Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1/2 hanteren wij de Piramide methode. Deze gestructureerde methode, ontwikkeld door Cito, besteedt veel aandacht aan de taalontwikkeling. Aansluitend op de belevingswereld en de ontwikkeling van de leerlingen worden activiteiten op een thematische en speelse wijze aangeboden. Naast de Piramide methode gebruiken we ook de methode Onderbouwd en Inzichtelijk. En mede door de laatste twee methodes kan er opbrengstgericht gewerkt worden. De leerlingen worden nauw gevolgd, dan wel toetsmatig maar veelal meer door observaties van de leerkracht. Resultaten hebben een direct gevolg. Activiteiten worden bijgesteld en wellicht wordt extra hulp geboden of extra oefentijd geboden.
Leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte zijn welkom, mits de voorzieningen voorhanden zijn om daaraan te voldoen. Zo nodig worden er aanpassingen in het leerprogramma gemaakt, om te zorgen dat deze leerlingen zich adequaat kunnen blijven ontwikkelen. Wij willen kinderen uit de Molenbuurt namelijk bij ons op school een onderwijs plaats bieden.
Dit geldt ook voor leerlingen uit de Molenbuurt die extra aandacht en zorg nodig hebben en waarvan wij van mening zijn dat wij hen dit kunnen bieden. Wij zetten ons dan ook in om leerlingen met speciale leer- en ontwikkelingsbehoeften op school te houden met een daarop afgestemd leeraanbod.
Wanneer wij niet kunnen bieden wat het kind nodig heeft om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, zal in overleg met ouders een beroep gedaan worden op speciale scholen of instellingen. In eerste instantie voor het vragen om advies, maar zo nodig kan ook een procedure bij Passend Onderwijs Almere worden gestart voor toeleiding naar een school voor speciaal (basis) onderwijs.
In het schoolondersteuningsprofiel van onze school kunt u alle informatie terug vinden.