Openbare Jenaplanbasisschool de Kring

Wipmolenweg 50 1333 GS Almere

Schoolfoto van Openbare Jenaplanbasisschool de Kring

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de berekening van de resultaten van de eindtoets tellen we  de resultaten van alle kinderen mee.  Kinderen die in de bovenbouw instromen doen dat bijna altijd omdat op een of andere manier ér niet uitkomt'wat er in zit". Daar zetten we dan ook op in en dus vinden we dat we die resultaten ook mogen/kunnen meetellen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS CITO.De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften).

Bij de tussenresultaten richten we ons op de gemiddelde vaardigheidsscore van de Citotoetsen. Bij de bespreking van de groep (kinderen) wordt de uitslag van de toets (de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore) vergeleken met de norm (de gewenste gemiddelde vaardigheidsscore). Maar we kijken ook naar de vaardigheidsgroei tov het kind zelf. Als de gewenste score structureel onder de gewenste score is, worden er door de IB-er en de stamgroepleider interventies afgesproken. Deze interventies kunnen zijn:Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied (roosteren) Instructie wijzigen en verbeteren: consequent directe instructie toepassen, meer automatiseren, methode-aanbod op plussen, differentiatie aanpassen, GIS. De schoolleiding en de IB-er voeren vervolgens klassenconsultaties uit om te observeren, of het de stamgroepleider lukt om de interventies toe te passen en te bepalen of de interventies effect hebben.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Protocol PO-VO 2023-2024 In groep 6 wordt voor alle leerlingen een inschatting van schoolniveau geformuleerd. Het is belangrijk om deze inschatting van schoolniveau als (globale) indicatie te gebruiken, veel scholen kiezen er dan ook voor om een keuze te maken uit pro (of pro/bbl), vmbo, havo en vwo (of havo/vwo).

In groep 7 stelt de basisschool nogmaals een inschatting van schoolniveau op. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Ook deze inschatting van schoolniveau wordt uiteraard weer met ouders en leerling besproken. Dit gesprek is ook bedoeld om leerlingen en ouders te informeren over het verdere verloop van het traject. De basisschool behoort voor iedere leerling die extra ondersteuning krijgt een ontwikkelingsperspectief (OPP) te hebben opgesteld.

In groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders in januari het voorlopige schooladvies. In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten van deze doorstroomtoets wordt door de uitgever van de toets een toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Wanneer er niet wordt bijgesteld, moet dat door de school worden gemotiveerd in het onderwijskundig rapport in DigiDoor.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen kinderen meer bieden dan de wettelijk voorgeschreven kerndoelen! De meerwaarde vind je terug in de tien essenties van de Kring.

De Kring moet een school zijn waar je leert samenleven. Wij vinden het onze taak kinderen te helpen ontwikkelen tot mensen die kunnen:

- Ondernemen

- Reflecteren

- Plannen

- Verantwoorden

- Samenwerken

- Zorgdragen

- Creëren

- Communiceren

- Presenteren

- Respecteren

In ons  onderwijs komen deze zaken dagelijks aan bod, en explicieter tijdens de schoolprojecten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • relatie met jezelf
  • relatie met de ander en het an
  • relatie met de wereld

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven