SBO De Watertuin

Churchilweg 3-7 1314 RA Almere

  • Schoolfoto van SBO De Watertuin
  • Schoolfoto van SBO De Watertuin
  • Schoolfoto van SBO De Watertuin
  • Schoolfoto van SBO De Watertuin

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Centrale eindtoets

Sinds het schooljaar 2019-2020 maken leerlingen in het SBO ook een verplichte eindtoets. Sommige leerligen krijgen een ontheffing van deelname aan deze toets:

  • zeer moeilijk lerende leerlingen
  • meervoudig gehandicapte leerlingen voor wie het zeer moeilijk lerend zijn een van de handicaps is
  • leerlingen die korter dan vier jaar in Nederland wonen en de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen

Deze leerlingen mogen wel deelnemen aan de eindtoets. Het bevoegd gezag beslist, na overleg met de ouders, of leerlingen die binnen deze ontheffingsgronden vallen, wel of niet meedoen aan de eindtoets. Wordt de leerling hiervan vrijgesteld, dan legt de school de onderbouwing van deze beslissing vast in de eigen administratie. Leerlingen die uit zullen stromen naar het praktijkonderwijs of naar het vmbo met leerwegondersteunend onderwijs doen in principe wel mee aan de eindtoets, tenzij de leerling onder een van de bovenstaande ontheffingsgronden valt.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen

We maken gebruik van methodetoetsen om een goed beeld te krijgen van de doelen die door de leerlingen beheerst worden of waarvoor nog extra aandacht nodig is. Daarnaast werken we met methode onafhankelijke toetsen zodat we goed zicht houden op de ontwikkeling van een leerling en tijdig signaleren wanneer dit niet conform verwachting verloopt Dit doen we sinds schooljaar 2023 - 2024 aan de hand van Leerling in Beeld. Dit gebruiken we vanaf groep 3.

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Voor iedere leerling wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Het ontwikkelingsperspectief wordt zo spoedig mogelijk vastgesteld en besproken, maar uiterlijk binnen zes weken na de inschrijving van de leerling.

Hierin wordt de ontwikkeling gevolgd van uw kind. Belangrijke onderdelen uit onderzoeken worden hierin beschreven. Daarnaast staan er behaalde CITO resultaten in en worden de gestelde doelen geëvalueerd. Als er nieuwe gegevens bekend zijn worden deze geplaatst in het OPP. Vanuit de resultaten worden er doelen bepaald die een leerling aan het einde van het schooljaar zou moeten kunnen behalen. Bij de dagelijkse planning van de leerstof wordt rekening gehouden met het te behalen niveau.  De citotoetsen worden geëvalueerd in februari en juni. Vanuit hier wordt dan het OPP weer aangepast, wanneer dit nodig is.

Uitstroomprofiel

De verschillende uitstroomprofielen zijn:

  • vervolgonderwijs: gericht op het behalen van een regulier diploma;
  • arbeidsmarktgericht: gericht op een overstap naar de arbeidsmarkt, indien mogelijk met een duurzaam arbeidscontract
  • dagbesteding: gericht op zo zelfstandig mogelijk functioneren in vormen van dagactiviteiten.

Het ontwikkelingsperspectief bestaat uit twee onderdelen, namelijk:

  1. het deel dat is gericht op de lange termijnontwikkeling en het uitstroomprofiel
  2. het handelingsdeel waarin het gaat over de individuele ondersteuning

Als u het niet eens bent met handelingsdeel van het OPP dan is de eerste stap is altijd om in gesprek te gaan met school als er een geschil is over passend onderwijs. Probeer goed te luisteren naar onze redenen en vraag ons om goed te luisteren naar uw redenen. Veel geschillen komen voort uit slechte communicatie, dingen die op een vervelende manier gezegd worden, of verwachtingen die niet duidelijk zijn. Voordat u formele stappen zet, is het daarom altijd goed om te kijken of we er toch niet samen uit kunnen komen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De begeleiding van de overgang van leerlingen naar het voorgezet onderwijs

In het schooljaar dat uw kind twaalf jaar wordt, is uw kind een schoolverlater. De schoolverlaterprocedure start in het jaar daaraan voorafgaand. Ouders van schoolverlaters ontvangen aan het begin van groep 8 informatie over de schoolverlatersprocedure. Het schooladvies voor schoolverlaters komt tot stand in samenspraak met passend onderwijs en medewerkers van de VO scholen in Almere en de speciale scholen voor voortgezet onderwijs. Veelal zullen leerlingen nog extra ondersteuning nodig hebben in het voortgezet onderwijs. Wij leggen u graag uit, hoe wij tot ons advies komen.

Aan het begin van het schooljaar dat uw kind schoolverlater is, worden ouders op een speciale ouderavond uitvoerig geïnformeerd over de procedure. Er wordt aan ouders gevraagd toestemming te geven voor een digitaal dossier overdracht naar het voortgezet onderwijs. Het dossier bestaat uit schoolgegevens en eventuele onderzoeksverslagen. Het kan zijn dat er nog extra onderzoek nodig is. Soms is er nog een medisch onderzoek door de jeugdarts en/of een gesprek met de maatschappelijk deskundige nodig.

Mogelijke adviezen zijn:

  • Praktijkonderwijs (Pro)
  • Het Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (VMBO)
  • Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO)
  • Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO)
  • Handhaving op de huidige school.

De meeste scholen voor voortgezet onderwijs houden in de loop van het jaar open dagen voor toekomstige leerlingen. Het is belangrijk dat kind en ouder zich goed oriënteren. Overleg met de leerkracht kan daarbij van belang zijn. Voor ouders die zich niet kunnen verenigen met het advies, is er een procedure om bezwaar aan te tekenen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij hechten veel waarde aan het op een goede manier met elkaar omgaan. Daarom besteden we ook in alle groepen aandacht aan de sociale vaardigheden. In alle klassen worden klassenregels gemaakt. Deze regels worden in het begin van het schooljaar besproken. Verder werken we met PBS en de methode PAD. PBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleem gedrag. Het doel is om een positieve, sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. PBS is een kapstok waaraan alle schoolinterventies opgehangen worden.   


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven