteuning.
Voor extra ondersteuning maken wij gebruik van onderwijsassistentes en wij werken nauw samen met Stichting Passend Onderwijs.
Sinds het schooljaar 2022-2023 is er een samenwerking met buitenschoolse opvang Bubbels.
BSO Bubbels is net als onze school, kleinschalig en huiselijk. Zij bieden alleen opvang aan kinderen van onze eigen school. Zij zijn 51 weken per jaar geopend en zorgen voor een uitgebreid programma in de vakanties.