OBS De Compositie

Chagallweg 10 1328 LE Almere

  • Onze leerlingen hebben keuze uit een zeer ruim aanbod actuele boeken(series). De bibliotheek wordt gerund door een enthousiaste oudergroep.
  • Groep 1/2 heeft een sportdag in de schoolgymzaal.
De groepen 3/4/5 gaan naar de atletiekbaan en de groepen 6/7/8 sporten in de Topsporthal.
  • Cultuurdagen worden groepsdoorbroken ingezet voor workshops drama, dans, zang, tekenen
  • In de kleutergroepen wordt, om de zelfstandigheid te bevorderen, gewerkt met een planbord/keuzebord.
  • Alle leerlingen krijgen gymles van een vakleerkracht. De circuitvormen die worden ingezet, zorgen er voor dat alle kinderen meedoen.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Compositie maakt gebruik van verschillende tussenresultaten:

* dagelijkse werk van de leerlingen

* resultaten op methode toetsen

* gesprekken met leerlingen en ouders

* observaties door de leerkracht

* Cito toetsen 

De verschillende tussenresultaten geven inzicht in wat de leerling wel of nog niet heeft begrepen van de leerstof. De leerkracht stemt zijn lessen en instructies af op de tussenresultaten. Wanneer de leerling het goed heeft begrepen gaat deze leerling de leerstof verrijken. Leerlingen die moeite hebben met de leerstof krijgen extra instructie en begeleide inoefening van de leerkracht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen krijgen eind groep 6 een eerste indicatie over het passend niveau voor het vervolgonderwijs. In groep 7 volgt het voorlopig advies en in groep 8 het definitieve advies. De leerkracht baseert zijn advies op wat de leerling de afgelopen jaren op de Compositie heeft laten zien, het gaat om resultaten maar ook om werkhouding en gedrag.

Ouders melden zelf hun kind aan op de VO-school naar keuze. Daarna is er overleg tussen de leerkracht van groep 8 en de gekozen school. 

Oud-leerlingen komen geregeld op de Compositie binnenlopen om hun rapport te laten zien en te vertellen hoe het met ze gaat. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We besteden veel aandacht aan sociale vaardigheden, zoals luisteren naar elkaar, elkaar helpen, ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfstandig werken.

Om goed te kunnen werken is het belangrijk dat er rust is op school, met name tijdens de werkmomenten. Er zijn afspraken gemaakt over het praten met elkaar en het werken op de gangen. Structuur betekent dat er vaste werkwijzen en afspraken worden gehanteerd binnen de school. Structuur biedt voorspelbaarheid en daarmee rust.  

Op de Compositie hebben wij aandacht voor normen en waarden. Wij geven onderwijs waarin samen wordt geleerd en gewerkt, met respect voor ieders leefwijze en levensovertuiging. Als team ondersteunen wij kinderen in hun eigen waardeontwikkeling. We laten kinderen kennismaken met normen en het kijken naar hun eigen gedrag. Met als doel om kinderen te leren welke houding en vaardigheden zij nodig hebben om een goede burger te zijn. Ook komen media-educatie, gezondheidsvaardigheden en burgerschap aan bod.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Zorgen voor elkaar
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven