Basisschool de Olijfboom

Bongerdstraat 2 1326 AB Almere

  • Daar blijf je groeien!
  • Kan ik je vertrouwen?
  • Elke schooldag start met een leesactiviteit.
  • Schoolfoto van Basisschool de Olijfboom
  • Op onze school hebben de kinderen twee keer in de week gym van een gymleerkracht.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De laatste paar jaar waren de eindresultaten boven het landelijk gemiddelde. De resultaten van dit schooljaar zijn lager uitgevallen. Aangezien er de laatste jaren veel nieuwe leerlingen bij zijn gekomen, lag dit in de verwachting. Persoonlijk hebben alle leerlingen een grote groei doorgemaakt en kunnen wij tevreden zijn over de resultaten die zij hebben laten zien en de ontwikkeling die zij hebben doorgemaakt. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school


De leerlingen van groep 1-2 worden door de leerkracht nauwkeurig gevolgd door het observatiesysteem MijnKleuterGroep. De gegevens worden met de ouders en de IB-er van de school besproken.

Wanneer daartoe aanleiding bestaat, wordt de leerling gericht onderwijsgegeven op achterstand e/o voorsprong.

Tweemaal per schooljaar worden de leerlingen getoetst. Deze resultaten geven de leerkracht inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordt gebruikt om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen. 

Tijdens de oudergesprekken wordt de ontwikkeling van de leerlingen met de ouders en het kind besproken. 



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

HOE HET SCHOOLADVIES TOT STAND KOMT                       

1. Inschatting van schoolniveau (gr. 6)

In groep 6 wordt voor alle leerlingen een inschatting van schoolniveau geformuleerd. Dit noemen wij een 'voorlopig schooladvies'. Deze inschatting van schoolniveau mag bestaan uit één schoolsoort of uit twee naastgelegen schoolsoorten. Door vanaf groep 6 het gesprek met leerlingen en hun ouders aan te gaan over de wederzijdse verwachtingen neemt de duidelijkheid over het schooladvies toe.  

2. Inschatting van schoolniveau en (eventuele) ondersteuningsbehoefte (gr. 7)

In groep 7 stelt de PO-school een nogmaals een inschatting van schoolniveau op. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Ook deze inschatting van schoolniveau wordt uiteraard weer met ouders en leerling besproken. Dit gesprek is ook bedoeld om leerlingen en ouders te informeren over het verdere verloop van het traject.  

3. Voorlopig schooladvies (gr. 8)

In groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders in januari het voorlopige schooladvies. Dit voorlopige schooladvies wordt door de basisschool voorafgaand aan de afname van de doorstroomtoets vastgesteld. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken.  

4. Definitief schooladvies (gr. 8)

In de november wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten wordt een toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Als dit toetsadvies hoger uitvalt dan het voorlopige schooladvies, dan neemt de basisschool in principe dit toetsadvies over in het definitieve schooladvies. Alleen als dit in het belang van de leerling is, kan de basisschool besluiten het advies niet te verhogen. Leerlingen en hun ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Het schooladvies moet worden vastgelegd in het Onderwijskundig Rapport (OKR) in DigiDoor en voor 15 april zijn geregistreerd in BRON. Het schooladvies Praktijkonderwijs (PrO) en het schooladvies VSO hebben een aparte status. Niet de PO- of VO-school, maar het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere bepaalt of een leerling een toelaatbaarheidsverklaring krijgt voor praktijkonderwijs of VSO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind mag 'kind' zijn bij ons op school. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier om te gaan en bij te dragen aan de samenleving Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Respectvol omgaan met de ander en de wereld staat centraal in ons onderwijs. Het is een onderdeel van onze identiteit en wij leven het voor. Daarnaast gebruiken wij de methoden Kanjertraining, Trefwoord en Taakspel. 

Wij vinden het van belang dat:

  • Er een ontspannen en fijne sfeer heerst in de groepen.
  • Schelden en ander agressief gedrag is ontoelaatbaar op de Olijfboom.
  • Het stille, verlegen kind wordt gezien.
  • Wij er zijn voor onze naasten, wij hebben respect voor elkaar en pestgedrag is ontoelaatbaar. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op dinsdag 22 september 2020 heeft de directie (IB-er en directeur) van de Olijfboom een gesprek gevoerd met de inspectie in het kader van het themaonderzoek “Kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie”.

Dit was een prettig gesprek. Ook al was het geen bezoek aan de school, de basisvoorwaarden waren op orde. 

 

Terug naar boven