Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naast de methodegebonden toetsen worden onze leerlingen gevolgd door het IEP leerlingvolgsysteem. We nemen de toetsen af volgens het door IEP aangegeven schema. Twee maal per schooljaar worden de toetsen afgenomen in de groepen 3 tot en met 8. In de groepen 1-2 volgen we onze leerlingen middels Inzichtelijk. De gegevens vanuit deze toetsen worden naast de gegevens vanuit de methode gelegd zodat we een compleet beeld hebben van de vorderingen/ groei van onze leerlingen. Met de gegevens kunnen we ons onderwijsaanbod afstemmen op wat de leerling nodig heeft. Per vakgebied wordt een plan gemaakt voor een bepaalde periode. De doelen worden opgenomen in het groepsplan. Eén keer per jaar wordt in de groepen 6-7 en 8 de leerlingtevredenheidsonderzoek vanuit Vensters afgenomen. Daarnaast wordt éen keer per jaar 'Hart en handen' vanuit de IEP afgenomen in de groepen 3 t/m 8. In de groepen 1-2 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gemonitord via KanVas.
Per schooljaar 23-24 is de eindtoets doorstroomtoets gaan heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari 2025 hun voorlopig schooladvies.
- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari 2025 de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 24 maart 2025 ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
NB: Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit motiveren. Is het resultaat op de eindtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden. Het schooladvies wordt dan automatisch een definitief advies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
NB: Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
Bezwaar tegen schooladvies
Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen via de klachtenregeling van ASG. Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben ten allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen. Voor de informatie-uitwisseling met de VO school gebruiken wij Digidoor. Digidoor maakt gebruik van een doorstroomdossier waar alle informatie opgenomen wordt die bij de overstap noodzakelijk is. Hierbij hebben de leerling en de wettelijke vertegenwoordigers inzicht in het dossier en kan de zienswijze worden ingevoerd. Digidoor wordt gebruikt in de regio Lelystad en Almere.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In alle groepen gewerkt volgens de methodiek van Kanjertraining. De Kanjertraining heeft als doel dat een kind positief over zichzelf en andere kinderen leert denken en regels krijgt aangereikt hoe met elkaar om te gaan. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De training is meer dan een serie lessen, het is een wijze van omgang met elkaar en een leidraad om pedagogisch beleid te maken.
Hierbij streven we de volgende doelen na:
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas
- Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten
- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.