De Tjasker

Buitenkruierstraat 2 1333 EB Almere

  • Schoolfoto van De Tjasker
  • Schoolfoto van De Tjasker

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023/2024 hebben we de doorstroomtoets van IEP afgenomen in groep 8. Als we kijken naar het 3-jaars gemiddelde van de toets scoort de school: 89,2% op 1F en 30.9% op 1S/2F.

In vergelijking met referentiescholen (scholen met een gelijke weging) zien wij dat er nog verschil is, zij scoren hoger dan dat wij op dit moment doen.



Op de Tjasker zijn we structureel aan het werk om de onderwijskwaliteit te verbeteren om zo het verschil voor onze leerlingen te kunnen gaan maken. Dit betekent dat we er alles aan doen om minimaal op een gelijk niveau van de reverentiescholen te komen en die scores te behalen die van ons verwacht worden. Met een bevlogen team wordt iedere dag hard gewerkt aan onderwijs in de breedste zin van het woord. Hierbij wordt rekening gehouden met de instroom, de verschillende achtergronden en de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. 

Onderwijs is meer dan alleen taal- en rekenvaardigheden opdoen. Het gaat ook over het toepassen van die kennis en vaardigheden, kritisch denken en creatieve vaardigheden. Dagelijks is hier aandacht voor en worden kinderen in de zone van naaste ontwikkeling uitgedaagd en tot leren gebracht.

In het schooljaar 2024-2025 gaan we kritisch kijken naar ons rekenonderwijs met als doel om beter zicht te hebben op het behalen van de referentieniveaus en onze leerlingen een nog beter en passender aanbod te kunnen bieden. Ook worden een aantal collega's ingezet om nog beter te voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van leerlingen wiens onderwijsaanbod aangepast moest worden. Wij zullen dit schooljaar weer een mooie stap kunnen maken richting onze schoolnormen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodegebonden toetsen worden onze leerlingen gevolgd door het IEP leerlingvolgsysteem. We nemen de toetsen af volgens het door IEP aangegeven schema. Twee maal per schooljaar worden de toetsen afgenomen in de groepen 3 tot en met 8. In de groepen 1-2 volgen we onze leerlingen middels Inzichtelijk. De gegevens vanuit deze toetsen worden naast de gegevens vanuit de methode gelegd zodat we een compleet beeld hebben van de vorderingen/ groei van onze leerlingen. Met de gegevens kunnen we ons onderwijsaanbod afstemmen op wat de leerling nodig heeft. Per vakgebied wordt een plan gemaakt voor een bepaalde periode. De doelen worden opgenomen in het groepsplan. Eén keer per jaar wordt in de groepen 6-7 en 8 de leerlingtevredenheidsonderzoek vanuit Vensters afgenomen. Daarnaast wordt éen keer per jaar 'Hart en handen' vanuit de IEP afgenomen in de groepen 3 t/m 8. In de groepen 1-2 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gemonitord via KanVas. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Per schooljaar 23-24 is de eindtoets doorstroomtoets gaan heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:



- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari 2025 hun voorlopig schooladvies. 



- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari 2025 de doorstroomtoets.



- Uiterlijk 24 maart 2025 ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.



- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 



NB: Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit motiveren. Is het resultaat op de eindtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden. Het schooladvies wordt dan automatisch een definitief advies.



- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.



NB: Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.



Bezwaar tegen schooladvies



Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen via de klachtenregeling van ASG. Als een leerling overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school gegevens over die leerling te verschaffen in een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. De ouders hebben ten allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstapservice Onderwijs (OSO), kunnen scholen deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uitwisselen. Voor de informatie-uitwisseling met de VO school gebruiken wij Digidoor. Digidoor maakt gebruik van een doorstroomdossier waar alle informatie opgenomen wordt die bij de overstap noodzakelijk is. Hierbij hebben de leerling en de wettelijke vertegenwoordigers inzicht in het dossier en kan de zienswijze worden ingevoerd. Digidoor wordt gebruikt in de regio Lelystad en Almere.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In alle groepen gewerkt volgens de methodiek van Kanjertraining. De Kanjertraining heeft als doel dat een kind positief over zichzelf en andere kinderen leert denken en regels krijgt aangereikt hoe met elkaar om te gaan. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De training is meer dan een serie lessen, het is een wijze van omgang met elkaar en een leidraad om pedagogisch beleid te maken.

Hierbij streven we de volgende doelen na:

- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas

- Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen

- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten

- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen

- Leren om verantwoordelijkheid te nemen

- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • verantwoordelijkheid
  • samen verder

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven