L.Huis
Directeur
Chagallweg 10 1328 LE Almere
Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.
Als een leerkracht absent is, worden de volgende stappen gezet:
- Er wordt gezocht naar een vervanger
- Indien aanwezig, wordt er een onderwijsassistent ingezet.
- Ouders van 4-jarigen worden benaderd om hun kind thuis te houden. Oudere kinderen (in andere groepen) worden verdeeld
- Als er bekend is dat een leerkracht ook een 2e dag absent zal zijn, worden ouders voor 19.00 's avonds geïnformeerd of er wel of niet vervanging beschikbaar is en het kind om die reden thuis moet blijven.
De school heeft een opvangplicht voor die leerlingen waarvan de ouders geen opvang kunnen regelen. Wij rekenen op de bereidwilligheid van ouders om elkaar in voorkomende gevallen te helpen bij de opvang van hun kinderen.
Directeur
Adjunct-directeur
Groep 1 en 2 zitten samen in dezelfde groep. Vanaf groep 3 zijn er aparte groepen.
In schooljaar 2019-2020 heeft de Compositie ongeveer 480 leerlingen verdeeld over 20 groepen. Ons aanname beleid is gericht op broertjes en zusjes van kinderen die al op de Compositie zitten en op kinderen uit de directe omgeving van de school. We streven hierbij naar groepen met maximaal 28 leerlingen. Uit onderzoek is gebleken dat er veel factoren zijn die een rol spelen bij het bepalen van de grootte van de groep. Factoren waar wij rekening mee hebben gehouden bij de vaststelling van dit aantal, zijn: leerlingkenmerken (leeftijd, heterogene groepen, hoeveelheid zorgleerlingen in de klas), de aard van ons onderwijs (gehanteerde onderwijsmethodiek, klassikaal versus individualiserend onderwijs), het (didactisch) repertoire van de leerkrachten (bijvoorbeeld ten aanzien van klassenmanagement) en de mogelijke inzet van ‘extra handen’.
In de kleutergroepen wordt spelenderwijs geleerd binnen de belevingswereld van de kinderen. Wij werken met ‘Onderbouwd’, een uitgebreid observatie- en registratiesysteem om de ontwikkeling van elk kind goed in kaart te brengen, waardoor de juiste ondersteuning wordt geboden. Elke week staan doelen centraal op het gebied van gecijferdheid en geletterdheid. Centraal staat woordenschatontwikkeling met Logo 3000, waarmee de kinderen 3000 woorden krijgen aangeboden die belangrijk zijn bij de start van groep 3.
Het team van de Compositie heeft verschillende specialisten op het gebied van taal, lezen, rekenen, gedrag en dyslexie. Twee intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten bij het onderwijs aan verschillende leerlingen.
De Compositie biedt een brede ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijs behoeften, hierbij valt te denken aan ADHD, ADD, ASS, dyslexie. Na aanmelding van een nieuwe leerling met een specifieke onderwijs behoefte wordt per leerling bekeken of de school in deze behoefte kan voorzien.