Openbare Basisschool De Flierefluiter

Bosgouw 235 1352 GW Almere

  • Leesplezier staat centraal op de Flierefluiter
  • De Flierefluiter heeft een groot speelplein en grasvelden om te spelen!
  • Wij hebben twee Neo-groepen en vervullen  een regio functie voor hoogbegaafde leerlingen die vastlopen in het reguliere onderwijs.
  • Alle leerlingen hebben gym van de vakdocent.
  • Leerkracht onderbouw leest de kleuters in klein groepje voor.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Van de 52 leerlingen die meegedaan hebben met de centrale eindtoets hebben wij 8 leerlingen geselecteerd die wij niet laten meetellen voor onze berekening. Allen zijn later ingestroomd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de kinderen goed in kaart te brengen maken we op schoolgebruik van de volgende leerlingvolgsystemen: OVM,(Ontwikkelingsvolgmodel voor jonge kinderen), SCOL(De Sociale Competentie Observatielijst) en CITO/LVS(Esis Leerlingvolgsysteem) 

OVM Dit Ontwikkelingsvolgmodel is een observatiesysteem waarin allerlei aspecten van de kinderlijke ontwikkeling in de vorm van ontwikkelingslijnen met ontwikkelingsfasen per half jaar zijn uitgewerkt. Het wordt gebruikt voor de leerlingen van 4 tot 7 jaar voor nadere analyse en Neo - leerlingen waar dit nodig is. 

SCOL De Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie. In het na- en in het voorjaar registreren de leerkrachten hun observatie. Tevens vullen leerlingen van de groepen 6,7 en 8 twee keer per jaar deze lijsten zelf in. Bij signaal vanuit het systeem vindt er een diagnostische gesprek tussen leerkracht en leerling plaats.

CITO/LVS Het CITO/LVS bestaat uit landelijk genormeerde toetsen die twee keer per jaar worden afgenomen. Aan de hand van deze toetsen maken wij analyses van de vorderingen van de leerlingen op leerling-, groeps- en schoolniveau. Zo wordt uw kind goed gevolgd en ontstaat er een beeld van de vorderingen van het kind gedurende de 8 jaren dat hij/zij bij ons op school zit. Daarnaast wordt erin dien nodig diverse plannen of ontwikkelperspectieven gemaakt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij dagen onze leerlingen uit om zelfstandig oplossingen te zoeken om leerstof eigen te maken, samenwerken speelt daarbij een grote rol. Wij stimuleren de leerlingen in het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Op grond daarvan zeggen wij dat we staan voor: realisatie van de kerndoelen van het basisonderwijs, welbevinden van leerlingen en personeel, zelfstandigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid en een kritische houding, respect voor elkaar, leren samen om te gaan met verschillen, het individuele kind nauwlettend volgen in zijn eigen ontwikkeling. “ Het samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar met respect voor verschil in intelligentie en vaardigheden zijn essentiële voorwaarden voor iedereen in onze school.” Maatschappelijke betrokkenheid is een belangrijk onderdeel bij de ontwikkeling van uw kind en de school. Opvoeders, leerlingen en teamleden zullen hierin een actieve rol spelen. De school ziet de vormgeving van het actief burgerschap als belangrijke uitdaging.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect (elkaar en omgeving)
  • talentontwikkeling
  • lerende onderzoekende houding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven